O.William Johnston SJ - Nowy mistycyzm chrzescijanski.pdf
(
68 KB
)
Pobierz
O.William Johnston SJ - Nowy mistycyzm chrzescijanski
Seminarium Johna Maina Toronto 1993
O. William Johnston SJ
Nowy mistycyzm chrze
Ļ
cija
ı
ski
1. Nowe elementy w mistycyzmie chrze
Ļ
cija
ı
skim
K
iedy dzi
Ļ
rano wszedłem do naszej sali spotka
ı
, to pierwsza rzecz, jaka rzuciła mi si
ħ
w oczy, to plakat ze słowami Johna Maina: „
Miło
Ļę
wszystko trzyma razem
”. My
Ļ
l
ħ
,
Ň
e
słowa te wyszły z ust, albo spod pióra, człowieka o wielkiej m
Ģ
dro
Ļ
ci.
Jeste
Ļ
my
Ļ
wiadkami eksplozji ruchu medytacyjnego, która ogarnia cały nasz glob, nie tylko
chrze
Ļ
cijan, ale tak
Ň
e buddystów i hinduistów, medytuje te
Ň
wielu ludzi nie wyznaj
Ģ
cych
Ň
adnej religii. Sk
Ģ
d bierze si
ħ
w nich ten głód medytacji, tego powiedzie
ę
nie potrafi
Ģ
,
wiedz
Ģ
tylko,
Ň
e chc
Ģ
medytowa
ę
. Dla mnie jest to znak działania Ducha
ĺ
wi
ħ
tego we
współczesnym
Ļ
wiecie. Ostatecznie wszyscy jeste
Ļ
my ulepieni z tej samej gliny. Sobór
Watyka
ı
ski II u
Ň
ył na to okre
Ļ
lenia „lud Bo
Ň
y”, obejmuj
Ģ
c nim buddystów, hinduistów,
ņ
ydów... wszystkich razem. Przy
Ļ
wiecała temu okre
Ļ
leniu idea jedno
Ļ
ci całej ludzko
Ļ
ci.
Tylko taka wizja
Ļ
wiata gwarantuje mu prawdziwy pokój. Ruch medytacyjny, o którym tutaj
mówimy, jest dokładnie tym czynnikiem, który ma moc pogodzi
ę
w sobie dziel
Ģ
ce nas
ró
Ň
nice wierze
ı
i przekona
ı
. To dlatego uwa
Ň
am,
Ň
e medytacja jest bezcennym darem i
wynikiem działania Ducha.
W
ybrałem jako tytuł tego Seminarium Johna Maina „
Nowy mistycyzm chrze
Ļ
cija
ı
ski
”.
Sk
Ģ
d ta nazwa? Wierz
ħ
w przej
Ļ
cie od medytacji do mistycyzmu, który na u
Ň
ytek tej
prelekcji zdefiniuje skrótowo, jako gł
ħ
bsz
Ģ
form
ħ
medytacji. Musimy uwolni
ę
si
ħ
od
powierzchowno
Ļ
ci i wypłyn
Ģę
na gł
ħ
biny. Spójrzcie na moj
Ģ
dło
ı
. Widzicie tu pi
ħę
palców i
Ļ
rodek dłoni. Jest to dobry obraz rzeczywisto
Ļ
ci. Tu na górze mamy
Ļ
wiat dualizmu i
podziałów, cały ten jazgot słów i czynów, który buddy
Ļ
ci nazywaj
Ģ
samsar
Ģ
. Tu w
Ļ
rodku
panuje zjednoczenie. Pokój i gł
ħ
bia. Wi
ħ
kszo
Ļę
z nas
Ň
yje na górze, na poziomie ró
Ň
nic,
wszelkiego rodzaju twierdze
ı
i definicji. Jednak czasami udaje si
ħ
ludziom zej
Ļę
poni
Ň
ej,
zanurzy
ę
si
ħ
w wielkiej tajemnicy, która kryje si
ħ
na dnie ka
Ň
dego ludzkiego
Ň
ycia i stanowi
podstawow
Ģ
tkank
ħ
wszech
Ļ
wiata. To jest mistycyzm, o którym chc
ħ
tutaj mówi
ę
. Ucz
Ģ
go
wszystkie wielkie religie. Buddy
Ļ
ci nazywaj
Ģ
go Natur
Ģ
Buddy, hindui
Ļ
ci Brahmanem, czy
Atmanem. My mówimy Bóg, Trójca
ĺ
wi
ħ
ta. Dla wszystkich jednak niepoj
ħ
ta tajemnica,
Tajemnica wszystkich tajemnic. Kiedy siadamy do medytacji, przechodzimy jakby w
Ļ
wiat
poza wszelkimi dualizmami, do miejsca gdzie jeste
Ļ
my jedno
Ļ
ci
Ģ
. Wchodzimy w Komuni
ħ
.
Medytacja to nie tylko „ja” i „o mnie”, ona prowadzi do innych, do poczucia wspólnoty z
cał
Ģ
ludzko
Ļ
ci
Ģ
.
C
hocia
Ň
u
Ň
ywam okre
Ļ
lenia „nowy mistycyzm chrze
Ļ
cija
ı
ski ”, to przecie
Ň
w
chrze
Ļ
cija
ı
stwie mistycyzm jest czym
Ļ
bardzo „starym”. Na czy wi
ħ
c zasadza si
ħ
jego
„nowo
Ļę
”? Otó
Ň
pojawiły si
ħ
w nim dot
Ģ
d nieobecne zjawiska. Jedno z nich to jego
dost
ħ
pno
Ļę
dla ludzi
Ļ
wieckich, przestał by
ę
domen
Ģ
mnichów i zakonnic. Rozpowszechnia
si
ħ
on dzi
Ļ
poza mury klasztorów. Rodzi si
ħ
w
Ļ
wiecie nowa
Ļ
wiadomo
Ļę
, która przenika
cały „lud Bo
Ň
y”. To nie było zawsze takie oczywiste. Autor Obłoku Niewiedzy dokonał
podziału mi
ħ
dzy tymi, którzy powołani s
Ģ
do doskonało
Ļ
ci, a tymi do zbawienia.
Doskonało
Ļę
była zarezerwowana dla duchowie
ı
stwa, mnichów, zakonnic, ksi
ħŇ
y.
Zwykły lud mógł jedynie dost
Ģ
pi
ę
zbawienia. Tak my
Ļ
lało XIV-wiecze i autor Obłoku,
któremu poniek
Ģ
d zawdzi
ħ
czamy perł
ħ
chrze
Ļ
cija
ı
skiej klasyki mistycyzmu, był
człowiekiem tamtych czasów. Sobór Watyka
ı
ski II, kiedy mówi o powszechnym, tzn.
ka
Ň
dego bez wyj
Ģ
tku, powołaniu do
Ļ
wi
ħ
to
Ļ
ci, rozbił to stare my
Ļ
lenie na drobne kawałki.
K
olejnym novum w dzisiejszym mistycyzmie chrze
Ļ
cija
ı
skim jest wpływ Azji.
Mistycyzm ma zawsze swój realny kontekst geokulturowy. Najbardziej pierwotnym
kontekstem mistycyzmu w chrze
Ļ
cija
ı
stwie jest judaizm, Ewangelia, Listy
Ļ
w. Pawła i
pozostyałych apostołów. W miar
ħ
jak ów kontekst przemieszczał si
ħ
w stron
ħ
kultury
zachodniej, szczególnie neoplatonizmu Greków, zlewał si
ħ
coraz bardziej z my
Ļ
leniem
antycznym wokół basenu Morza
ĺ
ródziemnomoskiego. Nasz dzisiejszy
Ļ
wiat znajduje si
ħ
pod wielkim wpływem systemów m
Ģ
dro
Ļ
ciowych Azji. Wystarczy tylko u
Ļ
wiadomi
ę
sobie
kim byli wielcy współcze
Ļ
ni inspiratorzy nowego chrze
Ļ
cija
ı
skiego widzenia. Thomas
Metron, który zmarł w Bangkoku, był zafascynowany zenem, Johna Maina uczył medytowa
ę
hinduski swami, Antoni de Mello był hinduskim jezuit
Ģ
, Bede Griffiths sp
ħ
dził swe zakonne
benedykty
ı
skie powołanie w a
Ļ
ramie w Indiach. Tak jak dawniej chrze
Ļ
cija
ı
ski mistycyzm
wyrastał w oparciu o my
Ļ
l greck
Ģ
, tak dzisiaj czerpie on z bogatej duchowo
Ļ
ci Azji. Musimy
z pokor
Ģ
przyzna
ę
si
ħ
do naszego wielkiego długu wdzi
ħ
czno
Ļ
ci, jaki zaci
Ģ
gamy wobec
buddyzmu i hinduizmu. I chocia
Ň
w Ko
Ļ
ciele Katolickim jawi si
ħ
to jako co
Ļ
niespodziewanego, to jednak Sobór Watyka
ı
ski II nie miał w
Ģ
tpliwo
Ļ
ci,
Ň
e przed nami wiele
do nauczenia si
ħ
od innych tradycji m
Ģ
dro
Ļ
ciowych. Przedsoborowy Ko
Ļ
ciół był wyroczni
Ģ
i
do niego nale
Ň
ało pouczanie reszty
Ļ
wiata. Sobór uznał obecno
Ļę
i działanie Ducha
ĺ
wi
ħ
tego
we wszystkich religiach. I to wła
Ļ
nie w medytacji, wyzbywszy si
ħ
wpierw naszego
triumfalizmu, mo
Ň
emy si
ħ
wiele od nich zaczerpn
Ģę
. Przy tym ucz
Ģ
c si
ħ
od Wschodu, nie
musimy wyrzeka
ę
si
ħ
naszej gł
ħ
bokiej wiary w Jezusa Chrystusa i w Ewangeli
ħ
.
C
ó
Ň
takiego jest w duchowo
Ļ
ci Azji i co ma ona nam nowego do przekazania?
Jedn
Ģ
z jej wielkich m
Ģ
dro
Ļ
ci jest rola ciała. Ciało jest na Wschodzie holistyczne, jest
narz
ħ
dziem chwały Boga. Umysł i ciało s
Ģ
miejscem dokonuj
Ģ
cego si
ħ
o
Ļ
wiecenia człowieka.
Nie ulega w
Ģ
tpliwo
Ļ
ci,
Ň
e Grecy zostawili nam w spadku dualizm ciała i duszy. Duch był
wszystkim, ciało za
Ļ
niczym. Duchowo
Ļę
wschodnia to ascetyzm cało
Ļ
ci, trening ciała i
umysłu, tak by medytował cały człowiek. Mamy wi
ħ
c w niej trenowanie oddechu i nauk
ħ
prawidłowego siedzenia. Nie obce s
Ģ
nam obrazy joginów siedz
Ģ
cych godzinami bez słów i
w bezruchu medytacji. Dlaczego oni milcz
Ģ
? Bo poprzez ich ciało przemawia jego mowa:
„
Oto jestem tutaj przed Bogiem i nie potrzebne s
Ģ
mi słowa, całe moje ciało jest mow
Ģ
”. No i
jest jeszcze wspaniała pozycja siedz
Ģ
ca kwiatu lotosu. Jej wielko
Ļę
le
Ň
y w optymalnym
przepływie energii, która obiegaj
Ģ
c swobodnie ciało prowadzi umysł do o
Ļ
wiecenia. To
wszystko jest cz
ħĻ
ci
Ģ
treningu ciała do medytacji.
J
ednak najwa
Ň
niejszym aspektem duchowo
Ļ
ci Wschodu, o którym niestety i on sam
coraz cz
ħĻ
ciej zapomina, jest to,
Ň
e całe to
ę
wiczenie w medytacj
ħ
ma prowadzi
ę
do coraz to
wi
ħ
kszej m
Ģ
dro
Ļ
ci. Wschód przez stulecia gloryfikował m
Ģ
dro
Ļę
, t
ħ
sknił za ni
Ģ
, czekał na jej
ujawnienie. Dzisiaj niestety coraz cz
ħĻ
ciej u
Ň
ywa medytacji dla rozwoju tzw. potencjału
człowieka. Mo
Ň
e jestem tu zbyt cyniczny, bo nie ma przecie
Ň
nic złego w udoskonalaniu
ludzkich zdolno
Ļ
ci, to jednak nie wolno zapomina
ę
, ku czemu maj
Ģ
one prowadzi
ę
.
Mianowicie ku m
Ģ
dro
Ļ
ci, gł
ħ
bokiej m
Ģ
dro
Ļ
ci. Jest to droga dla ka
Ň
dego z nas medytuj
Ģ
cych.
Bo dlaczego tak wła
Ļ
ciwie medytujemy? Jaki cel nam przy
Ļ
wieca? Jest nim satori, gł
ħ
bokie i
prawdziwe o
Ļ
wiecenie. Tego najwi
ħ
cej potrzebuje nasz nowoczesny
Ļ
wiat. Potrzeba nam
pilnie m
Ģ
dro
Ļ
ci.
ĺ
wiat roi si
ħ
od ludzi z wszelkim rodzajem wiedzy, od głów ni
Ģ
nabitych .
Ale brak nam wielkiej m
Ģ
dro
Ļ
ci, która uczyni go
Ļ
wiatem pełnym pokoju, bardziej
sprawiedliwym społecznie i wspólnotowym. Medytacja, mówi
Ģ
c idealistycznie, prowadzi
nas do takiej prawdziwej m
Ģ
dro
Ļ
ci.
Coptright: WCCM.PL
Przekład: Andrzej Ziółkowski
Plik z chomika:
distee
Inne pliki z tego folderu:
Encyklopedia Zjawisk Paranormalnych.rar
(4867 KB)
Antychryst zdemaskowany.pdf
(5518 KB)
Antychryst - Jan Gnatowski - ebook.pdf
(389 KB)
Antychryst.2007_666_kolor.pdf
(5518 KB)
antychryst_objawi_sie.pdf
(105 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
► !!!! Tarot !!!
► 36 Lenormand oracle - opis
► !!! Duchowość książki
► Poradniki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin