Psychologia osobowosci, Lawrence A. Pervin.txt

(1222 KB) Pobierz

Lawrence A. Pervin
Psychologia
osobowo�ci

przek�ad: Marek Orski
GWP
GDA�SKIE
WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE
Gda�sk 2002
Podr�cznik akademicki dofinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
Recenzje wydawnicze:
prof. dr hab. Jan Strelau
prof. dr hab. Wies�aw �ukaszewski
Tytu� orygina�u:
The Science of Personality
Copyright � 1996 by Lawrence A. Pervin
Copyright � for the Polish edition by Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczne, Gda�sk 2000
Wszystkie prawa zastrze�one.
Ksi��ka ani �adna jej cz�� nie mo�e by� przedrukowywana ani w �aden inny spos�b reprodukowana
lub odczytywana w �rodkach masowego przekazu bez pisemnej zgody Gda�skiego Wydawnictwa
Psychologicznego.
Wydanie pierwsze w j�zyku polskim
Edytor: Anna Switajska
Redakcja naukowa: Wies�aw Bary�a
Redakcja polonistyczna: Jolanta �wietlikowska
Korekta: Hanna Negowska
Sk�ad: Maria Chojnicka
Opracowanie graficzne: Agnieszka W�jkowska
Wskaz�wki dla bibliotekarzy:
1/ psychologia og�lna   2/ psychologia osobowo�ci
ISBN 83-87957-61-5
Druk: Drukarnia Stella Maris
80-882 Gda�sk, ul. Rze�nicka 54/56
Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczne s.c.
ul. Bema 4/la, 81-753 Sopot, tel./fax 058/551-61-04, 551-11-01
e-mail: gwp@gwp.gda.pl
http://www.gwp.pl
Spis tre�ci
Przedmowa ........................................................................   12
Potrzeba zmian w nauczaniu psychologii osobowo�ci......................................  12
Uk�ad i zawarto�� ksi��ki .............................................................   13
Od autora..........................................................................  16
Podzi�kowania......................................................................   17
1. Wprowadzenie: naukowe badanie osobowo�ci ........................................   19
Zawarto�� rozdzia�u .................................................................   19
Trzy tradycje badawcze ..............................................................   20
Kliniczne badanie osobowo�ci ......................................................   20
Jean Charcot i jego uczniowie...................................................  20
Zygmunt Freud ...............................................................   22
Henry Murray ................................................................   23
Carl Rogers i George Kelly......................................................  25
Zalety i wady metody klinicznej..................................................  26
Korelacyjna metoda badania osobowo�ci .............................................   27
Sir Francis Galton i jego nast�pcy................................................  28
Raymond B. Cattell i Hans J. Eysenck ............................................   29
Pi�cioczynnikowy Model Osobowo�ci ............................................   30
Zalety i wady metody korelacyjnej ...............................................   31
Eksperymentalne podej�cie do osobowo�ci ...........................................   32
Wilhelm Wundt, Hermann Ebbinghaus i Iwan Pawtow ...............................   32
John B. Watson, Clark Hull i B.F. Skinner..........................................  33
Podej�cie poznawcze ..........................................................   34
Zalety i wady metody eksperymentalnej...........................................  35
Wsp�lne cele, r�ne drogi .........................................................   36
Zalety i wady ka�dej z trzech metod..............................................  36
Korzystanie z wi�cej ni� jednej metody ............................................   38
Wsp�lne cele ................................................................   42
Podstawowe poj�cia .................................................................  43
Podsumowanie .....................................................................   44
SPIS TRE�CI
I.  Podstawowe sk�adniki osobowo�ci...................................................47
2.  Cechy jako sk�adniki osobowo�ci ...................................................   49
Zawarto�� rozdzia�u .................................................................   49
Psychologia cech Gordona W. Allporta..................................................   50
Psychologia cech osobowo�ci Raymonda B. Cattella ......................................   52
Psychologia cech osobowo�ci Hansa J. Eysencka ........................................   54
Pi�cioczynnikowy Model Osobowo�ci ...................................................  58
Dowody........................................................................ 60
Podobie�stwa mi�dzykulturowe..................................................60
Samoocenianie si� i ocena innych ludzi...........................................62
Motywy, emocje i kontakty interpersonalne ........................................ 62
Diagnozowanie zaburze� osobowo�ci ............................................ 65
Genetyka i teoria ewolucji ...................................................... 66
Sp�jno�� osobowo�ci a problem osobowo�ciowych i sytuacyjnych determinant zachowania ..... 69
Czy zachowanie cz�owieka da si� przewidzie�?........................................73
Krytyczne spojrzenie na cechy i analiz� czynnikow� ....................................... 74
Czym jest cecha? ................................................................ 74
Ile cech i jakich?.................................................................75
Metoda - analiza czynnikowa ...................................................... 75
Opis czy wyja�nienie? ..............................'.............................. 76
Wniosek........................................................................... 76
Podstawowe poj�cia ................................................................. 76
Podsumowanie ..................................................................... 77
3.  Poznawcze sk�adniki osobowo�ci ...................................................   79
Zawarto�� rozdzia�u .................................................................   79
Style poznawcze ....................................................................   80
Prekursorzy poznawczego podej�cia do osobowo�ci: Kelly i Rotter...........................  82
Teoria konstrukt�w osobistych Kelly'ego ............................................. 82
Teoria spo�ecznego uczenia si� Rottera .............................................. 86
Dwaj teoretycy po rewolucji poznawczej: Mischel i Bandura.................................88
Teoria spoleczno-poznawczego uczenia si� Mischela ................................... 88
Badania ilustruj�ce zale�no�� zachowa� ludzkich od okre�lonych sytuacji ...............91
Teoria spo�eczno-poznawcza Bandury................................................95
Dodatkowe poznawcze sk�adniki osobowo�ci: schematy, atrybucje i przekonania .............. 101
Schematy ..................................................................... 102
Atrybucje ...................................................................... 102
Przekonania....................................................................103
Analiza poznawczych sk�adnik�w osobowo�ci ........................................... 104
Podstawowe poj�cia................................................................ 105
Podsumowanie .................................................................... 107
SPIS TRE�CI
4.  Motywacyjne sk�adniki osobowo�ci ................................................   109
Zawarto�� rozdzia�u ................................................................   109
Teorie kija: pop�dowe teorie motywacji ................................................   111
Teoria pop�d�w Freuda ..........................................................   111
Teoria bod�ca - reakcji ..........................................................   114
Model potrzeby - presji Murraya...................................................  117
Teoria dysonansu poznawczego Festingera ..........................................   123
Teorie marchewki-zach�ty: motywacja pozytywna........................................   126
Nota historyczna................................................................  126
Wsp�czesne prace nad teori� celu.................................................  128
Poznawcze teorie motywacji: osiot Kelly'ego ............................................   130
Nacisk Kelly'ego na umiej�tno�� przewidywania przysz�ych wydarze� ....................   131
Modele atrybucji ................................................................   132
Atrybucyjny model Weinera....................................................  132
Model my�lenia o sobie i �wiecie zewn�trznym Carol Dweck ........................   134
D��enie do samorealizacji {self-actualization)............................................  137
Uwagi na temat poznawczych sk�adnik�w osobowo�ci....................................  140
Relacja mi�dzy sk�adnikami osobowo�ci: cechami, procesami poznawczymi i motywami .......   141
Podstawowe poj�cia................................................................   142
Podsumowanie ....................................................................   143
II. Rozw�j osobowo�ci..............................................................  145
5.  Geny czy �rodowisko? ...........................................................   147
Zawarto�� rozdziatu ................................................................   147
�Natura" osobowo�ci: czynniki genetyczne .............................................   149
T�umaczenie ewolucyjne .........................................................   151
Preferencje w doborze partnera ................................................   152
Przyczyny zazdro�ci u m�czyzn i kobiet.........................................  153
Wyja�nienia ewolucyjne.............
Zgłoś jeśli naruszono regulamin