samarytanie.pdf
(
3117 KB
)
Pobierz
(anonymous)
Samarytanie
1
Samarytanie
Samarytanie
(
Szomronim
,
Szamerim
;
hebr.
שומרונים
,
arab.
سامريون
, sami często określają się mianem
Bene Israel
,
Żydzi n
adali im miano
Kutim
)
–
niewielka
semicka g
rupa etniczno-religijna, której religia
–
samarytanizm
zbliżona jest do
judaizmu
i przez niektórych
religioznawców wraz z judaizmem i
karaimami z
aliczana do
hipotetycznego
mozaizmu
(pierwotnej religii
Mojżesz
a). Są
potomkami mieszkańców starożytnej Samarii oraz imigrantów z
Mezopotamii
.
Grupa Samarytan
Samarytanie żyją obecnie w
Izraelu
oraz w
Autonomii Palestyńskiej i
liczą niewiele ponad 700 osób. Grupa wychodzi obecnie z poważnego kryzysu demograficznego, którego
pozostałością jest znacznie większa częstość rzadkich chorób genetycznych w ich populacji. Są silnie zintegrowani
wokół swych wierzeń, góry
Gerazim i
osoby Wielkiego Kapłana (hebr.
kohen ha-gadol
).
Historia Samarytan
Wersja naukowa I
"Dobry Samarytanin" (
1633
),
obraz
Rembrandta
Starożytność
Samarytanie
2
Nazwa ich pochodzi od miasta
Samaria.
Było ono
drugą (lub trzecią) stolicą
północnego królestw
a
Izrael
po podziale pierwotnego państwa żydowskiego
(około
928 p.n.e.)
. Nazwę Samaria przejęło później
również całe państwo. Tożsamość narodowa
Samarytan zaczęła się kształtować w wyniku najazdu
(w
732 p.n.e.)
i ostatecznego unicestwienia w
722
p.n.e. k
rólestwa Izrael/Samarii przez króla
Asyrii
Sargona II
. Znaczna część mieszkających w nim
Żydów z
ostała wysiedlona w głąb Asyrii, na ich
miejsce sprowadzono zaś innych mieszkańców
imperium, co przeprowadzono w czterech kolejnych
przesiedleniach w latach:
721 p.n.e.,
715 p.n.e.,
680
p.n.e. i
w połowie
VII w. p.n.e.
W czasie pierwszego
przesiedlenia sprowadzono do Samarii ludność z
pięciu północnomezopotamskich prowincji, w tym
również z prowincji
Kuteh (
Kutim). Z tego powodu
Żydzi w przeszłości używali wobec Samarytan
określenia Kutim, co miało sugerować, że nie są
Żydami, lecz Kutejczykami (nazywali ich również
Sydończykami, Szachemitami i Amha'aretami, czyli
cudzoziemcami). Ze względu na większą otwartość
tutejszej ludności niż mieszkańców królestwa
południowego
–
Judy, dochodziło do licznych
małżeństw mieszanych i pewnego
synkretyzmu
religijnego. Samarytanie nie chcieli również burzyć
lokalnych świątyń Jahwe i przenosić całego kultu do
Jerozolimy, co było jedną z głównych reform
religijnych z
IX
-
VII w. p.n.e.
Góra Gerazim
Samarytanin, w tle ruiny Samarii
Po pokonaniu i zniszczeniu
Judy
przez króla
Babilonii
Nabuchodonozora II
w
586 p.n.e.
–
na
jeszcze surowsze
Wikipedia:Weryfikowalność
wygnanie s
kazano również ludność tego państwa
(pierwsze mniejsze wysiedlenie miało miejsce już w
597 p.n.e.)
. Po powrocie judzkich Żydów jesienią
538 p.n.e. z
niewoli babilońskiej większość z nich
nie chciała uznać Samarytan za współwyznawców.
Część z powracających była skłonna do tego pod warunkiem, że Samarytanie porzucą nieżydowskie małżonki,
zrezygnują z własnych zwyczajów i zwrócą dawne żydowskie majątki nadane im przez Babilończyków. Samarytanie
odmówili, lecz
–
choć ich główny ośrodek religijny znajdował się na górze
Gerazim
–
zamierzali wesprzeć
odbudowę
Starożytna inskrypcja w języku samarytańskim hebrajskim
Świątyni
Samarytanie
3
Salomona.
Tę propozycję Żydzi odrzucili, uznając
Samarytan za nieczystych rytualnie. Do dzisiaj z
punktu widzenia ortodoksyjnego judaizmu nie jest
jasne, czy Samarytanie są Żydami, którzy wyłączyli
się ze wspólnoty, czy też nie-Żydami.
W
IV w. p.n.e.
Samarytanie sami ogłosili się odrębną
wspólnotą religijną, a Żydów uznali za
apostatów.
Najprawdopodobniej w latach
350-
330 p.n.
e.
wybudowali własną świątynię na górze Gerazim.
Używali też własnego, innego niż żydowski
kalendarza. Wrogość między oboma grupami stale
się nasilała, co zwykle niekorzystniej odbijało się na
Samarytanach, gdyż Żydzi mieli większe wpływy na
dworze władców
Persji
, do której wówczas należała
Palestyna
. Wielokrotnie w tych czasach (lecz zwykle
na krótko) Samarytanie tworzyli autonomiczne
państwo ze stolicą w
Sychem (
obecnie
Nablus
).
Gruzowisko na Gerazim; w tle sanktuarium
Po
powstaniu Machabeuszy
w połowie
II w. p.n.e.,
w
którym Samarytanie popierali
Seleucydów,
Żydzi
zaczęli ich prześladować i w
129 p.n.e. z
niszczyli ich
świątynię na wzgórzu Gerazim. W okresie
rzymskim
obie strony konfliktu oskarżały się wzajemnie wobec
cesarzy o nielojalność i dążenia niepodległościowe.
Kilkakrotnie wybuchały małe powstania
samarytańskie, ale gdy w
66
r. n.e.
Żydzi powstali
przeciwko Rzymianom, Samarytanie nie przyłączyli
się do rebelii. Po
powstaniu żydowskim
Szymona
Bar-Kochby
Rzymianie sami odbudowali świątynie na Gerazim (
Hadrian
wybudował tu wcześniej świątynię
Zeus
a)
i umożliwili Samarytanom sprawowanie tam Paschy. Od tego momentu aż do końca ery rzymskiej Samarytanie
cierpieli poważne prześladowania jedynie za
cesarza
Kommodusa
. Kwitły liczne kolonie samarytańskie, z których
największe istniały w
Damaszku
,
Kairz
e i
Gaza.
Kolonie te przestały istnieć dopiero pod koniec
XVI wiek
u (część
badaczy twierdzi, opierając się na zapiskach karaimskich, że upadek kolonii egipskiej miał miejsce pod koniec
XVIII wiek
u).
Gerazim
–
stanowisko archeologiczne
Średniowiecze i później
W okresie chrześcijańskim pojawiły się prześladowania religijne, choć wielu Samarytan dobrowolnie przyjęło
chrześcijaństwo.
W pierwszej połowie
IV wiek
u Rzym przyjął surowe prawa antysamarytańskie (znacznie bardziej
represyjne niż dla Żydów). Za czasów wschodniorzymskiego cesarza
Zenona
pod koniec
V
w. Samarytanie zostali
zdziesiątkowani po nieudanym powstaniu w roku
484
. W roku
529
doszło do zniesienia autonomii Samarii. To
wydarzenie oraz budowa kościoła na szczycie Gerazim z jednoczesnym zakazem odprawiania kultu na świętej górze
Samarytan przyczyniły się do wybuchu wielkiego powstania. Trwało ono w latach
529
–
531
, a jego przywódcą był
Julianus ben Sabar.
Zdławił je cesarz
Justynian I Wielki
, mordując większą część narodu.
W trakcie najazdu
Arabów
w latach 30.
VII
w. część Samarytan uciekła z
Palestyny.
Dwie największe fale emigracji
miały miejsce w
634 (
po
bitwie pod Rabbath Moab
) i w
636
(po
bitwie nad rzeką Jarmuk
). Uchodźcy zasilili, a być
może ustanowili na nowo kolonie w
Egipcie i
w
Syrii
. Na początku
IX
w. na fali fanatyzmu
islams
kiego niszczono
świątynie żydowskie i samarytańskie, lecz później sytuacja religijna znacznie się poprawiła.
Samarytanie
4
Trudny okres to
XIV
w., gdy Palestynę podbili
Mamelucy,
którzy przerobili świątynie Samarytan na
meczet
y i
zmusili wielu z nich do zmiany
religii
albo emigracji. W tym okresie jednak ponownie rozkwita ich literatura
religijna, zwłaszcza liturgiczna. Nowy najazd
osmańskich Turków
w roku
1516
to kolejne prześladowania. W roku
1624 z
marł ostatni kapłan z rodu syna
Aarona
–
Eleazara/Pinchasa
–
kapłanami zostali potomkowie jego brata
–
Itamara.
Gdy w czasie wojny egipsko-tureckiej w
1832 r
oku wojska egipskie pod dowództwem
Ibrahima Paszy z
ajęły tereny
Palestyny, Samarytanie uzyskali niemal równy z muzułmanami status. Otrzymali również kilka nadań. Kiedy jednak
władza nad tymi terenami wróciła w
1840/
1 d
o
Turcji
, wprowadzono
–
tłumacząc to reformami
Tanzimatu
(a w
rzeczywistości jako "karę" za zbyt dobre stosunki z Egipcjanami)
–
prawo głoszące, że Samarytanie są poganami.
Wprowadził je
ulem
Nablusu, nie zważając na to, że Samarytanie od początku islamu byli uważani za "
lud Księgi
".
Wyznawcom dano do wyboru
–
nawrócenie na islam albo śmierć. Od unicestwienia uratował grupę Naczelny Rabin
Jerozolimy, który reprezentował przed
sułtan
em całą palestyńską gminą żydowską. Na prośbę Samarytanina Jakoba
esz-Szelaby'ego doręczył on ulemowi dokument, w którym potwierdzał, że Samarytanie są również "Ludem Izraela"
i uznają Torę. Od tej pory wielu Samarytan jest wdzięcznych Żydom za tamten ratunek. Wydarzenie to w tradycji
samarytańskiej nosi nazwę "
kryzysu roku 1841
". W latach 20.
XX
w. liczba Samarytan spadła do 150. W czasach
niepodległego
Izraela
byli oni i są wspierani przez rząd, a szczególnie prezydenta
Icchaka Ben-Zwi
oraz w nieco
mniejszym stopniu przez premiera
Davida Ben Guriona
. Dzięki poszukiwaniom małżonków wśród żydowskiej
społeczności w
ZSRR i
w Izraelu znacznie zwiększyła się ich liczba.
Wersja naukowa II
Zdaniem niektórych badaczy Samarytanie jako naród i religia powstali dopiero w czasach
Aleksandr
a
Macedońskiego i
wywodzą się z wyższych warstw społecznych ówczesnej
Palestyny,
zarówno spośród Żydów
współpracujących z
Grekami,
jak i społeczności nieżydowskiej. Wersja ta jest jednak odrzucana przez zdecydowaną
większość historyków. Jest ona również sprzeczna (a przynajmniej niepełna) z badaniami
mitochondrialnego DNA
Samarytan, które potwierdzają domieszkę asyryjską w ich
materiale genetycznym.
Wersja samarytańska
Według Samarytan ich nazwa oznacza w najstarszej wersji
hebrajskiego
–
wiernych lub czcicieli, a oni sami są
potomkami
10 plemion Izraela (
zamieszkiwały one terytorium Samarii)
–
głównie pokolenia Efraima
–
i jako
odrębna grupa istnieli już w czasach
Mojżesza
. Samarytanie twierdzą, iż nigdy nie stanowili z Żydami jednego
narodu i nie świętowali w
Jerozolimie.
Wersję tę popierają muzułmańscy historycy (tzw. "kwestia Szamerim
–
Szomronim"), co w dość oczywisty sposób tłumaczy pojawienie się Samarytan w
Koran
ie razem z Mojżeszem (jako
jego przeciwników). Wersja ta jest zwalczana przynajmniej od
XVIII wieku
przez chrześcijańskich historyków, a
protestanccy misjonarze posługiwali się (i często nadal to robią) podkreślaniem nieścisłości tej wersji w czasie misji
w krajach muzułmańskich.
Wersja biblijna (żydowska)
Według 2 Krl 17,24 i Ezd 4,2 król Asyrii
Asarhaddon s
prowadził na centralne tereny dawnego Królestwa Izraela
(Państwa Północnego) osadników z Babilonii (Babilon, Kuta), Elamu lub Fenicji (Awwa) oraz Syrii (Chamat i
Sefarwaim) (
680 p.n.e.)
. Osadnicy ci czcili swoich bogów, za co
Jahwe z
esłał na nich plagę lwów. Wtedy poprosili
króla o przysłanie im jednego z kapłanów izraelskich, uprowadzonych do niewoli, aby nauczał ich Prawa
Mojżeszowego. Sprowadzony z Asyrii kapłan, zamieszkał w
synkretycznej ś
wiątyni Jahwe w
Betel i
rozpoczął
nawracanie Samarytan, którzy jednak po przyjęciu prawdziwej wiary nie przestali "na boku" czcić swoich bożków (2
Krl 17,25-41). W r .
622 p.n.e.
, król Judy
Jozjasz
zburzył świątynię w Betel, przez co Samarytanie zaczęli
uczęszczać do
Świątyni Jerozolimskiej
(2 Krl 23, 15-20). Czynili to także (udając się już jednak do ruin Świątyni) po
likwidacji Królestwa Judy (Jr 41,5) (
586 p.n.e.)
. Po powrocie Żydów z niewoli babilońskiej (
537 p.n.e. l
ub
536
Samarytanie
5
p.n.e.)
Samarytanie chcieli pomóc im w odbudowie Świątyni, lecz ich pomoc została kategorycznie odrzucona. Od
tej pory Samarytanie robili wszystko, aby utrudnić Żydom odbudowę (Ezd 4,1-24; 5,2-18). Mimo tej zawziętości,
część Samarytan z pogórza efraimskiego i okolic Betel w dalszym ciągu była zwolennikami odprawiania kultu w
Jerozolimie (Ne 7,32). Kiedy Ezdrasz i Nehemiasz zakazali Żydom zawierania małżeństw mieszanych, uderzyło to
także w Samarytan, ponieważ tym samym zostali uznani za pogan (Ezd 9-10; Ne 13; szczególnie Ne 13,28).
Ostatecznie Samarytanie zostali uznani za wyłączonych ze wspólnoty judaizmu przez namiestnika Judy Nehemiasza
w roku
440 p.n.e.
(Ne 2,19.20). Od tej pory zaczęli się rozglądać za innym miejscem kultu niż Świątynia
Jerozolimska. Nie mogli odbudować przybytku w Betel, bo ten leżał w granicach ówczesnej Judy. Jak doniósł nam
historyk żydowski
Józef Flawiusz,
namiestnik Samarii Sanballat I ok. r.
430 p.n.e. l
ub Sanballat II w r.
332 p.n.e.
zbudował świątynię samarytańską na górze Garizim. Pierwszym arcykapłanem w tej świątyni został Manasses, zięć
Sanballata I i syn żydowskiego
arcykapłan
a Jojady (Ne 13,28) lub Manasses, zięć Sanballata II i syn żydowskiego
arcykapłana Jaddui.
Samarytanie w Nowym Testamencie
Samarytanie są kilkakrotnie wspominani w
Nowym Testamencie (
inaczej niż w późnych księgach
starotestamentowych i powstającej wówczas ustnej tradycji żydowskiej), wbrew opinii ówczesnych Żydów, jako
ludzie dobrzy i uczynni, a
Jezus n
ie stroni od nich. W pewnym momencie prosi nawet samarytańską kobietę z
Sychem
(dzisiejszy
Nablus
) o wodę (rozmowy między oboma wspólnotami były niemal zakazane). Szczególnie
istotny jest tu jednak fragment o
"Dobrym Samarytaninie"
w
Ewangelii Łukasza (
10:25-41). W przypowieści tej
Jezus zderzył miłosierne postępowanie Samarytanina z obojętnością na los pobitego Żyda ze strony żydowskiego
kapłana oraz jego pomocnika
–
przedstawicieli bardzo szanowanych przez Żydów grup zawodowych. Dzięki tej
przypowieści Samarytanin stał się w wielu językach synonimem dobroczyńcy i wszedł na trwałe do kultury
masowej. Również wiele organizacji charytatywnych i fundacji chrześcijańskich nosi nazwy pochodzące od
Samarytan (zob.
Samarytanie (organizacja)
). Mimo to pod rządami
chrześcijan S
amarytanie doznawali prześladowań
religijnych.
Plik z chomika:
intimo123
Inne pliki z tego folderu:
Moda na jogę.pdf
(144 KB)
Czego nie mówią współcześni trenerzy jogi.pdf
(197 KB)
O-czym-media-nie-mowia.pdf
(91 KB)
Oblicza_islamu.pdf
(1077 KB)
O_seksie_bez_barier.pdf
(327 KB)
Inne foldery tego chomika:
★ Północ, Południe (2004) - lektor
00 - Lublin szeptany [zbiór]
2HP4J
Adonai - The Power of Worship
AeHb
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin