wos.pdf

(1468 KB) Pobierz
Testy
podsumowujce
dokadegorozdziaupodrcznika
DziijutroCz1i2
1 Jaimojeotoczenie
6 SamorzdnaRzeczpospolita
s2
s34
Test1
Test2
Kluczdotestw
Test1
Test2
Kluczdotestw
2 Nardispoeczestwo
7 Polskaiwiat
s8
s40
Test1
Test2
Kluczdotestw
Test1
Test2
Kluczdotestw
3 Pastwo
8 Mojaprzyszozawodowa
s14
s48
Test1
Test2
Kluczdotestw
Test1
Test2
Kluczdotestw
4 Mjudziawyciugospodarczym
s20
Test1
Test2
Kluczdotestw
5 Systempolitycznypastwapolskiego s26
Test1
Test2
Kluczdotestw
829809329.075.png 829809329.085.png 829809329.096.png
Test 1
Ja i moje otoczenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Imi´ i nazwisko
Test podsumowujàcy rozdział I –
„DziÊ i jutro. Cz´Êç 1”
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Data
. . . . . . . . . . . . . . . .
Klasa
1. Czytaj uwa˝nie zadania.
2. Je˝eli si´ pomylisz, bł´dnie zaznaczonà odpowiedê otocz kółkiem.
3. Rozwiàzania zadaƒ zapisz czytelnie i starannie w wyznaczonych miejscach.
Pomyłki przekreÊlaj.
4. Przy ka˝dym poleceniu podano liczb´ punktów, jakà mo˝na uzyskaç za właÊciwà odpowiedê.
Za rozwiàzanie całego testu mo˝esz otrzymaç maksymalnie 32 punkty.
1
Wyjanij, co oznacza termin tosamo osobista.
0–2 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2
Wstaw znak „×” obok zda prawdziwych.
Osoby prowadzce konsumpcyjny styl ycia skupiaj si głwnie na rozwijaniu swoich
talentw.
0–2 p.
Człowiek, ktrego charakteryzuje konsumpcyjny styl ycia, bardziej ceni posiadanie
dobrego samochodu ni przyja.
Ludzie prowadzcy konsumpcyjny styl ycia przywizuj zbyt du wag do jedzenia.
Konsumpcyjny styl ycia prowadzi osoba, dla ktrej dobra materialne nie stanowi
istotnej wartoci.
3
Zamaluj kratk przy czynnociach charakterystycznych dla biernego stylu ycia.
0–2 p.
jazda konna
udział w kursie pływania
A
D
ogldanie telewizji
słuchanie muzyki
B
E
C
czytanie komiksw
F
organizowanie akcji na rzecz
schroniska dla zwierzt
4
Wstaw znak „×” obok postaci, ktr mona uzna wyłcznie za autorytet pozorny.
Uzasadnij swoj opini.
0–2 p.
Jan Paweł II
Lech Wałsa
Harry Potter
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
Napisz, czym jest socjalizacja.
0–2 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6
Podkrel zdanie tłumaczce, dlaczego człowiek jest istot społeczn.
0–1 p.
Człowiek nabywa wiedz i umiejtnoci w trakcie kontaktw z innymi ludmi.
Człowiek potrzebuje innych ludzi, aby dba o swoj sylwetk.
1
829809329.107.png 829809329.001.png 829809329.012.png 829809329.023.png 829809329.028.png 829809329.029.png 829809329.030.png 829809329.031.png 829809329.032.png 829809329.033.png 829809329.034.png 829809329.035.png 829809329.036.png 829809329.037.png 829809329.038.png 829809329.039.png 829809329.040.png
Test 1
7
Zapisz w wyznaczonym miejscu termin, ktrego dotyczy podana definicja.
0–1 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . zasady postpowania w okrelonych sytuacjach i oczekiwania
ze strony otoczenia wobec danej osoby, kształtujce jej postaw.
8
Odpowiedz, jak nazywamy człowieka przekazujcego komunikat, a jak osob,
ktra otrzymuje t informacj.
0–2 p.
KOMUNIKAT
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
Połcz terminy z odpowiednimi wyjanieniami.
0–5 p.
postawa kompromisowa
wsplne rozwizywanie
problemu
unikanie konfliktu
uleganie
rywalizacja
traktowanie konfliktu jako gry, w ktrej trzeba zwyciy
lekcewaenie problemu, odkładanie rozwizania na pniej
postpowanie zgodnie z interesem strony przeciwnej
denie do zaspokojenia w jak najwikszym stopniu da
obu uczestnikw sporu
poszukiwanie rozwizania, na ktre zgodz si obie strony,
przy czym kada z nich co zyska i co straci
10
Uzupełnij tabel przedstawiajc przykładowy podział społeczny. Okrel rodzaj
poszczeglnych grup wynikajcy z wymienionych kryteriw.
0–4 p.
Podział
Grupy społeczne
ze wzgl´du
na liczebnoÊç
ze wzgl´du
na rodzaj wi´zi
ze wzgl´du
na rodzaj członkostwa
ze wzgl´du
na trwałoÊç
katolicy
kierowcyrajdowi
policjanci
uczniowie
11
Wyjanij, jak rol odgrywa w społeczestwie rodzina.
0–2 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
Podaj nazwy instytucji tworzcych władze szkoły.
0–3 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
Wpisz w wyznaczone miejsce termin, ktrego dotyczy podana definicja.
0–1 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . zasady postpowania, ktrych podstaw stanowi przepisy ustalane
przez pastwo. Kons ekwencj nieprzestrzegania tych reguł jest nałoenie kary w postaci grzywny
lub wizienia.
14
Wymie trzy rodzaje nietolerancji.
0–3 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2
829809329.041.png 829809329.042.png 829809329.043.png 829809329.044.png 829809329.045.png 829809329.046.png 829809329.047.png 829809329.048.png 829809329.049.png 829809329.050.png 829809329.051.png 829809329.052.png 829809329.053.png 829809329.054.png 829809329.055.png 829809329.056.png 829809329.057.png 829809329.058.png 829809329.059.png 829809329.060.png 829809329.061.png 829809329.062.png 829809329.063.png 829809329.064.png 829809329.065.png 829809329.066.png 829809329.067.png 829809329.068.png 829809329.069.png 829809329.070.png 829809329.071.png 829809329.072.png 829809329.073.png 829809329.074.png 829809329.076.png 829809329.077.png 829809329.078.png 829809329.079.png 829809329.080.png 829809329.081.png 829809329.082.png 829809329.083.png 829809329.084.png
 
Test 2
Ja i moje otoczenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Imi´ i nazwisko
Test podsumowujàcy rozdział I –
„DziÊ i jutro. Cz´Êç 1”
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Data
. . . . . . . . . . . . . . . .
Klasa
1. Czytaj uwa˝nie zadania.
2. Je˝eli si´ pomylisz, bł´dnie zaznaczonà odpowiedê otocz kółkiem.
3. Rozwiàzania zadaƒ zapisz czytelnie i starannie w wyznaczonych miejscach.
Pomyłki przekreÊlaj.
4. Przy ka˝dym poleceniu podano liczb´ punktów, jakà mo˝na uzyskaç za właÊciwà odpowiedê.
Za rozwiàzanie całego testu mo˝esz otrzymaç maksymalnie 34 punkty.
1
Wymie cztery elementy, ktre składaj si na tosamo człowieka.
0–4 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2
Wstaw znak „×” obok definicji tosamoci społecznej.
wiadomo zwizkw z innymi ludmi, połczona z dostrzeganiem własnej
przynalenoci do okrelonych grup społecznych.
Sposb postrzegania własnej osoby, stworzony dziki zauwaeniu swojej
odrbnoci od innych ludzi.
0–1 p.
3
Zamaluj kratk przy czynnociach charakterystycznych dla aktywnego stylu ycia.
0–3 p.
praca w stowarzyszeniu na rzecz pomocy
osobom bezdomnym
malowanie obrazw
A
D
czytanie komiksw
E
trenowanie gry w piłk rczn
B
F
ogldanie telewizji
C
słuchanie muzyki
4
Podkrel zdanie tłumaczce, dlaczego człowiek jest istot społeczn.
0–1 p.
Człowiekowi trudno si prawidłowo rozwija bez kontaktw z innymi ludmi.
Człowiek moe si rozwija bez kontaktu z innymi ludmi.
5
Wska, ktra z wymienionych par rl społecznych wchodzi ze sob w konflikt.
Uzasadnij swj wybr.
0–2 p.
patriota szpieg
ucze syn
sportowiec biznesmen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6
Skrel w kadym nawiasie jedno z wyrae, tak aby zdania były prawdziwe.
0–2 p.
Poprzez mow ciała przekazujemy (40% / 65%) informacji.
Mowa ciała okrelana jest jako komunikacja (werbalna / niewerbalna).
7
Wymie dwie przyczyny konfliktw.
0–2 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1
829809329.086.png 829809329.087.png 829809329.088.png 829809329.089.png 829809329.090.png 829809329.091.png 829809329.092.png 829809329.093.png 829809329.094.png 829809329.095.png 829809329.097.png 829809329.098.png 829809329.099.png 829809329.100.png 829809329.101.png 829809329.102.png 829809329.103.png 829809329.104.png 829809329.105.png 829809329.106.png
Test 2
8
Uzupełnij zdania.
0–3 p.
Grupa społeczna to inaczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . składajca si co najmniej z . . . . . . . . . . . . . . . . . osb.
Ludzi tych łcz trwałe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
Na podstawie przykładowego podziału społecznego przedstawionego w tabeli okrel rodzaj
poszczeglnych grup. We pod uwag podane kryteria.
0–4 p.
Podział
Grupy społeczne
ze wzgl´du
na liczebnoÊç
ze wzgl´du
na rodzaj wi´zi
ze wzgl´du
na rodzaj członkostwa
ze wzgl´du
na trwałoÊç
posowie
druynasiatkwki
kolekcjonerzyznaczkw
mieszkacyGdaska
10
Przyporzdkuj funkcjom rodziny odpowiednie definicje.
0–3 p.
funkcja prokreacyjna
funkcja opiekucza
funkcja socjalizacyjna
kształtowanie właciwych zachowa społecznych
dbało o zachowanie cigłoci gatunku ludzkiego
opieka nad członkami rodziny
11
Wyjanij, co oznacza termin statut szkoły.
0–2 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
Podaj nazwy organw szkoły wykonujcych poszczeglne zadania.
A. wystpowanie do kuratorium owiaty z wnioskiem o dokonanie oceny działalnoci szkoły
0–4 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
B. zatwierdzanie ocen uczniw na koniec semestru i roku szkolnego
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
C. zatrudnianie i zwalnianie pracownikw szkoły
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
D. redagowanie oraz wydawanie gazetki szkolnej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
Zapisz w wyznaczonym miejscu termin, ktrego dotyczy podana definicja.
0–1 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . reguły wskazujce, jak powinno si postpowa i jakich zachowa
naley si wystrzega w danej społecznoci.
14
Wytłumacz, czym jest tolerancja.
0–2 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
829809329.108.png 829809329.109.png 829809329.110.png 829809329.111.png 829809329.112.png 829809329.113.png 829809329.114.png 829809329.115.png 829809329.116.png 829809329.117.png 829809329.002.png 829809329.003.png 829809329.004.png 829809329.005.png 829809329.006.png 829809329.007.png 829809329.008.png 829809329.009.png 829809329.010.png 829809329.011.png 829809329.013.png 829809329.014.png 829809329.015.png 829809329.016.png 829809329.017.png 829809329.018.png 829809329.019.png 829809329.020.png 829809329.021.png 829809329.022.png 829809329.024.png 829809329.025.png 829809329.026.png 829809329.027.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin