muz1gim.pdf

(87 KB) Pobierz
97136304 UNPDF
Dorota Krawczyk
GIMNAZJUM
PROGRAM NAUCZANIA
MUZYKA
Wydanie pierwsze
Warszawa 2000
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Spó∏ka Akcyjna
97136304.001.png
IInfforrmacjja o auttorrce prrogrramu::
Dorrotta Krrawczyk jest muzykiem (instruktorem rytmiki) i muzykologiem, dr nauk hu-
manistycznych. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego iStudium Doktoranckiego
wInstytucie Sztuki PAN. Pracowa∏a zdzieçmi im∏odzie˝à we wszystkich grupach wie-
kowych. Obecnie jest nauczycielem muzyki w Ogólnokszta∏càcej Szkole Sztuk Pi´knych
w Warszawie.
Projekt ok∏adki WSiP S.A.
SPIS TREÂCI
Ilustracja na ok∏adce: Maria Drabecka
Redaktor merytoryczny: Ilona Pisarkiewicz
I. Za∏o˝enia ogólne .................................................................................................... 4
Redaktor techniczny: Alicja Kasper
II. Cele nauczania........................................................................................................ 6
III. Program ramowy .................................................................................................... 7
Prrogrram nauczaniia muzykii dopusszczony do u˝yttku sszkollnego prrzez Miiniisstterrssttwo Eduka--
cjjii Narrodowejj ii wpiissany do wykazu prrogrramów na IIIIII poziiomiie kssztta∏∏ceniia ogóllnego..
Numerr w wykaziie:: DKW--4014--174//99
IV. Rozwiàzania szczegó∏owe ...................................................................................... 9
Klasa 1...................................................................................................................... 9
Muzyka od czasów najdawniejszych do renesansu ........................................ 9
Muzyka baroku.................................................................................................. 12
Klasa 2...................................................................................................................... 14
Muzyka klasyczna.............................................................................................. 14
Muzyka XIX wieku .......................................................................................... 17
Klasa 3...................................................................................................................... 21
Muzyka XX wieku ............................................................................................ 21
V. Uwagi koƒcowe ...................................................................................................... 24
ISBN 83–02–07576–0
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spó∏ka Akcyjna
Warszawa 2000
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spó∏ka Akcyjna
Wydanie pierwsze
Arkuszy drukarskich: 1,5
Sk∏ad i przygotowalnia: NoNa
Druk i oprawa
I. ZA¸O˚ENIA OGÓLNE
micznej ma∏ego dziecka, a˝ po z∏o˝one kompozycje wymagajàce znajomoÊci wielu aspek-
tów muzyki. Naj∏atwiejszym zatem i najbardziej ciekawym sposobem kszta∏cenia mu-
zycznego b´dzie poznawanie historii i teorii muzyki od strony praktycznej, tworzàc
i odtwarzajàc muzyk´ ró˝nych epok i stylów, rozumienie sensu i celu jej powstania,
a tak˝e odnoszenie jej do ró˝nych aspektów ˝ycia wspó∏czesnego. Nieod∏àcznym ele-
mentem tego programu jest ∏àczenie muzyki z innymi przedmiotami, przede wszystkim
z plastykà, historià ogólnà, literaturà polskà i obcà, ale tak˝e z fizykà (akustyka). Mu-
zyk´ w gimnazjum postrzegam jako przedmiot, który wsposób luêny i nieskr´powany
– zak∏adajàcy bowiem indywidualnà i grupowà aktywnoÊç twórczà w formie zabawy –
otwiera m∏odego cz∏owieka na ró˝ne dziedziny ˝ycia ipomaga odnajdywaç sposoby, aby
nauka nie musia∏a byç „wkuwaniem”, ale przyjemnoÊcià (np. rytmizacja trudnego wier-
sza, Êpiewanie dat historycznych itp.). Chodzi tu te˝ odocieranie do siebie iw∏asnej in-
dywidualnoÊci przez przyglàdanie si´ ludziom ró˝nych epok i kr´gów kulturowych,
a naj∏atwiej jest to osiàgnàç przez pryzmat muzyki, jakà tworzyli. Takie podejÊcie jest
uzasadnione zarówno wzgl´dami poznawczymi iwychowawczymi, jak iogólnà tenden-
cjà naszej epoki schy∏ku XX wieku, jest wi´c dobrym przygotowaniem do tego, zczym
dzisiejsza m∏odzie˝ z pewnoÊcià zetknie si´ w ˝yciu doros∏ym. Muzyka jako przedmiot
jest wi´c przede wszystkim doskona∏ym narz´dziem wychowania, kszta∏towania postaw
moralnych i spo∏ecznych, a to w klasach gimnazjalnych b´dzie – sàdzàc zwieku m∏o-
dzie˝y – problemem najistotniejszym i zarazem najtrudniejszym.
Jako ˝e sama jestem muzykiem, wniniejszej propozycji wychodz´ od historii muzy-
ki, sygnalizujàc jedynie elementy korelacji zinnymi dziedzinami sztuki, historià oraz li-
teraturà, które mogà przybraç bardziej konkretne kszta∏ty po konsultacji ze specjalistami
tych dziedzin. Bez wàtpienia jednak to w∏aÊnie muzyka jest sztukà najbardziej anga˝u-
jàcà ca∏ego cz∏owieka (jego zmys∏y, uczucia imyÊli). Jak okreÊli∏ to ZoltánKodály – nie
tylko kompozytor, ale i etnograf – „muzyka dociera do tych sfer duszy, do których nic
innego nie dociera”. Nie jest ∏atwo wy∏àczyç si´ ze Êwiata dêwi´ku, tak jak to mo˝na
uczyniç na przyk∏ad z obrazem. Dlatego te˝ tak istotne jest umieszczenie muzyki na
wa˝nym miejscu wprocesie wychowywania dziecka. Âwiat dêwi´ków mo˝e pomóc zro-
zumieç inne Êwiaty, lecz rzadziej odwrotnie.
Niniejszy program nauczania muzyki przeznaczony do realizacji w gimnazjum wkla-
sach 1-3 ma na celu pobudzenie aktywnoÊci twórczej irozwini´cie wra˝liwoÊci m∏odzie-
˝y na zjawiska otaczajàcego jà Êwiata, pomoc wjego zrozumieniu przez pryzmat muzyki,
rozumianej bardzo szeroko, jako Êwiadome doznania s∏uchowe, które stanowià nie-
ustannà rzeczywistoÊç ludzkiego doÊwiadczania Êwiata zewn´trznego i wewn´trznego.
Muzyka jako przedmiot nauczania, rozumiana jako Êpiewanie i nauka nut, jest tylko
ma∏ym – cz´sto najmniej znaczàcym – obszarem ˝ycia cz∏owieka doros∏ego i jako taki
zdaje si´ nie budziç zainteresowania wÊród starszych dzieci. Natomiast muzyka rozu-
miana jako wielki obszar naszej ludzkiej rzeczywistoÊci mo˝e staç si´ bardzo istotnym
elementem w procesie wychowawczym ucznia. Dlatego nauczyciel takiego przedmio-
tu, oprócz niezb´dnego przygotowania muzycznego powinien dog∏´bnie poznaç i zro-
zumieç zagadnienia psychologii percepcji oraz psychologii i socjologii muzyki. Sàdz´,
˝e zastraszajàcy spadek poziomu kultury wspó∏czesnego spo∏eczeƒstwa (rozumianej
bardzo szeroko) jest m.in. wynikiem braku ÊwiadomoÊci, wjaki sposób Êwiat dêwi´ków
iobrazów, które zewszàd cz∏owieka otaczajà, a cz´sto niestety bombardujà, wp∏ywa na
jego ˝ycie wewn´trzne, na jego psychik´, a wkonsekwencji na wybory dokonywane w˝y-
ciu spo∏ecznym. Podatny umys∏ i wra˝liwoÊç m∏odego cz∏owieka powinny byç umiej´t-
nie kszta∏towane, i t´ rol´ mo˝e Êwietnie spe∏niaç muzyka, pomagajàc jednoczeÊnie
w wychowaniu i kszta∏ceniu w zakresie wszystkich niemal przedmiotów nauczania od
przedmiotów humanistycznych i spo∏ecznych poprzez nauki przyrodnicze, a na mate-
matyce iinformatyce koƒczàc, bowiem wszystkie te przedmioty muzyka w sobie po tro-
sze zawiera. Muzyka zawsze oddzia∏ywa∏a na cz∏owieka wsposób wyjàtkowo silny iju˝
wczasach staro˝ytnych cz∏owiek uÊwiadamia∏ sobie jej aspekty poznawcze i wychowaw-
cze. WÊredniowieczu muzyka traktowana by∏a jako przedmiot uniwersytecki o charak-
terze Êcis∏ym ibyç mo˝e nie od rzeczy jest stwierdzenie starych akademików, ˝e muzyka
rzàdzi powstaniem Êwiata i jego rozwojem, skoro, chcàc nie chcàc, ˝yjemy wjej obec-
noÊci. Jest rzeczà niezwykle ciekawà i pouczajàcà przeÊledziç te zwiàzki muzyki i cz∏o-
wieka na przestrzeni dziejów idaç m∏odzie˝y mo˝liwoÊç znalezienia si´ wka˝dej „sytuacji
muzycznej” po to, aby znajàc wieloÊç dróg i rozumiejàc istot´ muzycznej aktywnoÊci,
póêniej – wdoros∏ym ˝yciu – mog∏a ona dokonaç Êwiadomych wyborów zbogatego za-
sobu kultury, która staje si´ coraz szerzej dost´pna dzi´ki post´powi nauki i techniki.
Dlatego te˝ jako punkt wyjÊcia programu nauczania obra∏am orientacj´ historycz-
nà. Obserwujàc dzieje muzyki od jej zarania (czyli od chwili, kiedy cz∏owiek zaczà∏ Êwia-
domie wydobywaç dêwi´ki z przedmiotów codziennego u˝ytku), ∏atwo jest zauwa˝yç,
˝e jej rozwój jest zbie˝ny znaturalnym rozwojem kultury i myÊli ludzkiej, ale tak˝e zjed-
nostkowym rozwojem ka˝dego cz∏owieka – poczàwszy od najprostszej aktywnoÊci ryt-
4
II. CELE NAUCZANIA MUZYKI
III. PROGRAM RAMOWY
1. Wprowadzenie uczniów w obszary kultury muzycznej i wyrobienie ÊwiadomoÊci, ˝e
jest ona integralnie zwiàzana z innymi sferami dzia∏alnoÊci spo∏eczno-kulturalnej
cz∏owieka.
2. Rozwijanie wra˝liwoÊci estetycznej ucznia na otaczajàcà go rzeczywistoÊç ze szcze-
gólnym uwzgl´dnieniem muzyki.
3. Kszta∏towanie umiej´tnoÊci odnajdywania wartoÊci estetycznych w˝yciu codziennym.
4. Rozwijanie uzdolnieƒ muzycznych, wyobraêni muzycznej, muzycznych umiej´tnoÊci
oraz umiej´tnoÊci ich twórczego stosowania w ˝yciu indywidualnym i spo∏ecznym.
5. Dostarczanie uczniom elementów rozrywki, zabawy i odpr´˝enia, ze zwróceniem
uwagi na ich wa˝nà i po˝ytecznà rol´ w ˝yciu cz∏owieka zarówno w przesz∏oÊci, jak
i dzisiaj.
6. Rozwijanie umiej´tnoÊci pracy wgrupie wtrakcie muzycznej aktywnoÊci artystycznej.
7. Pobudzanie rozwoju intelektualnego i emocjonalnego poprzez ró˝ne formy kontak-
tu z muzykà i elementami innych sztuk pi´knych.
Bioràc pod uwag´ powy˝sze za∏o˝enia, podzia∏ materia∏u nauczania wyznaczy∏y mi
poszczególne epoki dziejów kultury, lecz ów podzia∏ jest jedynie szkieletem, w któ-
ry nauczyciel wk∏ada treÊci aktualne (muzyczne i pozamuzyczne), a w niewielkiej,
niezb´dnej tylko mierze historyczne. Bardzo istotnym elementem programu jest do-
bór tzw. materii dêwi´kowej, czyli literatury muzycznej, instrumentarium i materia-
∏u do twórczoÊci muzycznej tak, aby reprezentowa∏a najwy˝szym poziom. Dlatego
nale˝y oprzeç si´ na dzie∏ach najwybitniejszych i najlepiej wykonanych, a materia∏
do grania i Êpiewania dobieraç tak, aby ilustrowa∏ w sposób przyst´pny dany pro-
blem, a jednoczeÊnie ˝eby spe∏nia∏ wysokie wymogi artystyczne. Potrzebna jest tu za-
tem nie tylko rozleg∏a wiedza nauczyciela, ale i jego umiej´tnoÊç kreatywnego
myÊlenia.
KLASA 1
Semestr I – MUZYKA OD CZASÓW NAJDAWNIEJSZYCH DO RENESANSU
Wiek XVI jest wyraênà cezurà w historii muzyki, która wyznacza ÊciÊle u˝ytkowy
charakter muzyki, zaÊ w aspekcie wykonawczym koncentracj´ na najprostszym i naj-
bardziej powszechnym instrumencie, jakim jest g∏os ludzki, ainstrumenty konstru-
owane przez cz∏owieka traktuje jako element towarzyszàcy. Ta muzyka jest
doskona∏ym materia∏em dla najbardziej elementarnej twórczoÊci g∏osowej, gry na
instrumentach perkusyjnych (tak˝e w∏asnej konstrukcji), poruszenia elementar-
nych zagadnieƒ teorii muzyki, refleksji nad samym poj´ciem muzyki, wreszcie po-
ruszenia treÊci wychowawczych, które wmuzyce minionych wieków mia∏y znaczenie
pierwszoplanowe.
Semestr II – MUZYKA BAROKU
Najwa˝niejszym zagadnieniem tej epoki jest pojawienie si´ autonomicznej mu-
zyki instrumentalnej, wspó∏czesnych instrumentów muzycznych i wielkich indy-
widualnoÊci muzycznych, a tak˝e pojawienie si´ form muzycznych u˝ywanych a˝
do dnia dzisiejszego. Nauczanie wtym semestrze powinno iÊç wkierunku pozna-
nia istoty formy muzycznej, uwra˝liwienia na indywidualny styl kompozytorski,
aby daç podstawy do pracy w nast´pnych semestrach. Wa˝ne jest s∏uchanie mu-
zyki tego okresu, która jest ∏atwa wpercepcji i bardzo lubiana, nawet przez ludzi
niewykszta∏conych muzycznie, a tak˝e Êpiew i gra popularnych utworów muzyki
barokowej.
6
7
KLASA 2
Semestr I – MUZYKA KLASYCYZMU
W muzyce tego okresu skrystalizowa∏ si´ system dur–moll, a wspó∏czesne formy mu-
zyczne uzyska∏y najbardziej doskona∏e (klasyczne) kszta∏ty. Dlatego dopiero wdrugim
roku nauczania proponuj´ wprowadzenie poj´cia tonacji, gamy, triady muzycznej, te-
trachordów itd. oraz poznawanie najbardziej powszechnych form muzycznych – co po-
winno iÊç wparze zpoznawaniem ˝ycia itwórczoÊci klasyków wiedeƒskich. Zatem teoria
systemu dur–moll z jednej i teoria form muzycznych z drugiej strony to dwa cele po-
znawcze realizowane w tym semestrze.
IV. ROZWIÑZANIA SZCZEGÓ¸OWE
Semestr II – MUZYKA XIX WIEKU
Rozwój wirtuozostwa, wielkie znaczenie indywidualnoÊci kompozytorskich oraz wyod-
r´bnianie si´ muzyki narodowej, to najwa˝niejsze zagadnienia dla tego okresu. Tutaj
te˝ najsilniej mo˝e dojÊç do g∏osu korelacja muzyki zplastykà. Zagadnienia teoretycz-
ne poznane wczeÊniej sà rozwijane i utrwalane.
KLASA 1
SEMESTR I – MUZYKA OD CZASÓW NAJDAWNIEJSZYCH
DO RENESANSU
KLASA 3 – MUZYKA XX WIEKU
T e m a t y d o r e a l i z a c j i:
Podczas gdy wklasach pierwszej idrugiej wskazywa∏o si´ na zwiàzki muzyki minionych
epok ze wspó∏czesnoÊcià, tutaj sytuacja jest odwrotna, s∏uchajàc itworzàc muzyk´ ró˝-
nych pràdów wspó∏czesnych poszukuje si´ zwiàzków z przesz∏oÊcià, co ma niebagatel-
nà zalet´ w postaci powtórzenia wszystkiego, czego m∏odzie˝ dowiedzia∏a si´ ju˝
wczeÊniej. Obszar muzyki XX wieku jest niezwykle rozleg∏y, dlatego warto przeznaczyç
ca∏y rok, aby uczniowie mieli mo˝liwoÊç poznania wszystkiego, co dzia∏o si´ wtym cza-
sie na terenie muzyki, a doba postmodernizmu, którà jeszcze, jak si´ zdaje, prze˝ywa-
my, sprzyja wszelkim powrotom i w´drówkom kulturowym, czyli oderwaniu si´ od
europocentryzmu poprzednich dwóch lat nauczania.
1. Muzyka kultur pierwotnych i powstanie instrumentów muzycznych.
Wtym obszarze jest miejsce na podj´cie rozmowy na temat: czym jest muzyka? Ja-
kie mo˝e mieç znaczenie dla cz∏owieka? Jakie mia∏a w czasach najdawniejszych,
a jakie ma teraz? Nale˝y uwra˝liwiaç uczniów na bogactwo doznaƒ muzycznych
wotaczajàcym Êwiecie. Omówienie istoty muzyki czasów najdawniejszych, jej zwiàz-
ków z ˝yciem plemiennym itp.
2. G∏os ludzki.
Prezentacja g∏osu jako najbardziej powszechnego instrumentu muzycznego, budo-
wa aparatu g∏osowego, rodzaje g∏osów.
3. Sztuka synkretyczna Êwiata staro˝ytnego.
Staro˝ytny Wschód, Egipt, Grecja ze szczególnym zwróceniem uwagi na wielkà ro-
l´, jakà odgrywa∏a muzyka w˝yciu spo∏ecznym ipolitycznym, poruszenie problemu
etosu muzyki itp.
4. Âredniowiecze w muzyce i sztukach plastycznych.
Temat mo˝na potraktowaç opisowo ihistorycznie, nale˝y nakreÊliç ogólny, ale pe∏-
ny obraz muzyki w tej epoce.
5. Âpiew jedno– i wielog∏osowy a perspektywa w malarstwie.
Ten temat b´dzie najciekawszy, jeÊli po zrozumieniu ró˝nicy mi´dzy jedno- a wie-
log∏osowoÊcià, nastàpi próba jej graficznego odwzorowania.
6. Chora∏ gregoriaƒski i surowoÊç architektury Êredniowiecznej.
Historia, podstawowe formy i znaczenie dla rozwoju europejskiej muzyki religijnej,
poznawanie charakteru melodii przez Êpiew i rysunek kierunku linii melodycznej.
7. Âredniowieczna muzyka Êwiecka – mi∏oÊç rycerska i wojny religijne.
Trubadurzy itruwerzy – opis zjawiska, s∏uchanie ipróba twórczoÊci w∏asnej zsilny-
mi akcentami wychowawczymi (np. omówienie postawy rycerskiej).
8. Instrumenty perkusyjne dawne i wspó∏czesne – odkrywanie ró˝nych jakoÊci brzmie-
niowych.
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin