SACRAMENTUM CARITATIS.pdf

(452 KB) Pobierz
93245659 UNPDF
POSYNODALNA ADHORTACJA APOSTOLSKA SACRAMENTU...
http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/apost_exhortations/do...
POSYNODALNA
ADHORTACJA APOSTOLSKA
SACRAMENTUM CARITATIS
OJCA ĺWIĦTEGO
BENEDYKTA XVI
DO BISKUPìW
DO KAPýANìW I DIAKONìW
DO ZAKONNIKìW I ZAKONNIC
ORAZ
DO WSZYSTKICH WIERNYCH
O EUCHARYSTII, ńRìDLE I SZCZYCIE
ņYCIA I MISJI KOĺCIOýA
WPROWADZENIE
1. Sakrament miþoĻci [1] , NajĻwiħtsza Eucharystia jest darem, jaki Jezus Chrystus czyni z
samego siebie, objawiajĢc nam nieskoıczonĢ miþoĻę Boga wobec kaŇdego czþowieka. W tym
przedziwnym sakramencie objawia siħ miþoĻę najwiħksza, ta, ktra przynagla, by áŇycie swoje
oddaę za przyjaciþ swoichÑ ( J 15, 13). Istotnie, Jezus ádo koıca ich umiþowaþÑ ( J 13, 1). Tymi
sþowami zapowiada Ewangelista Jego gest nieskoıczonej pokory: zanim umarþ na krzyŇu za
nas, przepasawszy siħ przeĻcieradþem, umyþ uczniom nogi. Tak teŇ, w sakramencie Eucharystii
Jezus nadal miþuje nas áaŇ do koıcaÑ, aŇ po dar ze swego ciaþa i swojej krwi. JakieŇ zdziwienie
musiaþo napeþnię serca Apostoþw wobec czynw i sþw Pana podczas tej Wieczerzy! JakiŇ
zachwyt winna wzbudzię w naszym sercu tajemnica Eucharystii!
Pokarm prawdy
2. W sakramencie Oþtarza, Pan przychodzi do czþowieka, stworzonego na obraz i
podobieıstwo BoŇe (por. Rdz 1, 27), stajĢc siħ jego towarzyszem w drodze. W tym
sakramencie, Pan staje siħ rzeczywiĻcie pokarmem dla czþowieka spragnionego prawdy i
wolnoĻci. Skoro tylko prawda moŇe nas uczynię wolnymi (por. J 8, 36), to Chrystus staje siħ
dla nas pokarmem prawdy. Z przenikliwĢ znajomoĻciĢ ludzkiej kondycji, Ļw. Augustyn zwrciþ
uwagħ na to, iŇ czþowiek dziaþa spontanicznie, a nie z przymusu, kiedy staje wobec czegoĻ, co
go pociĢga i wzbudza w nim pragnienie. PytajĢc tedy, co moŇe czþowieka ostatecznie od
wewnĢtrz poruszyę, Ļwiħty Biskup zawoþaþ: áCzegoŇ dusza pragnie na sposb bardziej Ňarliwy
niŇ prawdy?Ñ [2] . KaŇdy bowiem czþowiek niesie w sobie niezniszczalne pragnienie prawdy,
ostatecznej i definitywnej. Dlatego Pan Jezus, ktry jest ádrogĢ, prawdĢ i ŇyciemÑ ( J 14, 6)
zwraca siħ do spragnionego serca czþowieka, ktry czuje siħ pielgrzymem, do serca tħskniĢcego
za Ņrdþem Ňycia, do serca, ktre Ňebrze o prawdħ. Jezus Chrystus istotnie jest PrawdĢ i
jednoczeĻnie OsobĢ, ktra pociĢga do siebie Ļwiat. áJezus jest gwiazdĢ polarnĢ wolnoĻci
ludzkiej: bez Niego traci ona orientacjħ, poniewaŇ bez poznania prawdy wolnoĻę siħ
wynaturza, izoluje i redukuje do poziomu jaþowego kaprysu. Wraz z Nim, wolnoĻę siħ
odnajdujeÑ [3] . W sakramencie Eucharystii, Jezus ukazuje w sposb szczeglny prawdħ o
miþoĻci , ktra jest samĢ istotĢ Boga. I to jest ta prawda ewangeliczna, ktra interesuje kaŇdego
czþowieka i caþego czþowieka. Dlatego KoĻciþ, ktry znajduje w Eucharystii swoje Ňyciowe
centrum, ciĢgle podejmuje wysiþek gþoszenia w porħ i nie w porħ (por. 2 Tm 4, 2), Ňe Bg jest
miþoĻciĢ [4] . WþaĻnie dlatego, Ňe Chrystus staþ siħ dla nas pokarmem Prawdy, KoĻciþ zwraca
1 z 50
2009-04-19 17:47
93245659.016.png 93245659.017.png 93245659.018.png 93245659.019.png 93245659.001.png 93245659.002.png
POSYNODALNA ADHORTACJA APOSTOLSKA SACRAMENTU...
http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/apost_exhortations/do...
siħ do czþowieka, zapraszajĢc go, by dobrowolnie przyjĢþ dar BoŇy.
Rozwj eucharystycznego obrzħdu
3. SpoglĢdajĢc na dwutysiĢcletniĢ historiħ KoĻcioþa Chrystusowego, kierowanĢ mĢdrym
dziaþaniem Ducha ĺwiħtego, peþni wdziħcznoĻci podziwiamy dokonujĢcy siħ w czasie rozwj
form obrzħdowych, poprzez ktre sprawujemy pamiĢtkħ wydarzenia naszego zbawienia. Od
wielorakich form pierwszych wiekw, ktre nadal jaĻniejĢ w obrzħdach staroŇytnych
KoĻcioþw Wschodnich, aŇ po rozprzestrzenienie siħ obrzĢdku rzymskiego; od jasnych
wskazaı Soboru Trydenckiego i mszaþu Ļw. Piusa V aŇ po odnowħ liturgicznĢ zamierzonĢ przez
Sobr Watykaıski II: na kaŇdym etapie historii KoĻcioþa celebracja eucharystyczna, bħdĢca
Ņrdþem i szczytem jego Ňycia i misji, jaĻnieje poprzez obrzħd liturgiczny z caþym swym
rŇnorodnym bogactwem. XI Zwyczajne Zgromadzenie Oglne Synodu Biskupw, ktre siħ
odbyþo w dniach od 2 do 23 paŅdziernika 2005 r. w Watykanie, zþoŇyþo Bogu gþħbokie
dziħkczynienie wobec tej historii, rozpoznajĢc w jej dziaþaniu przewodnictwo Ducha ĺwiħtego.
Ojcowie synodalni stwierdzili oraz potwierdzili dobroczynny wpþyw, jaki miaþa na Ňycie
KoĻcioþa reforma liturgiczna podjħta przez Sobr Watykaıski II [5] . Synod Biskupw miaþ
moŇnoĻę ocenię jej przyjħcie w okresie posoborowym. Bardzo liczne byþy wyrazy uznania.
Stwierdzono, Ňe trudnoĻci, jak rwnieŇ niektre zauwaŇone naduŇycia, nie mogĢ przesþonię
dobrodziejstw oraz waŇnoĻci liturgicznej odnowy, ktra zawiera bogactwa nie w peþni jeszcze
wykorzystane. Gþwnie chodzi o to, by odczytywaę zmiany, jakich pragnĢþ Sobr w obrħbie tej
jednoĻci, o jakiej stanowi rozwj historyczny samego obrzħdu, nie stosujĢc nienaturalnego
przerwania tej jednoĻci [6] .
Synod Biskupw oraz Rok Eucharystii
4. NaleŇy ponadto podkreĻlię zwiĢzek niedawnego Synodu Biskupw na temat Eucharystii z
tym, co siħ wydarzyþo w ostatnich latach w Ňyciu KoĻcioþa. Nade wszystko musimy nawiĢzaę
do Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, poprzez ktry mj umiþowany Poprzednik, Sþuga BoŇy
Jan Paweþ II, wprowadziþ KoĻciþ w trzecie tysiĢclecie chrzeĻcijaıstwa. Rok Jubileuszowy bez
wĢtpienia byþ nacechowany mocnym akcentem eucharystycznym. Nie naleŇy bowiem
zapominaę, iŇ Synod Biskupw byþ poprzedzony, i w jakimĻ sensie przygotowany, Rokiem
Eucharystii, ktrego z przenikliwoĻciĢ zapragnĢþ Jan Paweþ II dla caþego KoĻcioþa. Ten Rok
rozpoczĢþ siħ Miħdzynarodowym Kongresem Eucharystycznym w Guadalajarze w
paŅdzierniku 2004 r. i zakoıczyþ siħ 23 paŅdziernika 2005 r. podczas XI Zgromadzenia
Synodalnego kanonizacjĢ piħciu bþogosþawionych odznaczajĢcych siħ szczeglnĢ poboŇnoĻciĢ
eucharystycznĢ: biskupa Jzefa Bilczewskiego, kapþanw Kajetana Catanoso, Zygmunta
Gorazdowskiego i Alberta Hurtado Cruchagi oraz zakonnika, kapucyna, Feliksa z Nikozji.
Dziħki nauczaniu Jana Pawþa II zawartemu w liĻcie apostolskim Mane nobiscum, Domine [7]
oraz cennym sugestiom Kongregacji ds. Kultu BoŇego i Dyscypliny Sakramentw [8] diecezje i
rŇne koĻcielne instytucje podjħþy liczne inicjatywy dla obudzenia i wzrostu wiary w
Eucharystiħ, dla poprawienia starannoĻci celebracji, rozwiniħcia adoracji eucharystycznej, a
takŇe zachħcenia wiernych do czynnej solidarnoĻci, ktra wychodzĢc od Eucharystii dociera
do potrzebujĢcych. W koıcu trzeba wspomnieę znaczenie ostatniej encykliki mego
czcigodnego Poprzednika, Ecclesia de Eucharistia [9] , w ktrej przedstawiþ nam wþaĻciwe
odniesienie do Magisterium o Eucharystii oraz ostatnie Ļwiadectwo o centralnym miejscu, jakie
ten Boski sakrament zajmowaþ w jego Ňyciu.
Cel niniejszej adhortacji
5. Niniejsza posynodalna adhortacja apostolska ma na celu zebranie bogactwa rŇnorodnych
refleksji oraz propozycji zwiĢzanych z pracami niedawnego Zwyczajnego Zgromadzenia
Oglnego Synodu Biskupw Î poczĢwszy od Lineamenta aŇ po Propositiones , poprzez
Instrumentum laboris , Relationes ante et post disceptationem , wypowiedzi Ojcw
synodalnych, auditores oraz delegatw bratnich KoĻcioþw Î z zamiarem wyjaĻnienia
2 z 50
2009-04-19 17:47
93245659.003.png 93245659.004.png 93245659.005.png 93245659.006.png
POSYNODALNA ADHORTACJA APOSTOLSKA SACRAMENTU...
http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/apost_exhortations/do...
niektrych zasadniczych linii zaangaŇowania, majĢcych obudzię w KoĻciele nowy impuls oraz
eucharystycznĢ ŇarliwoĻę. BħdĢc Ļwiadomy ogromnego dziedzictwa doktrynalnego i
dyscyplinarnego, jakie w ciĢgu wiekw nagromadziþo siħ wokþ NajĻwiħtszego
Sakramentu [10] , uwzglħdniajĢc teŇ gþos Ojcw synodalnych [11] , pragnħ w obecnym
dokumencie polecię nade wszystko, by lud chrzeĻcijaıski pogþħbiþ wiħŅ istniejĢcĢ pomiħdzy
tajemnicĢ eucharystycznĢ , akcjĢ liturgicznĢ oraz nowĢ sþuŇbĢ duchowĢ wynikajĢcĢ z
Eucharystii jako sakramentu miþoĻci . W tej perspektywie pragnħ ustawię obecnĢ adhortacjħ w
relacji z mojĢ pierwszĢ encyklikĢ Deus caritas est , w ktrej wielokrotnie mwiþem o
Eucharystii, by podkreĻlię jej wiħŅ z miþoĻciĢ chrzeĻcijaıskĢ, czy to w odniesieniu do Boga,
czy w odniesieniu do bliŅniego: áWcielony Bg przyciĢga nas wszystkich do siebie. To
pozwala zrozumieę, Ňe agape staje siħ teraz takŇe okreĻleniem Eucharystii: w niej agape Boga
przychodzi do nas cieleĻnie, aby nadal dziaþaę w nas i poprzez nasÑ [12] .
CZĦĺĘ PIERWSZA
EUCHARYSTIA, TAJEMNICA WIARY
áNa tym polega dzieþo zamierzone przez Boga, abyĻcie uwierzyli w Tego,
ktrego On posþaþÑ ( J 6, 29)
Wiara eucharystyczna KoĻcioþa
6. áOto, wielka tajemnica wiary!Ñ . Tym wyraŇeniem wypowiadanym natychmiast po sþowach
konsekracji, kapþan gþosi sprawowane misterium i odsþania swj zachwyt nad substancjalnĢ
przemianĢ chleba i wina w Ciaþo i Krew Pana Jezusa, rzeczywistoĻciĢ, ktra przekracza
wszelkie ludzkie zrozumienie. W istocie Eucharystia jest w caþym tego sþowa znaczeniu
átajemnicĢ wiaryÑ, ástreszczeniem i podsumowaniem caþej naszej wiaryÑ [13] . Wiara KoĻcioþa
jest istotowo wiarĢ eucharystycznĢ i karmi siħ ona w szczeglny sposb przy stole Eucharystii.
Wiara i sakramenty to dwa uzupeþniajĢce siħ aspekty Ňycia koĻcielnego. Wzbudzona przez
gþoszenie sþowa BoŇego, dziħki þasce wiara karmi siħ i wzrasta w spotkaniu ze
zmartwychwstaþym Panem, ktre realizuje siħ w sakramentach: áWiara wyraŇa siħ w obrzħdzie
a obrzħd zwiħksza i umacnia wiarħÑ [14] . Dlatego teŇ sakrament Oþtarza pozostaje zawsze w
centrum Ňycia KoĻcioþa; ádziħki Eucharystii, KoĻciþ odradza siħ ciĢgle na nowo!Ñ [15] . Im
Ňywsza jest wiara eucharystyczna w Ludzie BoŇym, tym gþħbsze jest jego uczestnictwo w Ňyciu
koĻcielnym poprzez Ļwiadome przylgniħcie do misji, jakĢ Chrystus powierzyþ swoim uczniom.
ĺwiadczy o tym sama historia KoĻcioþa. KaŇda wielka reforma wiĢŇe siħ, w jakiĻ sposb, z
odkryciem w wierze obecnoĻci eucharystycznej Pana wĻrd swego ludu.
PRZENAJĺWIĦTSZA TRìJCA I EUCHARYSTIA
Chleb, ktry zstĢpiþ z nieba
7. PierwszĢ rzeczywistoĻciĢ wiary eucharystycznej jest sama tajemnica Boga, czyli miþoĻę
trynitarna. W rozmowie Jezusa z Nikodemem znajdujemy wyjaĻnienie tego zagadnienia: áTak
bowiem Bg umiþowaþ Ļwiat, Ňe Syna swego Jednorodzonego daþ, aby kaŇdy, kto w Niego
wierzy, nie zginĢþ, ale miaþ Ňycie wieczne. Albowiem Bg nie posþaþ swego Syna na Ļwiat po to,
aby Ļwiat potħpiþ, ale po to, by Ļwiat zostaþ przez Niego zbawionyÑ ( J 3, 16-17). Te sþowa
wskazujĢ na ostateczny korzeı daru BoŇego. Jezus w Eucharystii daje nie ácoĻÑ, ale siebie
samego; ofiaruje on swoje ciaþo i przelewa swojĢ krew. W ten sposb daje caþĢ swĢ
egzystencjħ, objawiajĢc pierwotne Ņrdþo tej miþoĻci. Jest On wiecznym Synem danym nam
3 z 50
2009-04-19 17:47
93245659.007.png 93245659.008.png 93245659.009.png
POSYNODALNA ADHORTACJA APOSTOLSKA SACRAMENTU...
http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/apost_exhortations/do...
przez Ojca. Sþyszymy ponadto w Ewangelii, jak Jezus po nakarmieniu tþumu przez rozmnoŇenie
chleba i ryb, mwi do swych rozmwcw, ktrzy poszli za Nim aŇ do synagogi w Kafarnaum:
áOjciec mj da wam prawdziwy chleb z nieba. Albowiem chlebem BoŇym jest Ten, ktry z
nieba zstħpuje i Ňycie daje ĻwiatuÑ ( J 6, 32-33); i dochodzi do utoŇsamienia samego siebie,
swego wþasnego ciaþa i swojej wþasnej krwi z tym chlebem: áJa jestem chlebem Ňywym, ktry
zstĢpiþ z nieba. JeĻli kto spoŇywa ten chleb, bħdzie Ňyþ na wieki. Chlebem, ktry Ja dam, jest
moje ciaþo za Ňycie ĻwiataÑ ( J 6, 51). W ten sposb, Jezus objawia siħ jako chleb Ňycia, ktry
Ojciec przedwieczny daje ludziom.
Bezinteresowny dar PrzenajĻwiħtszej Trjcy
8. W Eucharystii odsþania siħ zamysþ miþoĻci, ktry kieruje caþĢ historiĢ zbawienia (por. Ef 1,
10; 3, 8-11). W niej Deus Trinitas, ktry sam jest miþoĻciĢ (por. 1 J 4, 7-8), w peþni angaŇuje
siħ w naszĢ ludzkĢ kondycjħ. W chlebie i winie, pod ktrych postaciami Chrystus nam siħ daje
w paschalnej uczcie (por. ýk 22, 14-20; 1 Kor 11, 23-26), caþe BoŇe Ňycie dociera do nas i
udziela siħ w formie sakramentu. Bg jest doskonaþĢ komuniĢ miþoĻci pomiħdzy Ojcem, Synem
i Duchem ĺwiħtym. JuŇ w stworzeniu czþowiek zostaþ powoþany do udziaþu, w jakiejĻ mierze, w
oŇywczym BoŇym tchnieniu (por. Rdz 2, 7). Ale w Chrystusie umarþym i zmartwychwstaþym
oraz w wylaniu Ducha ĺwiħtego, danym bez miary (por. J 3, 34) stajemy siħ uczestnikami
BoŇej zaŇyþoĻci [16] . Jezus Chrystus, ktry áprzez Ducha wiecznego zþoŇyþ Bogu samego siebie
jako nieskalanĢ ofiarħÑ ( Hbr 9, 14) w darze eucharystycznym udziela nam tego samego
BoŇego Ňycia. Chodzi o dar absolutnie bezinteresowny, ktry jest jedynie odpowiednikiem
obietnic BoŇych, speþnionych ponad wszelkĢ miarħ. KoĻciþ przyjmuje, celebruje, adoruje ten
dar w wiernym posþuszeıstwie. áTajemnica wiaryÑ jest tajemnicĢ miþoĻci trynitarnej, do
uczestnictwa w ktrej jesteĻmy przez þaskħ wezwani. TakŇe wiħc i my musimy zawoþaę wraz z
Ļw. Augustynem: áJeĻli widzisz miþoĻę, widzisz TrjcħÑ [17] .
EUCHARYSTIA: JEZUS PRAWDZIWYM BARANKIEM ZýOņONYM W OFIERZE
Nowe i wieczne Przymierze we krwi Baranka
9. Misja, dla ktrej Jezus przybyþ do nas, osiĢga swoje speþnienie w tajemnicy paschalnej. Z
wysokoĻci krzyŇa, z ktrego przyciĢga wszystkich do siebie (por. J 12, 32), zanim áodda
DuchaÑ, mwi: áWykonaþo siħÑ ( J 19, 30). W tajemnicy Jego posþuszeıstwa aŇ do Ļmierci, i to
Ļmierci krzyŇowej (por. Flp 2, 8), speþnia siħ nowe i wieczne Przymierze. WolnoĻę BoŇa i
wolnoĻę ludzka spotkaþy siħ w sposb definitywny w Jego ukrzyŇowanym ciele, w
nierozerwalnym zwiĢzku, waŇnym na zawsze. RwnieŇ i grzech czþowieka zostaþ raz na zawsze
zadoĻęuczyniþ Syn BoŇy (por. Hbr 7, 27; 1 J 2, 2; 4, 10). Jak miaþem juŇ okazjħ stwierdzię, áw
Jego Ļmierci na krzyŇu dokonuje siħ owo zwrcenie siħ Boga przeciwko samemu sobie,
poprzez ktre On ofiarowuje siebie, aby podnieĻę czþowieka i zbawię go Î jest to miþoĻę
wyraŇona w najbardziej radykalnej formieÑ [18] . W tajemnicy paschalnej dokonaþo siħ
rzeczywiĻcie nasze uwolnienie od zþa i Ļmierci. Przy ustanowieniu Eucharystii Jezus sam mwiþ
o ánowym i wiecznym PrzymierzuÑ, zawartym w Jego przelanej krwi (por. Mt 26, 28; Mk 14,
24; ýk 22, 20). Ten ostateczny cel Jego misji byþ juŇ widoczny na poczĢtku Jego Ňycia
publicznego. Istotnie, kiedy nad brzegiem Jordanu Jan Chrzciciel widzi przychodzĢcego Jezusa,
woþa: áOto Baranek BoŇy , ktry gþadzi grzech ĻwiataÑ ( J 1, 29). Jest znaczĢce, Ňe to samo
woþanie powtarza siħ podczas kaŇdej celebracji Mszy Ļw., kiedy kapþan zaprasza byĻmy siħ
zbliŇyli do oþtarza: áOto Baranek BoŇy, ktry gþadzi grzechy Ļwiata. Bþogosþawieni, ktrzy
zostali wezwani na Jego ucztħÑ. Jezus jest prawdziwym barankiem paschalnym, ktry
spontanicznie ofiarowaþ samego siebie w ofierze za nas, zawiĢzujĢc w ten sposb nowe i
wieczne Przymierze. Eucharystia zawiera w sobie tħ radykalnĢ nowoĻę, ktra jest nam
4 z 50
2009-04-19 17:47
93245659.010.png 93245659.011.png 93245659.012.png
POSYNODALNA ADHORTACJA APOSTOLSKA SACRAMENTU...
http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/apost_exhortations/do...
ponownie przedstawiana w kaŇdej celebracji [19] .
Ustanowienie Eucharystii
10. W ten sposb doszliĻmy do refleksji nad ustanowieniem Eucharystii podczas Ostatniej
Wieczerzy. Dokonuje siħ ono w kontekĻcie obrzħdowej uczty, ktra byþa pamiĢtkĢ wydarzenia
ksztaþtujĢcego lud Izraela: uwolnienia z niewoli egipskiej. Ta obrzħdowa uczta, zwiĢzana ze
skþadaniem w ofierze barankw (por. Wj 12, 1-28. 43-51) byþa pamiĢtkĢ przeszþoĻci, ale
rwnoczeĻnie, byþa teŇ pamiĢtkĢ profetycznĢ, a wiħc zapowiedziĢ przyszþego uwolnienia. Lud
bowiem doĻwiadczaþ, iŇ to uwolnienie nie byþo definitywne, gdyŇ jego historia byþa naznaczona
zniewoleniem i grzechem. PamiĢtka starodawnego wyzwolenia otwieraþa siħ w ten sposb na
pytanie i oczekiwanie zbawienia gþħbszego, bardziej radykalnego, powszechnego i
definitywnego. To w tym kontekĻcie Jezus wprowadza nowoĻę swego daru. W modlitwie
uwielbienia, Berakah , dziħkuje On Ojcu nie tylko za wielkie wydarzenia minionej historii, ale
takŇe za swoje wþasne áwywyŇszenieÑ. UstanawiajĢc sakrament Eucharystii, Jezus antycypuje
i wþĢcza w niĢ ofiarħ krzyŇa i zwyciħstwo zmartwychwstania. RwnoczeĻnie objawia siħ jako
prawdziwy baranek zþoŇony w ofierze i przewidziany w zamyĻle Ojca przed zaþoŇeniem Ļwiata,
jak to jest podane w Pierwszym LiĻcie Ļw. Piotra (por. 1, 18-20). UmiejscawiajĢc swj dar w
tym kontekĻcie, Jezus objawia zbawczy sens swojej Ļmierci i zmartwychwstania, tajemnicy,
ktra staje siħ rzeczywistoĻciĢ odnawiajĢcĢ historiħ oraz caþy kosmos. Istotnie, ustanowienie
Eucharystii pokazuje, jak ta Ļmierę, sama w sobie gwaþtowna i absurdalna, w Jezusie staþa siħ
najwyŇszym aktem miþoĻci oraz definitywnym wyzwoleniem ludzkoĻci od zþa.
Figura transit in veritatem
11. W ten sposb Jezus wnosi do staroŇytnej Ňydowskiej uczty ofiarnej swoje radykalne
novum . Tej uczty, my chrzeĻcijanie nie musimy ponawiaę. Jak sþusznie mwiĢ Ojcowie
KoĻcioþa, figura transit in veritatem : to, co zapowiadaþo przyszþĢ rzeczywistoĻę, teraz
pozostawia miejsce dla samej prawdy. StaroŇytny obrzħd speþniþ siħ i zostaþ definitywnie
przekroczony przez dar miþoĻci wcielonego Syna BoŇego. Pokarm prawdy, Chrystus zþoŇony w
ofierze za nas, dat figuris terminum [20] . Poleceniem: áCzyıcie to na mojĢ pamiĢtkħ Ñ ( ýk 22,
19; 1 Kor 11, 25), domaga siħ od nas, byĻmy odpowiedzieli na Jego dar i byĻmy go uobecnili
na sposb sakramentalny. W tych sþowach Pan wyraŇa, moŇna powiedzieę, oczekiwanie, Ňe
Jego KoĻciþ, zrodzony z Jego ofiary, przyjmie ten dar, rozwijajĢc pod kierownictwem Ducha
ĺwiħtego formħ liturgicznĢ sakramentu. PamiĢtka Jego doskonaþego daru w rzeczywistoĻci nie
polega na prostym powtarzaniu Ostatniej Wieczerzy, ale wþaĻnie z Eucharystii, czyli z
radykalnej nowoĻci chrzeĻcijaıskiego kultu. W ten sposb Jezus daþ nam, jako zadanie, wejĻcie
w Jego ágodzinħÑ: áEucharystia wþĢcza nas w akt ofiarniczy Jezusa. Nie tylko otrzymujemy, w
sposb statyczny Logos wcielony, ale zostajemy wþĢczeni w dynamikħ Jego ofiaryÑ [21] . On
áwþĢcza nas w siebie samegoÑ [22] . Substancjalne przeksztaþcenie chleba i wina w Jego Ciaþo i
Jego Krew wnosi do wnħtrza stworzenia fundament radykalnej przemiany, coĻ w rodzaju
ánuklearnego rozszczepieniaÑ, by uŇyę znanego dziĻ obrazu, wnikajĢcego w najskrytszy
poziom bytu, przemiany majĢcej za cel wywoþanie procesu przeksztaþcenia rzeczywistoĻci,
ktrego kresem ostatecznym bħdzie przemienienie caþego Ļwiata, aŇ do stanu, w ktrym Bg
stanie siħ wszystkim we wszystkich (por. 1 Kor 15, 28).
DUCH ĺWIĦTY I EUCHARYSTIA
Jezus i Duch ĺwiħty
12. Swoim sþowem oraz chlebem i winem sam Pan udzieliþ nam istotnych elementw nowego
kultu. KoĻciþ, Jego Oblubienica, jest wezwany do celebrowania uczty eucharystycznej, dzieı
5 z 50
2009-04-19 17:47
93245659.013.png 93245659.014.png 93245659.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin