Widze poznaje tworze.pdf

(287 KB) Pobierz
BasiaPrzedszkole 7
Z praktyki
Widz´, poznaj´, tworz´...
RENATA SIKORA (Ostrów Wielkopolski)
BezpoÊredni kontakt z przyrodà powoduje wzrost wra˝liwoÊci estetycznej dziecka.
Dziecko wie, ˝e kwitnà drzewa, ˝e ten kwiat to s∏onecznik, ale mo˝e przejÊç obok tego
oboj´tnie.
neczny, jesienny dzieƒ. Dzieci znajà
jej cel. Bawià si´, próbujàc chwytaç
jesienny wiatr, zachwycajà si´ jego zapachem,
zbierajà owoce, liÊcie, kwiaty, które przynoszà
do sali i rozk∏adajà w kàciku przyrody.
S∏oneczniki
Zauwa˝y∏am, ˝e dzieciom bardzo spodoba∏y
si´ s∏oneczniki, zaglàda∏y do Êrodka kwiatów, wà-
cha∏y je, dotyka∏y. To nasun´∏o mi pomys∏, aby
tematem pracy plastycznej uczyniç s∏oneczniki
i aby poprzedziç te zaj´cia omówieniem repro-
dukcji Vincenta van Gogha. Dzieci przesuwa∏y
palcem po p∏atkach s∏oneczników, zauwa˝ajàc,
˝e ka˝dy jest inny i uk∏ada si´ w innà stron´.
ZastanawialiÊmy si´, jakie materia∏y pla-
styczne by∏yby najbardziej odpowiednie.
Przedszkolaki stwierdzi∏y, ˝e p∏atki s∏oneczni-
ka sà g∏adkie w dotyku, ale majà kreseczki, po-
dobnie jak bibu∏a. I ˝e nie mo˝na umieÊciç ich
na bia∏ej kartce, poniewa˝ nie ma w przyrodzie
bia∏ej plamy, wobec tego trzeba poszukaç naj-
pierw jesiennych kolorów.
Samanta zrobi∏a kwiaty s∏onecznika z bibu-
∏y w trzech kolorach – czerwonym, ˝ó∏tym i po-
maraƒczowym. UmieÊci∏a je na jesiennym tle,
które uzyska∏a rozmazujàc palcami i ca∏à d∏o-
nià ró˝ne kolory. Dooko∏a s∏oneczników zrobi-
∏a kolorowe plamki roztopionà kredkà Êwieco-
wà. W ten sposób bardzo ciekawe sta∏y si´ ich
p∏atki. Podobnie jak w S∏onecznikach van Go-
gha uk∏adajà si´ w ró˝ne strony.
U˝ycie bibu∏y w rozmaity sposób daje
ciekawe efekty. Kawa∏ki podartej bibu∏y dzieci
W jesiennym ogrodzie
nak∏ada∏y na kartk´ z klejem i nadawa∏y jej
kszta∏t. Mo˝na by∏o ró˝nie tym kawa∏kiem ma-
nipulowaç. W niektórych miejscach bibu∏a bar-
dziej si´ pomarszczy∏a, u∏o˝y∏a si´ warstwowo,
wtedy kolor silniej si´ uwidoczni∏. W innym
miejscu by∏ delikatny, leciutko przeÊwitujàc.
Marcin swojà prac´ opar∏ g∏ównie na do-
znaniach z wycieczki. Jego s∏oneczniki sà tymi,
które widzia∏ w ogrodzie. Stojà na zielonej tra-
wie, na d∏ugiej ∏odydze, na tle jesiennych kolo-
rów. Ch∏opiec ciekawie zaznaczy∏ Êrodek kwia-
tów, wykorzystujàc zielonà bibu∏´ i roztopionà
kredk´ Êwiecowà, kropkujàc i tworzàc nierów-
nà powierzchni´ – ziarenka. Do swojej pracy
u˝y∏ trzech materia∏ów plastycznych: bibu∏y,
pasteli suchych i kredki Êwiecowej.
Wirujàce liÊcie
Pomys∏ na kolejny temat pracy plastycznej
nasun´∏a mi niezwyk∏a sytuacja, która powsta∏a
na placu zabaw pokrytym „dywanem” z liÊci.
Poczàtkowo dzieci sta∏y oczarowane i zachwy-
7/2003
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
403
W ycieczka do ogrodu w ciep∏y, s∏o-
25552910.018.png 25552910.019.png 25552910.020.png 25552910.021.png 25552910.001.png 25552910.002.png 25552910.003.png
Z praktyki
Dzieci poszukiwa∏y jesiennych kolorów
Proponujàc temat pracy nie zdawa∏am so-
bie sprawy, ile treÊci on zawiera. Na pewno nie
wystarczy przekonywaç dzieci w klasie, ˝e Êwiat
jest pi´kny – „narysujcie wi´c kwitnàce drze-
wa”, ale trzeba zaprowadziç je w sam Êrodek
kwitnàcych drzew, pozwoliç im zobaczyç je, do-
tknàç, powàchaç, a wtedy same to zrozumiejà.
BezpoÊredni kontakt z przyrodà powoduje
wzrost wra˝liwoÊci estetycznej dziecka. Dziec-
ko wie, ˝e kwitnà drzewa, ˝e ten kwiat to s∏o-
necznik, ale mo˝e przejÊç obok tego oboj´tnie.
Dostrze˝e ich urok, jeÊli dotknie, powàcha, je-
Êli poczuje g∏adkoÊç p∏atków, listków, chropo-
watoÊç kory, Êwiadomie poczuje ciep∏y powiew
wiatru – prze˝yje to. JednoczeÊnie wywo∏uje to
w nim uczucie radoÊci i zdziwienia, ˝e nagle ty-
le zauwa˝a. To ma tak˝e wymiar wychowawczy;
obraz Êwiata, który sobie dziecko wówczas two-
rzy, ma przechowaç jako wartoÊç.
cone tym widokiem, a potem zacz´∏y si´ bawiç,
podrzucajàc liÊcie do góry i oglàdajàc je z bliska.
Postanowi∏am wykorzystaç to do zabawy przy
muzyce – „Jestem wirujàcym listkiem na wietrze”.
Dzieci reagowa∏y ruchem na muzyk´. Zamieni∏y
si´ w listki, które poczàtkowo spokojnie sobie le˝a-
∏y, a w miar´ jak rozwija∏a si´ muzyka, listki uno-
szone przez wiatr zaczyna∏y taƒczyç i wirowaç.
W pracach plastycznych przedszkolaki naj-
ch´tniej wykorzystywa∏y pastele suche i rozto-
pionà kredk´ Êwiecowà. Poszukiwa∏y jesiennych
kolorów i na ich tle wykona∏y liÊcie z roztopionej
kredki. Mimo ˝e pos∏u˝y∏y si´ takà samà techni-
kà, to jednak prace by∏y bardzo zró˝nicowane.
W pracy Paulinki dominujà kolory ciep∏e,
kredka jest mocno roztarta, na tym tle pojawia-
jà si´ kreski wykonane lekkimi ruchami r´ki.
Swoje listki zgrupowa∏a w wielu miejscach na
Êrodku kartki. Przez na∏o˝enie kilku kolorów
w jednym miejscu uzyska∏a ciekawy efekt barw-
ny, który doskonale harmonizuje z t∏em.
Robert nie rozciera∏ mocno pasteli, ale zo-
stawia∏ Êlady kresek, które nak∏adajà si´ jedna
na drugà. Na tym tle umieÊci∏ liÊcie zgrupowa-
ne na Êrodku kartki, które rozchodzi∏y si´ na
wszystkie strony. Mia∏y ró˝ne kolory i dobrze
harmonizowa∏y z t∏em.
Milenka wyraênie zaznaczy∏a taniec liÊci,
rozrzuconych po ca∏ej kartce. Ârodkowa cz´Êç
pracy jest cieplejsza. Zewn´trzna, z przewagà
zieleni, tworzy jakby ramk´ do cz´Êci centralnej.
Ruchy r´ki Milenki sà zupe∏nie inne ani˝eli po-
zosta∏ych dzieci. Ona nie grupuje plam, nie na-
k∏ada jednej na drugà, ale dotyka kredkà kartki,
imitujàc ruch i taniec liÊci.
* * *
Na naszych rysunkach utrwalamy pi´kno przyrody
Poznanie wielozmys∏owe pozwala tak˝e na
g∏´bszy odbiór sztuki. Dzi´ki niemu np. inter-
pretacja obrazu Moneta nie stanowi∏a wi´k-
szego problemu, gdy˝ dziecko umia∏o prze-
nieÊç swoje doznania zmys∏owe z ogrodu,
w którym by∏o, na „ogród Moneta”. JeÊli prze-
sun´∏o palcem po p∏atkach s∏onecznika, to zro-
zumia∏o, dostrzeg∏o, jak one si´ uk∏adajà, jak
chowajà, a jak otwierajà, bez przekonywania
przez nauczyciela o ich urodzie. Niektóre ele-
menty z reprodukcji obrazu dziecko przenosi
do swojej pracy, ale wi´cej korzysta z tego, co
samo bezpoÊrednio prze˝y∏o.
Wprowadzenie muzyki do zaj´ç plastycz-
nych ma na celu prze˝ycie tej samej sytuacji
w inny sposób (by∏o to szczególnie widoczne
podczas zaj´ç „Wirujàce liÊcie”). Muzyka staje
404
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
7/2003
25552910.004.png 25552910.005.png 25552910.006.png 25552910.007.png 25552910.008.png 25552910.009.png 25552910.010.png
Z praktyki
Malujemy „wirujàce liÊcie”
w nim obraz, który próbuje ukazaç w pracy pla-
stycznej. Powrót do przesz∏oÊci zwiàzany jest
z wyobraênià odtwórczà, natomiast w ukazaniu
doznaƒ w pracy plastycznej bierze ju˝ udzia∏
wyobraênia twórcza.
Poniewa˝ obraz, jaki w dziecku powstaje,
zwiàzany jest nie tylko z doznaniami wzrokowy-
mi, ale tak˝e dotykowymi, s∏uchowymi, zapa-
chowymi, to materia∏y plastyczne muszà byç
tak dobrane, aby da∏y mu mo˝liwoÊç wyra˝enia
ich wszystkich. Jest to zwiàzane z autoekspre-
sjà, czyli „wyra˝aniem w postaci produktu arty-
stycznego uczuç, emocji, myÊli jednostki w spo-
sób, na jaki pozwala mu poziom rozwoju” * .
si´ dzi´ki temu bli˝sza i bardziej zrozumia∏a.
Ma ona zwiàzek z ekspresjà, czyli wyra˝aniem
siebie przez gest, ruch. T´ samà treÊç mo˝na
wyraziç w ró˝ny sposób (za pomocà barwy, ge-
stu, muzyki) przez co Êwiat dziecka, widziany
jego „wewn´trznymi oczami”, jak pisze Wies∏a-
wa Limont, staje si´ coraz bogatszy.
Podczas obserwacji dziecko uruchamia
swojà wyobraêni´, dzi´ki niej wytwarza si´
W. Lowenfeld, W. Lambert Brittain, TwórczoÊç
arozwój umys∏owy dziecka, Warszawa 1977, s. 14.
RENATA SIKORA
nauczycielka Publicznego Przedszko-
la nr 13 w Ostrowie Wielkopolskim
7/2003
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
405
*)
25552910.011.png 25552910.012.png 25552910.013.png 25552910.014.png 25552910.015.png 25552910.016.png 25552910.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin