szczecinskie doswiadczenia w stosowaniu drogowych urzadzen oczyszczajacych.pdf
(
3084 KB
)
Pobierz
Szczecińskie doświadczenia w stosowaniu drogowych urządzeń oczy
Szczecińskie doświadczenia w
stosowaniu drogowych
urządzeń oczyszczających
Wykonali:
Michał Zawadzki
Marcin Denisiuk
Szczecińskie doświadczenia w
stosowaniu drogowych
urządzeń oczyszczających
1. STRESZCZENIE
W ostatnim okresie w rejonie szczecińskim w ramach poprawy
stanu sieci dróg krajowych zrealizowano między innymi następujące
inwestycje:
obejście Wolińskiego Parku Narodowego, obwodnice Wolina i
Dargobądza w ciągu drogi krajowej nr 3,
modernizacja drogi krajowej nr 10 na odcinku Szczecin - Stargard
Szczeciński.
Zakres wykonanych prac w ramach inwestycji obejmował również
budowę sytemu odprowadzania wód opadowych z pasa drogowego.
W referacie zostały przedstawione dotychczasowe doświadczenia
w utrzymaniu, eksploatacji i sprawności separatorów stosowanych jako
podstawowe urządzenie oczyszczające wody opadowe z jezdni.
Wykazano niską skuteczność tych urządzeń na liniowych odcinkach
dróg. Autorzy wykazują, że bardziej adekwatne w systemach
odwodnień liniowych jest zastosowanie urządzeń infiltracyjno-
trawiastych i osadnikowo-retencyjnych.
2. ZASTOSOWANIE DROGOWYCH
URZĄDZEŃ OCZYSZCZAJĄCYCH
Obowiązująca ustawa prawo wodne [1] pod pojęciem ścieków
rozumie odprowadzane do odbiornika wody opadowe lub roztopowe,
ujęte w systemy kanalizacyjne, pochodzące z powierzchni
zanieczyszczonych, w tym z centrów miast, terenów przemysłowych i
składowych, baz transportowych oraz dróg i parkingów o trwałej
nawierzchni.
Rozporządzenie Ministra Środowiska [2] podaje zakres dróg, z
których należy oczyszczać wody opadowe i roztopowe oraz ich stopień
oczyszczenia - „Wody opadowe i roztopowe ujęte w szczelne, otwarte
lub zamknięte systemy kanalizacyjne z powierzchni szczelnej terenów
przemysłowych, składowych, baz transportowych, portów, centrów
miast, dróg ekspresowych, dróg krajowych i wojewódzkich oraz
parkingów o natężeniu odpływu, co najmniej 15 l na sekundę, na 1
hektar powierzchni szczelnej, powinny być oczyszczone przed
wprowadzeniem do wód lub do ziemi w taki sposób, aby w odpływie
zawartość zawiesin ogólnych nie była większa niż 100 mg/dm
3
, a
substancji ropopochodnych - nie większa niż 15 mg/dm
3
.
Poprzednio obowiązujące Rozporządzenie Ministra Ochrony
Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z 5 listopada 1991
roku określało dopuszczalne stężenia dla wód opadowych z terenów
stacji paliw płynnych, baz przeładunkowych przed
odprowadzeniem do wód i ziemi w wysokości:
zawiesina ogólna w ilości 50mg/dm
3
,
substancje ropopochodne o stężeniu 15mg/dm
3
,
substancje ekstrahujące się eterem naftowym o stężeniu
50mg/dm
3
Plik z chomika:
beptak
Inne pliki z tego folderu:
Instyt.Badań Dróg iMostów - war tech ,instr badania podloża, zasady budowy nawierz....zip
(45161 KB)
Dziennik Ustaw nr 220.zip
(206967 KB)
Znaki_Drogowe.zip
(20598 KB)
Dziennik ustaw nr 43.pdf
(6033 KB)
Dz[1][1].U. 00.63.735 drogowe obiekty inzynierskie i ich usytuowanie.pdf
(678 KB)
Inne foldery tego chomika:
ArchiCAD
Autodesk
Bentley
Neufert
Programy Inżynierskie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin