Widze poznaje tworze dziecko odbiorca sztuki.pdf

(342 KB) Pobierz
Sob Przedszkole 4 (Quark)
Z praktyki
Widz´, poznaj´, tworz´
Dziecko odbiorcà i twórcà sztuki
MA¸GORZATA SAMSEL (Bielsko-Bia∏a)
Cz´sto organizuj´ wyjÊcia do galerii i pracowni artystycznych w naszym mieÊcie. Wy-
stawy inspirujà nas – mnie i dzieci – do twórczej pracy i ciekawych zaj´ç.
dzie∏ artystów prezentowanych w Ga-
lerii Regionalnego OÊrodka Kultury
w Bielsku-Bia∏ej. Wymieni´ niektóre z nich.
• Wystawa „Szopki bo˝onarodzeniowe”,
która wprowadza∏a w mi∏y nastrój Êwiàteczny.
• Stroje regionalne – górali beskidzkich,
mieszczek ˝ywieckich i cieszyƒskie stroje ludo-
we w fotografii Mieczys∏awa Peterka. Fotogra-
fiom towarzyszy∏y tak˝e oryginalne stroje eks-
ponowane na manekinach.
• Ekspozycja – „Koronka koniakowska
i beskidzki haft krzy˝ykowy”, a w niej przecud-
nej urody koronkowe serwety, czepki, bluzecz-
ki i ko∏nierzyki oraz misterny haft ozdabiajàcy
chusty i koszule regionalnych strojów. Dzieci
mog∏y podziwiaç koronkowe elementy kwiato-
we i roÊlinne oraz zapozna∏y si´ z ich regional-
nymi swojsko brzmiàcymi nazwami (kwiotki,
gwiozdki, Êlimoczki, zwijoki...).
• Wystawa „Patroni Polski i Europy w sztu-
ce ludowej” przedstawiajàca rzeêby, p∏askorzeê-
by i obrazy twórców ludowych z regionu Podbe-
skidzia, Âlàska, Zakopanego i okolic. MieliÊmy
okazj´ zobaczyç pe∏ne wyrazu twarze Êwi´tych.
• Wystawa prac s∏uchaczy Policealnego
Witra˝owe pory roku
218
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
4/2003
M oi wychowankowie zobaczyli wiele
25552870.030.png 25552870.031.png 25552870.032.png 25552870.033.png 25552870.001.png 25552870.002.png 25552870.003.png 25552870.004.png 25552870.005.png
Z praktyki
Studium Zawodowego Plastycznego „OPUS-
-ART” w Sosnowcu pt.: „Witra˝e”.
Moje starszaki wiedzà, ˝e witra˝e mo˝na
spotkaç w koÊcio∏ach, sklepach z lampami
i w oknach zaprzyjaênionego Przedszkola nr 11.
• Pejza˝e wyobraêni – wystawa grafiki
komputerowej autorstwa Ma∏gorzaty ¸uszczak.
Po jej obejrzeniu dzieci na goràco dzieli∏y si´
wra˝eniami: ... To kryszta∏ w jaskini Ênie˝nej, któ-
ry czeka na odkrywc´. ... To wrak statku, pod wo-
dà przele˝a∏ wiele lat. ... Obraz przypomina mi su-
che trawy, które targa wiatr. ... Ja widz´ Êlady di-
nozaurów pozostawione tu przed wiekami. ... A to
pustynia, na której wiatr przewala piasek.
Przedszkolaki przebywajàc w Galerii Re-
gionalnego OÊrodka Kultury uczy∏y si´ obco-
waç ze sztukà. Skupia∏y wzrok na eksponatach,
s∏ucha∏y informacji komisarza oprowadzajàce-
go po wystawie. Zawsze otrzymywaliÊmy kolo-
rowe foldery, które gromadziliÊmy w specjal-
nym segregatorze. Dzieci ch´tnie przeglàda∏y
je i pokazywa∏y rodzicom.
Niecodziennym prze˝yciem estetycznym by∏
dla dzieci pobyt i zabawa w Beskidzkim Cen-
trum Zabawkarstwa Ludowego w Bielsku-Bia-
∏ej. Zaj´cia prowadzi∏a etnograf mgr Kazimiera
Kojm, znawczyni dawnego ˝ycia górali beskidz-
kich. Pokaza∏a dzieciom drewniane koniki, pta-
ki-klepaki, wózki, ko∏yski, karuzele i kurki, gli-
niane okaryny ró˝nych kszta∏tów i kolorów,
szmaciane lalki. DowiedzieliÊmy si´, ˝e zabawki
wykonywali w∏asnor´cznie swoim dzieciom ro-
dzice, dziadkowie, starsze rodzeƒstwo. Dzieci
potrafi∏y si´ nimi bawiç ca∏ymi godzinami,
wczuwajàc si´ w ró˝ne role i przedstawiajàc sce-
ny z ˝ycia ludzi doros∏ych. Pani Kazia pozwoli∏a
pobawiç si´ tymi niezwyk∏ymi zabawkami. Za-
bawa nimi sprawi∏a dzieciom prawdziwà radoÊç.
Po powrocie do przedszkola rysowa∏y zabawk´,
która najbardziej im si´ spodoba∏a.
Wszystkie wystawy inspirowa∏y nas – mnie
i dzieci – do twórczej pracy i ciekawych zaj´ç.
Kol´dnicy – rzeêba Józefa Szypu∏y
go, Apoloniusza K´dzierskiego, Jacka Mal-
czewskiego, Wojciecha Weissa, Tadeusza Ma-
kowskiego, Witolda Wojtkiewicza i innych, któ-
re zebra∏a i opublikowa∏a Hanna Kubaszewska
w publikacji pt.: Dziecko w malarstwie . Dzieci
rozmawia∏y o obrazach, nazywa∏y kolory u˝yte
przez malarza, okreÊla∏y emocje, jakie wyra˝a-
jà dzie∏a, szuka∏y podobieƒstw i ró˝nic. Starsza-
ki z przygotowanych literek u∏o˝y∏y napis „gale-
W galerii
W pochmurny dzieƒ zaprosi∏am dzieci star-
sze do zorganizowanej przeze mnie galerii.
Znalaz∏y si´ w niej reprodukcje obrazów zna-
nych polskich malarzy: Olgi Boznaƒskiej, Sta-
nis∏awa Wyspiaƒskiego, Piotra Micha∏owskie-
Anio∏ – rzeêba Ma∏gorzaty Gabryel
4/2003
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
219
25552870.006.png 25552870.007.png 25552870.008.png 25552870.009.png 25552870.010.png 25552870.011.png 25552870.012.png 25552870.013.png
Z praktyki
Starszaki lepià z gliny ceramicznej
dawa∏o im powagi i uczy∏o odpowiedzialnoÊci
za estetyk´ sal. Ka˝de z nich stara∏o si´ wyko-
nywaç swojà prac´ najlepiej, jak umia∏o, by po
prostu by∏o ∏adnie, a co za tym idzie i mi∏o.
Niektóre zaproponowane techniki plastyczne
i sytuacje estetyczne zas∏ugujà na opisanie.
Malowanie klejem witra˝owym by∏o zupe∏-
nà nowoÊcià nie tylko dla dzieci, dla mnie tak-
˝e. Po przeczytaniu instrukcji przystàpiliÊmy do
pracy etapami. Najpierw czarnà konturówkà
dzieci rysowa∏y na folii kontur po Êladzie, a od-
wa˝niejsze rysowa∏y kontur samodzielnie. Na-
zajutrz kolorowym klejem witra˝owym wype∏-
nialiÊmy przestrzenie mi´dzy konturami. Do-
piero na trzeci dzieƒ, po wyschni´ciu, umieÊci-
liÊmy prace na szybach okien naszej sali. Tak
powsta∏a niecodzienna wystawa, której treÊcià
by∏y owady i kwiaty. Towarzyszy∏a nam kilka
miesi´cy, do czasu, a˝ kolory wyp∏owia∏y, a to
ju˝ z winy ostrego s∏oƒca, które ciekawie zaglà-
da∏o do naszej sali.
Malowanie farbami w plenerze. Plenerem
by∏ oczywiÊcie nasz okaza∏y ogród przedszkol-
ny. Niektóre dzieci malowa∏y przy sztalugach,
inne przy ogrodowych sto∏ach. Malowanie far-
bami nie jest niczym nowym dla moich dzieci.
Jednak wystawa w ogrodzie to ju˝ coÊ zupe∏nie
innego. Przewieszony sznurek od drzewa do
drzewa, a na nim – gotowe prace dzieci. To w y -
stawa na spinaczach! – wykrzyknà∏ Filip, gdy
poprosi∏am o wymyÊlenie tytu∏u dla naszej po-
plenerowej ekspozycji;
Malowanie muzyki . Po koncercie uczniów
w auli Szko∏y Muzycznej im. Stanis∏awa Mo-
niuszki w Bielsku-Bia∏ej starszaki malowa∏y swo-
je wra˝enia. Wszystkie prace zebraliÊmy w ksià-
˝eczk´ i zatytu∏owaliÊmy Malowana muzyka .
Latawcowe drzewo . Gdy wiosenny wiatr taƒ-
czy∏ w ogrodzie, zaprosi∏am starszaki do zabawy
z latawcem. Dzieci wykona∏y go z kolorowego
ria”. To by∏o bardzo ciekawe spotkanie z obra-
zami znakomitych polskich malarzy.
Same przedszkolaki by∏y twórcami licz-
nych wystaw swoich prac, wykonywanych ró˝-
nymi technikami plastycznymi, takimi jak: wy-
dzieranka, wycinanka, stemplowanie, malowa-
nie akwarelami, farbami plakatowymi i inne.
Specjalna tablica w holu na pierwszym pi´-
trze by∏a przeznaczona na prace plastyczne
moich wychowanków. Z tygodniowà regular-
noÊcià zmienia∏a si´ jej tematyka, a z nià kolo-
rystyka i nastrój. Na stoliku umieszczonym
w holu prezentowaliÊmy prace przestrzenne,
np.: z plasteliny i materia∏u przyrodniczego,
z gliny ceramicznej. Cieszy∏y one nie tylko ro-
dziców i osoby odwiedzajàce przedszkole, ale i
samych autorów. Prosz´ pani, lubi´ te nasze sa-
le... – wyzna∏ kiedyÊ Dominik. Dlaczego? – Bo sà
mi∏e i kolorowe i takie nasze.... To prawda –
dzieci czu∏y si´ gospodarzami. To poczucie do-
Pociàg z drewnianymi zabawkami – Margita Eichlerová
220
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
4/2003
25552870.014.png 25552870.015.png 25552870.016.png 25552870.017.png 25552870.018.png 25552870.019.png 25552870.020.png 25552870.021.png
Z praktyki
papieru przyklejajàc mu bibu∏kowy ogon.
W ogrodzie biega∏y z wiatrem i pod wiatr. Gdy
zm´czenie „dogoni∏o” biegajàce przedszkolaki,
zrodzi∏ si´ pomys∏, aby i latawce odpocz´∏y – za-
wieszone na ga∏´ziach drzewa. PiotruÊ zawo∏a∏:
Mamy latawcowe drzewo! Tymek nie chcia∏ si´
rozstawaç ze swoim latawcem, a biegaç te˝ ju˝
nie móg∏. Gdy wiatr si´ uciszy∏, latawiec Tymka
opad∏ na traw´ i ch∏opiec go ciàgnà∏. Wówczas
koledzy zawo∏ali: Tymek ma latawcowego pieska!
Taniec kwiatów. Pierwszego dnia wiosny
nasz otulony mg∏à ogród przedszkolny by∏
miejscem innego wydarzenia. Dzieci z koloro-
wymi bibu∏kowymi kwiatami wysz∏y witaç wio-
sn´. Przed budynkiem przedszkola odtaƒczy∏y
swój taniec z kwiatkami Êpiewajàc wiosennà
piosenk´ pt.: Wiosna tu˝, tu˝ . Nast´pnie szaro-
-burà rabatk´ ozdobi∏y kolorowymi kwiatkami
i zaraz zrobi∏o si´ wiosennie.
*
Wierz´, ˝e obcowanie z prawdziwà sztukà,
tworzenie sztuki przez dzieci i przebywanie
w estetycznie urzàdzonym otoczeniu kszta∏tuje
postaw´ dzieci, którà charakteryzowaç b´dzie:
– wra˝liwoÊç estetyczna, wyra˝ajàca si´
w dostrzeganiu pi´kna i odczuwaniu wzruszeƒ;
– wiedza zdobyta podczas obcowania ze
sztukà;
– umiej´tnoÊci manualne, czyli tworzenie
prac plastycznych na u˝ytek w∏asny i najbli˝szych.
Takiej twórczej postawy ˝ycz´ swoim wychowan-
kom, wszystkim nauczycielom pracujàcym z dzieçmi
przedszkolnymi i sobie tak˝e*).
*) Obszerne fragmenty pracy nades∏anej na kon-
kurs „Widz´, poznaj´, tworz´”.
MA¸GORZATA SAMSEL – nauczycielka Przedszkola nr
22 w Bielsku-Bia∏ej
4/2003
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
221
25552870.022.png 25552870.023.png 25552870.024.png 25552870.025.png 25552870.026.png 25552870.027.png 25552870.028.png 25552870.029.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin