z zakresu percepcji i ekspresji muzycznej
Treści programowe: Poznawanie i rozpoznawanie instrumentów w szerszym zakresie.
Temat:
„W krainie instrumentów”- zabawy doskonalące umiejętność rozpoznawania i nazywania instrumentów muzycznych.
Cele ogólne:
Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach mających na celu rozpoznawanie i nazywanie instrumentów muzycznych.
Wykorzystanie symboli graficznych w zabawach muzyczno-ruchowych.
Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej.
Cele operacyjne:
Dziecko:
· rozpoznaje dźwięki instrumentów muzycznych min: perkusyjnych,
· nazywa instrumenty muzyczne,
· gra na wybranych instrumentach,
· potrafi połączyć dźwięk ze znakiem graficznym,
· naśladuje grę na instrumentach niedostępnych w szkole np.: skrzypce, flet, gitara itp.
· umie reagować własnym ciałem na grany rytm.
Metody:
czynna: zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń.
oglądowa: pokaz
słowna: rozmowa, objaśnienia
Forma: praca z całą grupą, indywidualna
Środki dydaktyczne: instrumenty, nagranie na kasecie magnetofonowej dźwięków instrumentów, kartki z symbolami oznaczającymi instrumenty, ilustracje przedstawiające instrumenty.
1. Ćwiczenia rytmiczne: -marsz,- bieg,- podskoki,
· zabawa „Ptaszki”,
· zabawa „ Niedźwiedzie”.
2. Zagadki słuchowe:
· rozpoznawanie dźwięków instrumentów perkusyjnych granych przez nauczyciela za parawanem. Granie na rozpoznanym przez dziecko instrumencie.
· rozpoznawanie dźwięków instrumentów nagranych na kasecie magnetofonowej oraz wskazywanie ich na ilustracjach.
3. Zbiorowy śpiew piosenki
pt. „ Zaraz siądę sobie w kącie” z zaznaczeniem dynamiki: głośno- cicho.
W czasie śpiewania refrenu 2 dzieci gra na trójkątach.
4. Zabawy rytmiczne
W sali rozmieszczone są znaki graficzne oznaczające instrumenty. Na przerwę w muzyce dzieci podbiegają do symbolu oznaczającego dany instrument.
Nauczyciel może grać za parawanem również na instrumentach, których nie ma wśród znaków graficznych.
5. Zabawa naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi pt. „ „Orkiestra”
· dzieci naśladują grę na wybranych instrumentach wg własnych pomysłów,
· wydają dźwięki zbliżone do podanych przykładów instrumentów,
6. Podsumowanie zajęcia:
· Czy podobała ci się wspólna gra na instrumentach?
· Czy znasz te instrumenty, o których dzisiaj rozmawialiśmy?
· Na którym chciałbyś grać w przyszłości?
Opracował mgr Grzegorz Nowotniak
kandr