Marlena Dietrich.doc

(72 KB) Pobierz
Marlena Dietrich1901-1992

MARLENA DIETRICH

 

Marlena Dietrich:

·        Właściwie Maria Magdalena von Losch

·        1901-1992

·        Od 1923 r. Marlena była żoną Rudolfa Siebera.  Formalnie ich związek trwał do jego śmierci w 1975 r., ale od początku cechowała go duża wolność, z której Marlena chętnie i często korzystała angażując się w romanse nie tylko z mężczyznami

·        Marlena miała być skrzypaczką, jednak nadwerężenie ścięgna udaremniło te zamiary.

·        W 1922 r. została modelką, prezentowała biżuterię, galanterię i buty.

·        W ówczesnym Berlinie istniała słynna szkoła Maxa Reinhardta, która stała się kolejnym stopniem na drodze Marleny do kariery. Dostała tam rolę dziewczyny w Głupcu i śmierci Victora Hugo. Później zaś deklamowała modlitwę Małgorzaty z Fausta. Udało jej się zostać przyjętą. Przyjęcie do szkoły Reinhardta było wielkim sukcesem Marleny. Konkurencja była tam ogromna, nic zatem dziwnego, że uczennice dawały z siebie wszystko.

·        7 września 1922 r. - kiedy to pierwszy raz wystąpiła na profesjonalnej scenie. Była to Puszka Pandory Wedekinda. Pojawiała się dopiero w 3 akcie i siedziała na sofie.

·        2 października 1922 roku zagrała wdowę w Poskromieniu złośnicy. Tym razem pojawiała się dopiero w 5 akcie, ale za to mówiła trzy zdania - pierwsze słowa na scenie.

·        Do końca stycznia 1923 roku Marlena zagrała jeszcze w 3 sztukach, wcielając się w drobne role.

·        Debiutuje w kinie w 1923 roku rolą w filmie Wilhelma Dieterle "Człowiek przy drodze".

·        Lata 20-te XX wieku nazywane są złotymi latami kina niemieckiego. Powstają dziesiątki filmów - od wybitnych po znaną do dziś masówkę. Dietrich gra w Tragedii miłości Joe Maya, Tacy są mężczyźni Georga Jacoby'ego,  w Skoku w życie Johannesa Gutera. Nie rezygnuje jednak z teatru - gra coraz większe role.

·        W 1929 roku reżyserzy niemieckich wytwórni żądali od Marleny gry podobnej do Grety Garbo. Będąc wszechstronnie utalentowaną, udawało się to bez trudu. Dobrym przykładem tych produkcji był Całuję twoją dłoń, Madame z 1928 roku.

·        Marlena bez problemów przeszła krwawą rewolucję w kinematografii - pojawienie się filmu dźwiękowego. Zakończył on kariery wielu uznanych i początkujących gwiazd epoki kina niemego. Głos Marleny podczas śpiewu w niższych tonacjach okazał się doskonały.

·        Marlena czuła się zmęczona występowaniem w nie najlepszej masówce, jaką produkowały niemieckie wytwórnie. Chciała spróbować czegoś nowego, czegoś, co mogłoby przyspieszyć tok jej kariery.

·        Przełomem w jej karierze było spotkanie Sternberga

·        9 października 1929 r. Marlena Dietrich została zaangażowana do roli Loli Loli

·        W 1930 roku Ufa rozpoczęła produkcję filmu, który stał się milowym krokiem w karierze Marleny Dietrich - Błękitny anioł:

v     Wcieliła się tam w postać Loli Loli, zaś najsłynniejszy wówczas aktor niemiecki Emil Jannings grał profesora Immanuela Ratha.

v     Film ten okazał się wielkim wydarzeniem w historii kina światowego

v     Jannings otrzymał za tę rolę Oscara

v     Lola–Lola różniła się od dotychczasowych kobiet fatalnych kina. Mimo swojego sadyzmu, wyrachowania i instrumentalnego traktowania seksu i swych partnerów, w niektórych scenach wyczuwa się w niej tkliwość, rozterkę, może czasem rozpacz

v     Lola–Lola- świadoma swej seksualności, wulgarna i bezczelna

v     Marlena pokazuje majtki- wtedy było to na granicy pornografii

v     Film pokazuje degradacje człowieka

v     Twórcze wykorzystanie dźwięku

v     Aktorzy jeszcze silnie grają mimiką

v     Kino poszukujące

·        W lutym 1930 Marlena podpisuje w biurze niemieckiego przedstawiciela Paramountu kontrakt angażujący ją do Hollywood.

·        1 kwietnia 1930 Marlena wyjeżdża do Nowego Jorku

·        Marlena staje się mniej wulgarna i bardziej zmysłowa

·        W Hollywood zdecydowano, że Marlena musi schudnąć, opracowano jej nowy makijaż i narzucono "męski" strój. Taki wizerunek pozwolił ją lansować, jako "kobietę, którą uwielbiają nawet kobiety" i utrwalił lesbijskie konotacje.

·        Zostaje wchłonięta przez Star System

·        Pierwszym filmem zrealizowanym w Hollywood był Maroko, którego premiera odbyła się 14 listopada 1930 roku. Film ten, jak większość jej późniejszych, reżyserował Josef von Sternberg a gwieździe partnerował Gary Cooper:

v     Marlena gra śpiewaczkę kabaretową Amy Jolly, która zakochując się w legioniście i poświęca mu się całkowicie.

v     Ten melodramat potwierdził przypuszczenia, iż pojawiła się nowa gwiazda pierwszej wielkości.

v     Podczas kręcenia filmu Marlena musiała płynnie mówić po angielsku, co nie było jej mocną stroną. Ponadto musiała wcielić się w rolę osoby tajemniczej, a tajemniczość - wbrew obiegowym opiniom - również nie była jej najmocniejszą stroną..

v     Maroko jest pierwszym filmem świata, w którym wielka i uznana gwiazda filmowa całowała się na ekranie z kobietą. Zaszczyt ten przypadł właśnie Marlenie, ubranej w ekscentryczny biały, męski garnitur.

·        Drugim filmem Marleny w Hollywood był X-27(Pohańbiona):

v     Marlena gra kobietę-szpiega

v     Scenariusz powstał na podstawie pomysłu von Sternberga, a główną postacią jest wiedeńska prostytutka, z której usług zaczyna korzystać kontrwywiad.

v     Tytuł został nadany przez Paramount na siłę, gdyż bohaterka zostaje rozstrzelana, nie zaś pohańbiona - zwracał na to uwagę sam Sternberg.

v     W filmie tym znajduje się zabawna scena, gdy Marlena przebiera się w strój chłopki, która sprząta w pałacyku armii rosyjskiej gdzieś na terenie Polski. Wygląda jak prawdziwa chłopka i zachowuje się wprost idealnie.

v     Film był wielką klapą.

v     Historia jest nieprawdopodobna i niezwykle nielogiczna.

v     Film ten powstał tylko po to, by pokazać geniusz Marleny i nic ponadto

·        Wiedziona tęsknotą za ojczyzną Marlena wyjeżdża do Europy na dłuższy odpoczynek. Niemcy przyjmują ją jednak chłodno. Po niedługim pobycie powraca z mężem i córką Marią do Stanów, porzucając kraj.

·        Następnym filmem Marleny był Szanghaj Ekspres. Grała w nim "szanghajską Lily" - słynną kurtyzanę, której sława przechodziła bez przeszkód przez granice Chin - tych komunistycznych i tych cesarskich. Rola ta była jednym z największych jej osiągnięć.

·        Kolejnym dziełem Sternberga była Blond Venus, której premiera odbyła się 22 września 1932 roku. Tę historię o pełnej poświęcenia żonie i matce udało się mu opowiedzieć zdumiewająco wręcz krótkimi ujęciami, a szorstkość, z jaką traktuje temat, pozwala mu na omijanie mielizn sentymentalizmu. W trakcie realizacji Sternberg po raz kolejny pokłócił się z szefami Paramountu. Zagroził nawet wycofaniem się z reżyserii, jednak konflikt udało się załagodzić.

·        Następny film Marleny Pieśń nad pieśniami stał się pierwszym, którego dystrybucja została zakazana w Niemczech.

·        W 1934 roku von Sternberg nakręcił film Imperatorowa - obraz o Katarzynie Wielkiej. Mimo pewnego przeładowania wyobrażeniami Amerykanów jak wyglądał dwór carski - Marlena stworzyła kreację, jakiej żadna późniejsza aktorka nie mogła dorównać.

·        Następny film Marleny Kaprys hiszpański:

-          Jeden z  najpogodniejszych filmów Marleny

-          Wszedł na stałe do klasyki dzieł Hollywoodu.

-          Był to ostatni obraz Marleny z von Sternbergiem.

·        Doskonale przyjęto również następne jej filmy: Pokusę z Gary Cooperem oraz Ogród Allaha z Charlesem Boyerem.

·        W 1937 roku Marlena po raz ostatni przed wojną wyjechała do Niemiec. Proponowano jej tam absolutną wolność: prawo do swobodnego wyboru ról i korzystania z wszelkich przywilejów. Odrzuciła jednak wszystkie propozycje znienawidzonego reżymu. Konsekwentnie trwała przy tym stanowisku również w następnych latach.

·        Czas wojny był płodnym okresem w karierze Marleny. Wówczas powstały następne znane i popularne filmy: Płomień Nowego Orleanu, Siedmiu grzeszników czy też słynny western Destry znów w siodle.

·        Na początku 1944 roku Marlena zakłada mundur US Army i śpiewa dla amerykańskich żołnierzy.

·        II Wojna Światowa zakończyła kariery wielu gwiazd kina. Marlenę obronił jednak jej talent. Nakręciła jeszcze wiele filmów, z których najbardziej popularnymi były Przygoda zagraniczna Billy Wildera , Nie ma autostrad w chmurach Henry Kostera czy tez Trema Alfreda Hitchcocka

·        Drugim polem rozwoju kariery Dietrich były koncerty.

·        Wielkim sukcesem okazał się Świadek oskarżenia Billy Wildera na podstawie sztuki Agathy Christie:

v     Jest to historia procesu przeciwko pewnemu młodemu człowiekowi, który na podstawie wielu przekonywujących dowodów zostaje oskarżony o morderstwo, jego żona zaś postępuje w tej sytuacji dość osobliwie. Ale najważniejszy jest starzejący się, ciężko chory adwokat, który chce jeszcze raz przeżyć wielką przygodę ze sprawiedliwością.

v     Billy Wilder zainscenizował tę opowieść z umiarkowaną dyskrecją, dzięki której żaden ciekawy efekt nie stanowi celu samego w sobie.

·        W styczniu 1964 roku Marlena przyjechała jedyny raz do Warszawy. 20 stycznia złożyła kwiaty pod pomnikiem Bohaterów Getta. Jej koncert okazał się sukcesem, ale najbardziej interesujące jest to, co pisała po powrocie:

o       „Było przenikliwie zimno - ale nie dotyczyło to ludzi. Kochali nasz show. Kiedy wychodziłam z pokoju, kobiety klękały na korytarzu, całowały mnie w ręce i twarz. Mówiły mi, że wiedziały, że byłam z nimi w hitlerowskich czasach, że wieści o mnie przenikały podobno nawet do obozów koncentracyjnych, podtrzymując nadzieję. Oprócz pocałunków ofiarowywały mi także prezenty. Dużo płakałam podczas tego mojego pobytu. Poszłam na plac, gdzie wzniesiono pomnik upamiętniający powstanie w getcie. Od dawna przepełniona byłam nienawiścią, a gdy znalazłam się w miejscu, gdzie kiedyś było getto, przesłoniła mi ona jasność widzenia i wgryzła się w serce. Od czasu tych zbrodniczych wydarzeń, które zmusiły mnie do odwrócenia się plecami do Niemiec, zawsze czułam się winna za naród niemiecki. W tym momencie bardziej niż kiedykolwiek."

·        Jej ostatecznym pożegnaniem z kinem był Mały Żigolo D. Hemmingsa (1978).

·        Po mistrzowsku potrafiła przybierać wymyślne, zmysłowe i wystylizowane pozy.

·        Jej bohaterki – chłodne, wulgarne, niemal bezwstydne,  a jednocześnie tajemnicze i  intrygujące, budziły fascynację.

·        W postaciach granych przez Dietrich, mimo całego zła, brutalności i perwersji, było coś dobrego, coś, co powodowało, że przyciągała i dawała się kochać.

·        Dietrich utrwaliła w świadomości widza obraz kobiety perwersyjnej, nawet brutalnej, o skłonnościach biseksualnych, niemal amoralnej, która potrafiła być jednocześnie świetnym kumplem, panią domu i budzącą  tkliwość małą kobietką.

·        Funkcjonowała jako rodzaj ikony

·        Josef von Sternberg:

v     Zrobił z Dietrich amerykańską gwiazdę

v     Był inicjatorem jej wizerunku

v     Był zakochany w swojej podopiecznej

 

 



Filmografia Marleny Dietrich:

 

Wilhelm Dieterle Człowiek przy drodze ; Niemcy 1923

Scenariusz: Wilhelm Dieterle wg opowiadania A. Tołstoja. Zdjęcia: Willy Hameister. Rola: córka kramarza.

 

Joe May Tragedia miłości; Niemcy 1922/23

Scenariusz: Leo Birinski, Adolf Lantz. Zdjęcia: Sophus Wangoe, Karl Puth. Rola: Lucie, przyjaciółka prokuratora.

 

Georg Jacoby Tacy są mężczyźni; Niemcy 1922

Scenariusz: Robert Liebmann, Georg Jacoby. Zdjęcia:...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin