1
Decyzja- wybór jednej możliwości spośród kilku, zawsze szukamy optymalnych rozwiązań. Kwestia podejmowania decyzji jest jednym z podstawowych zagadnień związanych z zarządzaniem.
Determinanty( czynniki) podejmowania decyzji:
- czynniki hierarchiczno- biurokratyczne;
- czynniki profesjonalne;
Początek rozważań na temat czynników rozpoczyna się od teorii rewolucji menedżerskiej po II wojnie światowej na temat postępu naukowo- technicznego; autor dzieła Murnham J. eksponował rolę nauki i techniki kosztem technologii.
Biurokratyczny i technokratyczny proces decyzyjny różni się hierarchią preferowanych wartości.
Decyzje biurokratyczne cechują się:
- zrutynizowaniem czynności;
- przestrzeganiem reguł proceduralnych;
- liczy się tu miejsce decydenta w formalnej hierarchicznej strukturze systemu zarządzania;
Decyzje technokratyczne- eksponują skuteczność rozwiązywania problemów, czyli osiąganie celu ( cel uświęca środki); przy tej decyzji liczy się przede wszystkim specjalistyczne przygotowanie fachowe;
Legitymizacja decydenta- zmiany podstaw legitymizacyjnych od hierarchii do technokratyzacji są źródłem argumentów uzasadniających zbędność demokratycznych procedur; ktoś podejmuje decyzje, gdyż albo jest przygotowany fachowo, albo w hierarchii stoi wyżej;
Podejmowanie decyzji wiąże się z kwestiami:
- uprawnień formalnych;
- umiejętności i wiedzy;
Decydent powinien szukać informacji:
- sytuacyjnych;
- fachowych;
Wiedza i umiejętność wykorzystania informacji w konkretnej sytuacji jest bardzo ważna.
Niezbędny jest również element współpracy między tymi, którzy mają różną wiedzę.
Informacja może być źródłem władzy. Fachowcy mogą blokować dostęp do informacji.
Wzrostowi wiedzy towarzyszyć musi wzrost aparatu biurokratycznego. Ktoś musi gromadzić, selekcjonować, przetwarzać informacje.
Decyzje teoretyczne- wynikają z błędnego myślenia
Decyzje praktyczne- wynikają z błędnego działania
Błędy dzielimy:
- b. teoretyczne
- b. praktyczne
- b. teoretyczno- praktyczne
Decyzje z punktu widzenia skali procedur których dotyczą dzielimy:
- d. strategiczne
- d. taktyczne
- d. operacyjno- wykonawcze
W stosunkach między hierarchią a profesją zdają się dominować rywalizacja i konflikt.
Wzrostowi orientacji z elementami wiedzy na hierarchię może towarzyszyć wzrost zadowolenia z roli jaką się pełni( awans).Wpływy oparte na wiedzy są nietrwałe- raz sprzedana wiedza jest udziałem tego, który ją pozyskał.
Inny podział decyzji:
- decyzje postulacyjne- określają cele,
- decyzje optymalizacyjne- określają precyzje metody działania,
- decyzje racjonalizacyjne- oznaczają decyzje wykonawcze i raczej techniczne
Źródłem władzy niżej usytuowanych mogą być ich umiejętności zawodowe, nie na wszystkim muszą się znać ci na górze,
Tam gdzie jest centralna polityka wzrasta rola czynnika hierarchiczno- biurokratycznego.
Rola czynnika fachowego zależy od swobodnego i dyskrecjonalnego uznania tych postawionych wyżej.
Radni w gminie tworzą radę gminy, a rada uchwala uchwały. Brak dobrego przedstawicielstwa w gminie może działać negatywnie w uchwalaniu uchwał. Jednak może to być łagodzone przez wysokiej jakości czynnik urzędniczy.
Czynniki zbiorowości w gminie:
1) wyłanianie w wyborach,
2) zatrudnianie na etacie,
3) wyłanianie w partii,
Członek partii jest elitą polityczną, teoretycznie powinien on umieć rządzić.
Polski menedżer:
-potrzebny jest jemu zachodni kapitał, aby móc zaistnieć na rynku,
-niechętnie się uczy,
-niechętnie czyta ekonomiczną prasę( tylko 2% czyta),
-mają niski stopień wykształcenia,
-wyrośli w systemie gospodarki centralnie planowanej, w określonym klimacie gospodarczym i systemie politycznym, czyli takim aby państwo oszukać,
Intuicja-wg Simona rozpoznawanie znajomych sytuacji;
Intuicja w podejmowaniu decyzji często jest używana, wielu przedsiębiorców w ten sposób pobudowało imperia; decyzja intuicyjnie podjęta jest często lepsza niż wg ustalonych kanonów; decyzja intuicyjna jest lepsza od analitycznej pod warunkiem, że dotyczy dziedziny w której wykształciliśmy nasz umysł do dostatecznie wysokiego poziomu ekspertyzy, a to może wymagać kilku lat żmudnego treningu. W przeciwnym razie nasza intuicja może przejść blisko sedna sprawy, ale je ominie. Dlatego pracownik początkujący nie powinien tym sposobem podejmować decyzji.
Trening- 1) należy starannie przemyśleć wszystkie aspekty sprawy( nowy produkt, nowy pracownik), 2) należy sprawdzić dostateczność informacji o danej sprawie, aby uniknąć szumów informacyjnych, 3) należy usunąć problem ze świadomości, zapominamy o nim, zajmujemy się czymś innym, koncentrujemy się na nicości, 4) moment olśnienia, odkrycia- eureka, czasem ten moment przychodzi po kilku takich etapach,
Decyzja w taki sposób podjęta przekonuje nas dobitnie o swojej pewności, wydaje się nam, że jest ona w 100% pewna,
Gdy coś postanowimy to jesteśmy przekonani, że to jest to, że to jest słuszna decyzja, słuszne posunięcie;
Źródłem konfliktów są różnice poglądów, wielość idei. Z konfliktów rodzą się nowe twórcze pomysły. Rozwiązanie konfliktów buduje zespół, prowadzi do jednoczenia się grupy. Efektem rozwiązania konfliktów jest uspokojenie zadrażnień.
Negatywne następstwa konfliktów: zamierzenia, niestabilność, stresy, niezadowolenie, zakłócenia organizacyjne, spadek racjonalnego organizowania;
Stadia rozwiązywania konfliktów:
1) Spostrzeżenie konfliktu, należy to zrobić jak najwcześniej, nie należy dopuścić do zaognienia konfliktu;
2)Zlokalizowanie konfliktu- gdzie on występuje;
3)Określenie rodzaju konfliktu- co wskazuje na metodę jego rozwiązania;
4)Decyzja o sposobie rozwiązania konfliktu- nie należy z nią zwlekać;
5)uzyskanie obustronnej zgody na rozwiązanie konfliktu;
6)wybór rozwiązań własnych lub zewnętrznych- nie odnosi większych skutków głoszenie apeli, bagatelizowanie problemu, groźby i irytacja, pomocna jest gotowość stron do rozmawiania , modyfikacji poglądów;
7)dążenie do pozbywania się emocji, eliminowanie ich;
8)strategia rozwiązania konfliktu: szukanie rozwiązań możliwych do zaakceptowania przez strony, stosowanie środków własnych- poleceń;
9)negocjacje;
10)zapewnienie realizacji konfliktów;
Sytuacja 1- cele i interesy zgodne, poglądy zgodne, postawy zgodne- pokazuje, że nie ma sytuacji konfliktowej, istnieje zgodność poglądów, zaufanie;
Sytuacja 2- cele i interesy zgodne, poglądy zgodne, postawy przeciwne- jest zgodność celów i poglądów co do sposobów działania, ale obu stronom towarzyszy podejrzliwość, zachowanie układne, towarzyszy temu sztuczna grzeczność, czasem strony się podejrzewają o inne cele, oddziaływanie na postawy, zażegnanie konfliktów, dostarczanie informacji, poszukiwanie rozwiązań;
Sytuacja 3-cele i interesy zgodne, poglądy niezgodne, postawy zgodne- jest to spowodowane brakiem informacji, może być rozwiązanie przez sąd, może być zastosowane głosowanie, nie jest to sytuacja konfliktowa, jeżeli cele nie zostaną rozwinięte powstanie syt. 4;
Sytuacja 4- cele i interesy zgodne, poglądy niezgodne, postawy przeciwne- celem jest wygranie przetargu o przeforsowanie własnej koncepcji, przy osiągnięciu celu wskazana jest pomoc mediatora co wskazuje na nieufność;
Sytuacja 5- cele i interesy niezgodne, poglądy zgodne, postawy zgodne- przy niezgodności celów obu stron cele jednej strony osiągane są kosztem drugiej, mamy do czynienia ze stanem zaufania, strategia konfrontacji ma na celu przeformowanie celów, wskazana jest grupa negocjatorów;
Sytuacja 6- cele i interesy niezgodne, poglądy zgodne, postawy przeciwne- stan nieufności, strony muszą korzystać z kompromisów, bywa, że kompromis nie zadawala, nie rozwiązuje przyczyn konfliktu tylko objawy, pomocna mediacja odnajduje rozwiązania;
Sytuacja 7- cele i interesy niezgodne, poglądy niezgodne, postawy zgodne- jeszcze istnieje zaufanie, pożądana jest obecność konsultantów, którzy pozwalają znaleźć rozwiązanie;
Sytuacja 8- cele i interesy niezgodne, poglądy niezgodne, postawy przeciwne- klasyczna sytuacja konfliktowa i kryzysowa, potrzebni są konsultanci, reorganizacja systemu;
Konflikty są wynikiem ludzkiej natury, mają podłoże emocjonalne.
Menedżer turystyki:
3 typy wzorów:
1-pozytywny
2-negatywny
3-przeciętny
Wzory oceniane negatywnie zawierają te cechy jednostek, które określają czego nie wolno członkom danej grupy realizować I czego posiadać. Zachowanie zgodne z tymi cechami powoduje stosowanie różnych sankcji z wydaleniem z grupy włącznie.
W turystyce istnieją kodeksy moralne, które wyznaczają pozytywny wzorzec. Wzory idealnie pozytywne określają członka grupy godnego do naśladowania. Wzory przeciętne wskazują minimum właściwości jednostki w grupie, które powinna posiadać I realizować.
Powyższe wzory odnoszą się do różnych funkcji zawodowych I czynności zawodowych.
Jednym z takich wzorów jest wzór menedżera turystyki.
Menedżer turystyki- jego wzór współokreśla wzór współczesnego menedżera, ale zawiera dodatkowo właściwości wynikające ze specyfiki zjawiska jakie tworzy turystyka.
Powinien się cechować umiejętnością reagowania na zmiany w firmie, aktualizować swoją wiedzę, umiejętnie korzystać z tech...
klejarka