zmiany_w_podstawie_wychowania_przedszkolnego.pdf
(
121 KB
)
Pobierz
Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Różnice między byłą a obecnie obowiązującą podstawą programową zaznaczono kolorem czerwonym.
L.
P
. O
BSZAR EDUKACYJNY
Z
AKRES KOMPETENCJI DZIECKA PO ZAKOŃCZONEJ EDUKACJI
PRZEDSZKOLNEJ
1.
Kształtowanie
umiejętności społecznych
dzieci: porozumiewanie
się z dorosłymi i dziećmi,
zgodne funkcjonowanie
w zabawie i sytuacjach
zadaniowych.
1)
obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią
i czego oczekują;
grzecznie zwraca się do innych
w domu,
w przedszkolu,
na ulicy
;
2)
przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara
się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz
w świecie dorosłych;
3)
w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych
i
próbuje przewidywać skutki swoich zachowań
;
4)
wie, że
nie należy chwalić się bogactwem
i dokuczać dzieciom,
które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że
nie
należy wyszydzać i szykanować innych
;
5)
umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres
zamieszkania;
wie komu można podawać takie informacje
.
2.
Kształtowanie czynności
samoobsługowych,
nawyków higienicznych
i kulturalnych.
Wdrażanie dzieci do
utrzymywaniu ładu
i porządku.
1)
umie poprawnie umyć i wytrzeć się oraz umyć zęby;
2)
właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków,
nakrywa do
stołu i sprząta po sobie
;
3)
samodzielnie korzysta z toalety;
4)
samodzielnie ubiera i rozbiera się,
dba o osobiste rzeczy i nie
naraża ich na zgubienie lub kradzież
;
5)
utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
3.
Wspomaganie rozwoju
mowy dzieci.
1)
zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić
poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym,
fleksyjnym i składniowym;
2)
mówi płynnie, niezbyt głośno
, dostosowując ton głosu do sytuacji;
3)
uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe
wypowiedzi o
ważnych sprawach
;
4)
w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i
decyzjach
.
4.
Wspieranie dzieci
w rozwijaniu czynności
intelektualnych, które
stosują w poznawaniu
i rozumieniu siebie
i swojego otoczenia.
1)
przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą
skutki
czynności
manipulacyjnych na przedmiotach (
wnioskowanie
o wprowadzanych i obserwowanych zmianach);
2)
grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i
formułuje
uogólnienia
typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te
są inne;
3)
stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co
się może zdarzyć.
5.
Wychowanie zdrowotne
i kształtowanie
sprawności fizycznej
dzieci.
1)
dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach
zdrowego żywienia;
2)
dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się
leczeniu, np. wie, że
przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są
konieczne
;
3)
jest sprawne fizycznie lub jest sprawne na swoje możliwości,
jeżeli jest
dzieckiem mniej sprawnym ruchowo
;
4)
uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach
w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali
gimnastycznej.
6.
Wdrażanie dzieci do
dbałości
o bezpieczeństwo własne
oraz innych.
1)
wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można
otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;
2)
orientuje się w
bezpiecznym
poruszaniu się po drogach
i
korzystaniu ze środków transportu
;
3)
zna zagrożenia płynące ze świata ludzi
, roślin oraz zwierząt i
unika
ich
;
4)
wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować
środków chemicznych (np. środków czystości);
5)
próbuje samodzielnie i
bezpiecznie organizować sobie czas wolny
w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się
bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
7.
Wychowanie przez
sztukę – dziecko widzem
i aktorem.
1)
wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie,
festynie, przedstawieniu, w teatrze,
w kinie
;
2)
odgrywa role w zabawach parateatralnych posługując się mową,
mimiką, gestem i ruchem;
umie posługiwać się rekwizytami
(np.
maską).
8.
Wychowanie przez
sztukę – muzyka i śpiew,
pląsy i taniec.
1)
śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe
piosenki
ludowe
; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach
i muzykowaniu;
2)
dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu
muzycznego, wyraża je
pląsając
lub tańcząc;
3)
tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz
innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem;
4)
w skupieniu słucha muzyki, w tym także
muzyki poważnej
.
9.
Wychowanie przez
sztukę: różne formy
plastyczne.
1)
przejawia, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie
wybranymi
zabytkami
i dziełami sztuki oraz
tradycjami
i obrzędami ludowymi
ze swojego regionu;
2)
umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy
użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa)
w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
3)
wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą
(także
architekturą zieleni i architekturą wnętrz
).
10.
Wspomaganie rozwoju
umysłowego dzieci
poprzez zabawy
konstrukcyjne, budzenie
zainteresowań
technicznych.
1)
wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje
z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma
poczucie
sprawstwa
(„potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonanej
pracy;
2)
używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania;
3)
interesuje się
urządzeniami technicznymi
(np. używanymi
w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają
i
zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich
.
11.
Pomaganie dzieciom
w rozumieniu istoty
zjawisk atmosferycznych
i w unikaniu zagrożeń.
1)
rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne
dla poszczególnych pór roku; podejmuje
rozsądne decyzje i nie
naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody
, np. nie
stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną
pogodę;
2)
wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu
i w telewizji
, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje
się do podawanych informacji w miarę swoich możliwości.
12.
Wychowanie dla
poszanowania roślin
i zwierząt.
1)
wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach
przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie;
2)
wie, jakie warunki są potrzebne
do rozwoju zwierząt
(przestrzeń
życiowa,
bezpieczeństwo
, pokarm) i wzrostu roślin (światło,
temperatura, wilgotność);
3)
potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt
w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je
chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.
13.
Wspomaganie rozwoju
intelektualnego dzieci
wraz z edukacją
matematyczną.
1)
liczy obiekty i
rozróżnia błędne liczenie od poprawnego
;
2)
wyznacza wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie
liczeniem na palcach
lub na innych zbiorach zastępczych;
3)
ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się
liczebnikami porządkowymi;
4)
rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie
obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do
innych obiektów;
5)
wie, na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby
mierzenia: krokami, stopa za stopą;
6)
zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
w roku.
14.
Kształtowanie gotowości
do nauki czytania
i pisania.
1)
potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie
polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki,
narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;
2)
potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby
rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
3)
dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo‐ruchową
potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;
4)
interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania
i pisania;
5)
słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się
książkami;
6)
układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na
sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie
fonetycznej;
7)
rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych
rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np.
w przedszkolu, na ulicy, na dworcu.
15.
Wychowanie rodzinne,
obywatelskie
i patriotyczne.
1)
wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie gdzie pracują,
czym
się zajmują
;
2)
zna nazwę miejscowości, w której mieszka,
zna ważniejsze
instytucje
i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez
ważne osoby, np. policjanta, strażaka;
3)
wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski
jest Warszawa;
4)
nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że Polska
należy do Unii Europejskiej;
5)
wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa
.
Plik z chomika:
kla44
Inne pliki z tego folderu:
program starszych przedszkolaków (Nowa Era).pdf
(966 KB)
Podróże Skarby Przygoda - Uszyńska-Jarmoc.pdf
(14671 KB)
Metody i techniki twĂłrcze w edukacji przedszkolnej.rar
(11394 KB)
Zima.pdf
(3219 KB)
Lato.pdf
(2204 KB)
Inne foldery tego chomika:
1,2,3 tabliczka mnożenia
3-4 LATKI
5-6 LATKI
aaa historyjki 3 obrazkowe
BAJECZKI DLA DZIECI
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin