zmiany_w_podstawie_wychowania_przedszkolnego.pdf

(121 KB) Pobierz
Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego 
 
Różnice między byłą a obecnie obowiązującą podstawą programową zaznaczono kolorem czerwonym. 
 
L. P .  O BSZAR EDUKACYJNY   Z AKRES KOMPETENCJI DZIECKA PO ZAKOŃCZONEJ EDUKACJI   PRZEDSZKOLNEJ  
1. 
Kształtowanie 
umiejętności społecznych 
dzieci: porozumiewanie 
się z dorosłymi i dziećmi, 
zgodne funkcjonowanie 
w zabawie i sytuacjach 
zadaniowych.  
1) obdarza uwagą dzieci  i dorosłych, aby  rozumieć  to,  co mówią 
i czego  oczekują;  grzecznie  zwraca  się  do  innych   w  domu, 
w przedszkolu,  na ulicy
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara 
się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz 
w świecie dorosłych; 
3) w  miarę  samodzielnie  radzi  sobie  w  sytuacjach życiowych 
próbuje przewidywać skutki swoich zachowań
4) wie, że  nie należy chwalić się bogactwem  i dokuczać dzieciom, 
które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że  nie 
należy wyszydzać i szykanować innych
5) umie  się  przedstawić:  podaje  swoje  imię,  nazwisko  i  adres 
zamieszkania;  wie komu można podawać takie informacje
2. 
Kształtowanie czynności 
samoobsługowych, 
nawyków higienicznych 
i kulturalnych. 
Wdrażanie dzieci do 
utrzymywaniu ładu 
i porządku.  
1) umie poprawnie umyć i wytrzeć się oraz umyć zęby; 
2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków,  nakrywa do 
stołu i sprząta po sobie
3) samodzielnie korzysta z toalety; 
4) samodzielnie ubiera  i rozbiera się,  dba o osobiste rzeczy  i nie 
naraża ich na zgubienie lub kradzież
5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu. 
3. 
Wspomaganie rozwoju 
mowy dzieci.  
1) zwraca  się  bezpośrednio  do  rozmówcy,  stara  się  mówić 
poprawnie  pod  względem  artykulacyjnym,  gramatycznym, 
fleksyjnym i składniowym; 
2) mówi płynnie, niezbyt głośno , dostosowując ton głosu do sytuacji;
3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe 
wypowiedzi o  ważnych sprawach
4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i  decyzjach
4. 
Wspieranie dzieci 
w rozwijaniu czynności 
intelektualnych, które 
stosują w poznawaniu 
i rozumieniu siebie 
i swojego otoczenia.  
1) przewiduje,  w  miarę  swoich  możliwości,  jakie  będą  skutki 
czynności   manipulacyjnych  na  przedmiotach  ( wnioskowanie  
o wprowadzanych i obserwowanych zmianach); 
2) grupuje  obiekty  w  sensowny  sposób  (klasyfikuje)  i  formułuje 
uogólnienia  typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te 
są inne; 
3)
stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co 
się może zdarzyć. 
122124967.003.png 122124967.004.png
5. 
Wychowanie zdrowotne 
i kształtowanie 
sprawności fizycznej 
dzieci.  
1) dba  o  swoje  zdrowie;  zaczyna  orientować  się  w  zasadach 
zdrowego żywienia; 
2) dostrzega związek pomiędzy chorobą a  leczeniem, poddaje się 
leczeniu,  np.  wie, że  przyjmowanie  lekarstw  i  zastrzyki  są 
konieczne
3) jest  sprawne  fizycznie  lub  jest  sprawne  na  swoje  możliwości, 
jeżeli jest  dzieckiem mniej sprawnym ruchowo
4) uczestniczy  w  zajęciach  ruchowych,  w  zabawach  i  grach 
w ogrodzie  przedszkolnym,  w  parku,  na  boisku,  w  sali 
gimnastycznej. 
6. 
Wdrażanie dzieci do 
dbałości 
o bezpieczeństwo własne 
oraz innych.  
1) wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można 
otrzymać pomoc, umie o nią poprosić; 
2) orientuje  się  w  bezpiecznym   poruszaniu  się  po  drogach 
korzystaniu ze środków transportu
3) zna zagrożenia płynące ze świata ludzi , roślin oraz zwierząt i  unika 
ich
4) wie, że  nie  może  samodzielnie  zażywać  lekarstw  i  stosować 
środków chemicznych (np. środków czystości); 
5) próbuje samodzielnie i  bezpiecznie organizować sobie czas wolny  
w  przedszkolu  i  w  domu;  ma  rozeznanie,  gdzie  można  się 
bezpiecznie bawić, a gdzie nie. 
7. 
Wychowanie przez 
sztukę – dziecko widzem 
i aktorem.  
1) wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, 
festynie, przedstawieniu, w teatrze,  w kinie
2) odgrywa role w zabawach parateatralnych posługując się mową, 
mimiką, gestem i ruchem;  umie posługiwać się rekwizytami  (np. 
maską). 
8. 
Wychowanie przez 
sztukę – muzyka i śpiew, 
pląsy i taniec.  
1) śpiewa  piosenki  z  dziecięcego  repertuaru  oraz łatwe  piosenki 
ludowe ;  chętnie  uczestniczy w  zbiorowym śpiewie, w  tańcach 
i muzykowaniu; 
2) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu 
muzycznego, wyraża je  pląsając  lub tańcząc; 
3) tworzy muzykę korzystając  z  instrumentów perkusyjnych  (oraz 
innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem; 
4) w skupieniu słucha muzyki, w tym także  muzyki poważnej
9. 
Wychowanie przez 
sztukę: różne formy 
plastyczne.  
1) przejawia,  w  miarę  swoich  możliwości,  zainteresowanie 
wybranymi  zabytkami   i  dziełami  sztuki  oraz  tradycjami 
i obrzędami ludowymi  ze swojego regionu; 
2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy 
użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) 
w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych; 
3) wykazuje  zainteresowanie  malarstwem,  rzeźbą  i  architekturą 
(także  architekturą zieleni i architekturą wnętrz ). 
10. 
Wspomaganie rozwoju 
umysłowego dzieci 
poprzez zabawy 
konstrukcyjne, budzenie 
zainteresowań 
technicznych.  
1) wznosi  konstrukcje  z  klocków  i  tworzy  kompozycje 
z różnorodnych  materiałów  (np.  przyrodniczych),  ma  poczucie 
sprawstwa  („potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonanej 
pracy; 
2) używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania; 
3)
interesuje  się  urządzeniami  technicznymi   (np.  używanymi 
w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają 
zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich
122124967.005.png 122124967.006.png
11. 
Pomaganie dzieciom 
w rozumieniu istoty 
zjawisk atmosferycznych 
i w unikaniu zagrożeń.  
1) rozpoznaje  i  nazywa  zjawiska  atmosferyczne  charakterystyczne 
dla poszczególnych pór roku; podejmuje  rozsądne decyzje i nie 
naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody , np. nie 
stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną 
pogodę; 
2) wie,  o  czym  mówi  osoba  zapowiadająca  pogodę  w  radiu 
i w telewizji , np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje 
się do podawanych informacji w miarę swoich możliwości. 
12. 
Wychowanie dla 
poszanowania roślin 
i zwierząt.  
1) wymienia  rośliny  i  zwierzęta żyjące  w  różnych środowiskach 
przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie; 
2) wie, jakie warunki są potrzebne  do rozwoju zwierząt  (przestrzeń 
życiowa,  bezpieczeństwo ,  pokarm)  i  wzrostu  roślin  (światło, 
temperatura, wilgotność); 
3) potrafi  wymienić  zmiany  zachodzące  w życiu  roślin  i  zwierząt 
w kolejnych porach roku; wie, w  jaki sposób człowiek może  je 
chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę. 
13. 
Wspomaganie rozwoju 
intelektualnego dzieci 
wraz z edukacją 
matematyczną.  
1) liczy obiekty i  rozróżnia błędne liczenie od poprawnego
2) wyznacza  wynik  dodawania  i  odejmowania  pomagając  sobie 
liczeniem na palcach  lub na innych zbiorach zastępczych; 
3) ustala  równoliczność  dwóch  zbiorów,  a  także  posługuje  się 
liczebnikami porządkowymi; 
4) rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie 
obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do 
innych obiektów; 
5) wie,  na  czym  polega  pomiar  długości  i  zna  proste  sposoby 
mierzenia: krokami, stopa za stopą; 
6) zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy 
w roku. 
14. 
Kształtowanie gotowości 
do nauki czytania 
i pisania.  
1) potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie 
polecenia  typu:  narysuj  kółko  w  lewym  górnym  rogu  kartki, 
narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki; 
2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby 
rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; 
3) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo‐ruchową 
potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania; 
4) interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania 
i pisania; 
5) słucha np. opowiadań, baśni  i  rozmawia o nich;  interesuje  się 
książkami; 
6) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na 
sylaby;  wyodrębnia  głoski  w  słowach  o  prostej  budowie 
fonetycznej; 
7) rozumie  sens  informacji  podanych  w  formie  uproszczonych 
rysunków  oraz  często  stosowanych  oznaczeń  i  symboli,  np. 
w przedszkolu, na ulicy, na dworcu. 
122124967.001.png
15. 
Wychowanie rodzinne, 
obywatelskie 
i patriotyczne. 
1) wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie gdzie pracują,  czym 
się zajmują
2) zna  nazwę  miejscowości,  w  której  mieszka,  zna  ważniejsze 
instytucje  i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez 
ważne osoby, np. policjanta, strażaka; 
3) wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski 
jest Warszawa; 
4) nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że Polska 
należy do Unii Europejskiej; 
5) wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa
122124967.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin