Wyj_tkowy_M_wca_Motywacyjny(1).pdf

(362 KB) Pobierz
258649884 UNPDF
>>>
WYJĄTKOWY MÓWCA MOTYWACYJNY
by książki o bogaceniu się i stawał krezu-
sem. Musi powstać system, który zachęci
ich propulsyjnie do kontynuowania i na
dobrą sprawę dania szansy treści.
M��������
Jaki był podstawowy powód chodzenia do
szkoły dla zdecydowanej większości dzie-
ci? Dlaczego robiły nudne prace domo-
we albo uczestniczyły w klasówkach? Gdy
w latach osiemdziesiątych przyszło mi się
uczyć, zdecydowana większość z nas robiła
to, bo musiała. I co prawda, nie uderzano
nas, jak mojego ojca, cyrklem po rękach,
ale wrzeszczano, straszono brakiem przy-
szłości albo pozostawieniem w tej samej
klasie na kolejny rok, tak jakby jeden nie
wystarczał. Cały system edukacyjny był
skonstruowany na bazie przymusu i nikt
nie zastanawiał się, czy można inaczej.
W pewnej chwili wyrastasz z chodze-
nia do szkoły i motywujesz się już na
swój własny sposób. I jedną z możliwo-
ści jest stresowanie się, drugą zaś – od-
najdywanie przyjemności w robieniu
czegoś. Niektórzy pozmywają naczynia,
bo nie mogą już znieść (a więc motywu-
ją się negatywnie, kijem) widoku brud-
nych naczyń, a inni dlatego że cieszą się
(motywacja przyjemnością), że niedługo
będzie czysto.
Twoim zadaniem od tej pory będzie do-
łączanie do każdej podawanej informacji
motywacji, dzięki której Twój zespół, au-
dytorium, klienci zechcą tę treść poznać.
A można to zrobić na dwa różne sposoby.
Rysunek 1. Proces motywowania słuchaczy
D��������
Pierwszym systemem napędzającym jest
danie im dobrego powodu, by Cię słucha-
li. On wcale nie musi być logiczny! Ale na
pewno emocjonalny. Niedawno podczas
szkolenia puściłem kadr z rosyjskiego
programu telewizyjnego „Szarlatani czy
jasnowidze?”, w którym chodziło o przed-
stawienie paranormalnych zdolności wy-
stępujących w nim gości. Jednym z zadań
było rozpoznanie, która z sześciu zapro-
szonych dziewczyn była jeszcze dziewicą.
Umieściłem
na wielkim projektorze wszystkie twa-
rze i zapytałem grupę, która panna nie
zetknęła się jeszcze z seksem. Ludzie wa-
riowali z ciekawości. Najlepszy dowcip
polegał na tym, że szkolenie było skie-
rowane do regionalnych kierowników
sprzedaży i każdy z nich zapomniał o tym,
czy zadanie jest w ogóle związane z te-
matyką szkolenia. Ciekawość, staje się
podstawowym systemem napędowym
dla każdego ucznia, a jeśli dodatkowo
przedstawisz ją w dobrze sprzedające się
opakowanie, jak kontrowersja, seks, kon-
spiracja, tajemnica itd., masz gwarancję,
że będą chcieli poznać ciąg dalszy.
Celem tego pokazu, dającego możli-
wość wejścia w świat kalibracji, było oczy-
wiście wywołanie fascynacji, na której moż-
na było budować całą resztę. W trakcie ca-
łego mojego szkolenia będę uruchamiał
nowe tematy i tworzył atmosferę niena-
sycenia informacyjnego, by chcieli więcej.
I nawet jeśli tekst „Jedynie 99% ludzi na świe-
cie (danie wyzwania; każdy ma potrzebę
bycia wyjątkowym, więc chce być w 1%)
może polizać własnym językiem swój ło-
kieć” nie jest związany tematycznie z przed-
miotem szkolenia, to wywołuje wystarcza-
jąco mocne DLACZEGO w grupie, która od
razu chce więcej. Dlatego potrzebne są
emocje, które ich napędzą – ciekawość,
fascynacja, strach, entuzjazm, sam wybie-
rzesz, jakie będą najbardziej korzystne.
Pamiętaj jednocześnie, że o ile dla zro-
zumienia emocjonalnego nie ma abso-
lutnie żadnego znaczenia, po co pokazu-
jesz sprzedawcom rosyjski program (waż-
ne, że jest zabawa!), o tyle logika będzie
domagała się związku przyczynowo-skut-
kowego. Dlatego kolejnym krokiem, któ-
ry pójdzie Ci zresztą z ogromną łatwością,
jest wybranie takiego dlaczego, które jest
w raporcie ze specyi ką potrzeb grupy.
4 GŁÓWNE MYŚLI
Etap 1. Rozpocznij od motywacji. Daj im dobre DLACZEGO i PO CO?
Etap 2. Gdy są odpowiednio zmotywowani czas na CO. Daj im TREŚĆ.
Etap 3. Zrób ćwiczenie.
Etap 4. Zapytaj o doświadczenia i kalibruj reakcje. Aplikuj nowe umiejętności.
BUSINESS COACHING 1/2009
91
258649884.051.png 258649884.057.png 258649884.058.png 258649884.059.png 258649884.001.png 258649884.002.png 258649884.003.png 258649884.004.png 258649884.005.png 258649884.006.png 258649884.007.png 258649884.008.png 258649884.009.png 258649884.010.png 258649884.011.png 258649884.012.png 258649884.013.png 258649884.014.png 258649884.015.png 258649884.016.png 258649884.017.png 258649884.018.png 258649884.019.png 258649884.020.png 258649884.021.png 258649884.022.png 258649884.023.png 258649884.024.png 258649884.025.png 258649884.026.png 258649884.027.png 258649884.028.png 258649884.029.png 258649884.030.png 258649884.031.png 258649884.032.png
KOMUNIKACJA
WYJĄTKOWY
MÓWCA MOTYWACYJNY
WG SYSTEMU 4MAT PREZENTACYJNY
Mateusz Grzesiak
Pytanie za milion punktów – ile warte jest dla Ciebie
umiejętne, profesjonalne i eksperckie robienie pasjonujących
i merytorycznie przebogatych prezentacji?
żony i cudownie skoncentrowany,
w ulubionej sytuacji, kontrolujący
każdą rzecz na Sali, i grupa, wpatrzona w
Ciebie jak w obrazek, łaknąca z każdym
kolejnym słowem więcej i dalej. Masz im
do przekazania coś, co brzmi oi cjalnie, jak
temat, ale korzystanie z Twoich informacji
bezpośrednio i błyskawicznie podniesie
jakość ich życia. I czy chodzi o sprzedaż
czy o wystąpienie przed szefem, każdy
przekaz komunikacyjny prowadzi do roz-
woju mówiącego i słuchaczy. A Ty w roz-
woju czujesz się jak ryba w wodzie. Umie-
jętność robienia prawdziwych prezenta-
cji, gdzie ubrana w najlepszy proces treść
jest z chęcią i entuzjazmem przyjmowa-
na, stanowi o sukcesie każdego manage-
ra i jego zespołu. Mądry przekaz karmią-
cy świadomość, połączony z bogactwem
metafor, zmian, kotwic, przeramowań,
strategii i podejść zawartych w nich nie-
świadomie uczyni z Ciebie kogoś, do kogo
się wraca po więcej, a z Twojego portfela
zbyt mała sakiewkę, by zmieścić w niej
górę pieniędzy. Zadowolony klient płaci
i wraca z gronem znajomych. Uśmiech-
nięty szef jest bardziej skłonny do dania
podwyżki. Przekonane dziecko może nie
zrobić sobie krzywdy, zmieniając plany
po trai ającej do niego prezentacji rodzi-
ców. Twój partner da się skłonić do czegoś,
na co wcześniej nie miał być może ochoty.
Możliwości związane z konstruowaniem
fachowych prezentacji są nieskończone
i dają ogromne korzyści na wielu polach
– w końcu wszędzie i z każdym się komu-
nikujesz, a obojętnie jak bardzo różnimy się
od siebie, to jednak na pewnym poziomie
każdy z nas jest taki sam:
- przenosić wyniki i wnioski z nich pły-
nące na inne dziedziny życia.
Witaj w świecie, z jakiego nie będziesz
już nigdy chciał wyjść.
4MAT PREZENTACYJNY składa się z czte-
rech elementów:
• Motywacji
• Treści
• Metodologii
• Generalizacji i ekologii
Dwa poprzednie akapity, który właśnie
przeczytałeś, są pierwszym krokiem do
przedstawienia Ci świadomego konstru-
owania profesjonalnych prezentacji. To
oczywiście motywacja – czyli wywoła-
nie u Ciebie napędu, który poniesie treść.
Sam fakt posiadania wartościowych in-
formacji wcale nie stanowi o ich aplikacji;
gdyby tak było, każdy na świecie czytał-
• motywuje się, by coś zrobić
• szuka najlepszych sposobów wyko-
nania oraz potrzebuje generalizować
90
BUSINESS COACHING 1/2009
P omyśl tylko: Ty na środku, odprę-
258649884.033.png 258649884.034.png 258649884.035.png 258649884.036.png 258649884.037.png 258649884.038.png 258649884.039.png 258649884.040.png 258649884.041.png 258649884.042.png 258649884.043.png 258649884.044.png 258649884.045.png 258649884.046.png 258649884.047.png 258649884.048.png 258649884.049.png 258649884.050.png 258649884.052.png 258649884.053.png 258649884.054.png 258649884.055.png 258649884.056.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin