Plan wynikowy Muzyka Gimnazjum Bogdańska.doc

(146 KB) Pobierz
Agnieszka Kreiner - Bogdańska

Przykładowy plan wynikowy dla przedmiotu MUZYKA w gimnazjum

na podstawie Programu nauczania, podręcznika Muzyka w gimnazjum, Warsztatów oraz Poradnika dla nauczyciela

(do nowej podstawy programowej)

Opracowała Agnieszka Kreiner-Bogdańska

 

 

 

TEMAT LEKCJI

 

ZAKRES MATERIAŁU

OSIĄGNIĘCIA UCZNIA

Wykorzystane pomoce dydaktyczne i działania praktyczne

PODSTAWOWE

 

 

PONADPODSTAWOWE

 

 

SEMESTR I

1.

Dźwięk i jego właściwości

Wysokość, barwa, dynamika. Podstawowe terminy muzyczne – nazwy dźwięków. Klawiatura i strój muzyczny.

Uczeń:

Zna nazwy dźwięków.

Zna podstawowe cechy dźwięku.

Rozpoznaje i opisuje układ klawiatury.

 

Uczeń:

Wyjaśnia pojęcie ultra i infradźwięku, pogłosu.

Zna nazwy oktaw, potrafi je wskazać na klawiaturze.

Zna wzorcową częstotliwość dźwięku w muzyce.

 

Komputerowe programy muzyczne.

Keyboard.

2.

Głos i instrumenty muzyczne

Podział instrumentów. Rodzaje głosu ludzkiego.

Zna podstawowy podział instrumentów muzycznych ze względu na źródło dźwięku, potrafi wymienić przykłady instrumentów z różnych grup.

Zna różne rodzaje głosu ludzkiego.

Potrafi rozróżnić różne rodzaje głosu.

 

Zna podział instrumentów, potrafi podać po kilka instrumentów z każdej grupy.

Umie określić rodzaj głosu śpiewaka na podstawie nagrania.

Zna nazwiska wybitnych śpiewaków.

Tablice instrumentów, tabela w podręczniku.

Próby różnego rodzaju emisji głosu i gwizdu.

Nagrania wybitnych śpiewaków.

3.

Instrumenty dęte drewniane

Zasada działania instrumentów dętych drewnianych i sposób gry na przykładzie fletu prostego. Różne rodzaje instrumentów dętych. Flet, klarnet, saksofony. Skale i możliwości instrumentów dętych drewnianych.

Wyjaśnia zasadę działania instrumentów dętych drewnianych.

Potrafi podać przykłady instrumentów dętych drewnianych.

Zna i rozróżnia instrumenty dęte drewniane. Określa różnice w barwie i budowie instrumentów, w przybliżeniu określa ich skale.

Potrafi zagrać kilka dźwięków lub melodię na flecie prostym.

Potrafi, słuchając nagrania, rozpoznać instrument na podstawie barwy.

Flet prosty. Pokaz zasady działania i nauka gry (prostej melodii).

Nagrania instrumentów dętych drewnianych. Pokaz instrumentów dostępnych w szkole. Ilustracje w podręczniku.

4.

Instrumenty dęte blaszane i klawiszowe

Zasada działania instrumentów dętych blaszanych i sposób gry. Różne rodzaje instrumentów dętych blaszanych. Trąbka i puzon. Skale i możliwości instrumentów.

Instrumenty dęte klawiszowe. Zasada działania. Akordeon i organy.

Wirtuozi gry.

Wyjaśnia zasadę działania instr. dętych blaszanych i klawiszowych.

Potrafi podać przykłady tych instrumentów i je opisać.

Zna i rozróżnia instrumenty dęte blaszane (trąbkę i puzon) oraz dęte klawiszowe.

Porównuje ich budowę i skale.

Potrafi poznać instrument, słuchając nagrania.

Potrafi wymienić nazwisko wirtuoza gry na instrumencie dętym (organach).

 

Pokaz instrumentów dostępnych w szkole (akordeon, trąbka). Ilustracje w podręczniku. Nagrania wirtuozów instrumentów dętych.

5.

Instrumenty strunowe

Zasada działania instrumentów strunowych. Budowa instrumentów i sposoby gry. Skale i możliwości instrumentów.

Wirtuozi gry na instrumentach dętych.

Opisuje budowę i sposób gry na gitarze i fortepianie.

Potrafi zagrać kilka dźwięków i akordów. Potrafi wymienić nazwiska polskich wybitnych pianistów.

Potrafi zagrać kilka akordów na gitarze i na fortepianie. Potrafi w przybliżeniu określić skale instrumentów strunowych.

Potrafi poznać instrument, słuchając nagrania.

Potrafi wymienić nazwiska wybitnych pianistów i innych wirtuozów.

Pokaz instrumentów dostępnych w szkole (gitara akustyczna, fortepian).

Prezentacja i nauka kliku akordów na gitarze.

Ilustracje w podręczniku. Nagrania wirtuozów (pianistów, gitarzystów itp.).

6.

Instrumenty smyczkowe

Rodzina instrumentów smyczkowych.

Sposoby gry. Wirtuozi.

Wymienia przykłady instrumentów smyczkowych w kolejności od najwyższego do najniższego. Zna podstawową budowę instrumentów smyczkowych (struny, pudło rezonansowe, smyczek).

Opisuje i porównuje z sobą instrumenty smyczkowe. Potrafi określić ich skalę (na klawiaturze).

Zna nazwiska sławnych wirtuozów gry na skrzypcach i wiolonczeli.

Pokaz instrumentów (skrzypce), ilustracje w podręczniku. Nagrania wirtuozów.

7.

Instrumenty perkusyjne i elektryczne

Grupy i rodzaje instrumentów perkusyjnych. Budowa i zasada działania. Przykłady instrumentów: kotły, werbel, wibrafon. Zestawy perkusyjne.

Instrumenty elektryczne. Zasada działania gitary elektrycznej i keyboardu.

Zna zasadę działania instrumentów perkusyjnych. Podaje przykłady instrumentów perkusyjnych i opisuje ich budowę. Potrafi posłużyć się wybranym instrumentem perkusyjnym.

Rozróżnia instrumenty elektromechaniczne i elektroniczne. Podaje przykłady obu grup instrumentów.

Opisuje i porównuje sposób gry na różnych instrumentach perkusyjnych.

Zna zasadę funkcjonowania instrumentów elektromechanicznych i elektronicznych.

Rozpoznaje wybrane instrumenty perkusyjne ze słuchu.

Potrafi zagrać na keyboardzie prostą melodię z akordami.

Pokaz instrumentów perkusyjnych i elektrycznych (keyboard). Demonstracja możliwości gry, pokaz i nauka gry na instrumencie perkusyjnym i keyboardzie.

Ilustracje w podręczniku. Nagrania instrumentów perkusyjnych.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin