ESTRADA I STUDIO - 2000-06.pdf
(
8731 KB
)
Pobierz
ESTRADA I STUDIO - 2000-06
MAGAZYN
M
UZYKÓW
I
R
EALIZATORÓW
czerwiec
6
/2000
6,80
z
ł
WIELKA PI¥TKA
TESTY:
Roland VSR880
Yamaha MSP10/SW1
Yamaha CS6x/r
Peavey/Cakewalk StudioMix
TL Audio 5021
PSP Stereo Pack
Johnson JM120
Kurzweil K2600
Oktava MK219, MK319, MC012
Pyramix Virtual Studio
Hoontech SoundTrack DA
Neumann TLM103
dbx1086
6
00
•Józef Dziewanowski•Monitory od kuchni•
•Problemy z faz¹ sygna³u•Roland TR808•
W S Z E C H S T R O N N E P O R Ó W N A N I E P I Ę C I U W I O D Ą C Y C H S E K W E N C E R Ó W M I D I / A U D I O :
C A K E WA L K P R O A U D I O , C U B A S E , L O G I C A U D I O , D I G I TA L P E R F O R M E R I V I S I O N D S P
TESTY:
Roland VSR880
Yamaha MSP10/SW1
Yamaha CS6x/r
Peavey/Cakewalk StudioMix
TL Audio 5021
PSP Stereo Pack
Johnson JM120
Kurzweil K2600
Oktava MK219, MK319, MC012
Pyramix Virtual Studio
Hoontech SoundTrack DA
Neumann TLM103
dbx1086
A R T Y K U £ Y
22
Rozmowa EiS:
Telewizja dźwięku.
Rozmowa z Józefem Dziewanowskim.
Usłyszeć dźwięk jest bardzo łatwo, trudniej jest go zin−
terpretować. Udałem się tedy na poszukiwanie dźwię−
ku. Nie włączyłem kompaktu ani nie posłuchałem ra−
dia. Włączyłem telewizor...
24
Wielka piątka.
W wyścigu wzięło udział pięciu zawodników – najwyż−
szej klasy programy integrujące we wspólnym inter−
fejsie pełną obsługę MIDI, wielościeżkową rejestrację
audio oraz przygotowanie zapisu nutowego. Aplikacje
postanowiliśmy oceniać z punktu widzenia przeciętne−
go użytkownika: w jaki sposób program funkcjonuje w
rękach muzyka? Oto wyniki naszych dociekań.
46
Studyjna Kuchnia:
Znoszenie się faz.
Jeżeli nie chodzi nam o uzyskanie efektów specjal−
nych, zjawisko znoszenia się faz oznacza problemy.
88
Porady:
Odsłuch. Monitory od kuchni (3).
Tym razem poruszamy tematykę bezprzewodowych
systemów odsłuchowych, eliminacji sprzężeń za pomo−
cą dedykowanych urządzeń, oraz – na zakończenie –
podajemy kilka rad praktycznych przydatnych w każ−
dej sytuacji.
91
Prezentacje:
Roland TR−808.
Klasyczny automat
Bohater artykułu pojawił się na rynku pod koniec
1980 roku i od razu stał się konkurentem dla innych
programowalnych automatów. Był też jednym z
pierwszych tego typu urządzeń, oferujących oddziel−
nie wyjścia audio dla odpowiednich dźwięków.
93
Synchronizacja dźwięku z obrazem cz. 2.
Poprawne relacje czasowe pomiędzy synchronizowa−
nymi sygnałami zapewnia wbudowany w urządze−
niach wewnętrzny generator synchronizujący. Po−
przez odpowiednie dobranie częstotliwości głównego
generatora synchronizującego i kilku stopni podzia−
łów jego częstotliwości otrzymujemy wszystkie nie−
zbędne sygnały. Ten stosunkowo prosty sposób zape−
wnia nam spełnienie podstawowych zasad synchroni−
zacji sygnałów.
studiów nagraniowych, mogąc być również doskona−
łym uzupełnieniem posiadanego już zestawu droż−
szych mikrofonów.
50
Neumann TLM103
TLM103 charakteryzuje się naturalnym, ciepłym i
otwartym brzmieniem, choć jest czuły na zewnętrz−
ne dźwięki niskoczęstotliwościowe. Opisywany mo−
del jest jednak idealny niemal w każdej sytuacji stu−
dyjnej.
52
Roland VSR880
Ukazanie się na rynku VSR880 jest logicznym kro−
kiem zmierzającym do uzupełnienia linii cyfrowych
mikserów z serii VM o współpracujący z nimi rejestra−
tor wielośladowy z zapisem na twardym dysku.
56
Peavey/Cakewalk StudioMix
StudioMix jest wyjątkowo interesującym produktem,
poszukiwanym przez te osoby, którym nie wystarcza
„miksowanie na ekranie“ z wykorzystaniem myszki –
czynność wielce stresująca przy zaawansowanych pro−
dukcjach.
60
dbx 1086
Firma dbx plasuje się w czołówce producentów urzą−
dzeń studyjnych, takich jak korektory, przedwzmac−
niacze, a przede wszystkim procesory dynamiki. W te−
stowanym urządzeniu właśnie blok dynamiczny stano−
wi pokaźną jego część.
62
Yamaha MSP10/SW10
Kto nie słyszał jeszcze MSP5, a uruchomi po raz
pierwszy zestawy MSP10, przeżyje coś w rodzaju
wstrząsu. Brzmią one bardzo szeroko, neutralnie i se−
lektywnie, dając dobrą czytelność szczegółów i precy−
zyjną lokalizację źródeł dźwięku w panoramie stereo−
fonicznej.
64
TL Audio C−5021
C−5021 jest propozycją dla osób, które chcą mieć
lampowy procesor dynamiki, dorównujący funkcjo−
nalnością urządzeniom całkowicie półprzewodniko−
wym.
66
Pyramix – Virtual Studio
Pyramix to system rejestracji dźwięku na twardym
dysku, oparty na pracy komputera, dedykowanej kar−
cie posiadającej własny procesor DSP, kartach we−
jścia/wyjścia oraz specjalistycznym oprogramowaniu
współpracującym z tymi komponentami.
69
PSP Stereo Pack
Opisywany pakiet wtyczek jest bardzo atrakcyjnym
narzędziem zarówno dla realizatorów dźwięku doko−
nujących masteringu, jak i posiadaczy domowych stu−
diów nagrań, chcących uzyskać interesujące efekty
przestrzenne oraz poprawnie dokonać wstępnych
zgrań swych kompozycji.
72
Hoontech SoundTrack Digital Audio
ST Digital Audio – to właściwie proponowana przez fir−
mę Hoontech specyficzna filozofia budowy domowego
studia: jego centrum ma oczywiście stanowić komputer
z ST Digital Audio i dołączanymi w miarę potrzeb i
oczywiście wolnej gotówki elementami rozszerzające
jego możliwości.
76
Yamaha CS6x/CS6r
Popyt na instrumenty elektroniczne i nowe brzmienia
dla muzyki dance jest fenomenalny i Yamaha nie zo−
staje w tyle. Mając do dyspozycji tylko CS6 i jakikol−
wiek rejestrator dźwięku można zrobić parę dobrych
płyt, niekoniecznie w gatunku dance.
80
Kurzweil K2600X
Kurzweil K2600 pełni w ofercie firmy rolę flagowca
imponującej flotylli syntezatorów/stacji roboczych,
które w prostej linii wywodzą się z K2000 i K2500.
85
Johnson Marquis JM120
JM120 jest produktem skierowanym do tej grupy mu−
zyków, którzy dość często występują na scenie, a jed−
nocześnie nie lubią bawić się w żmudne procedury
edycyjne.
2 2
4 8
5 0
5 2
6 2
D Z I A £ Y
18
W maju na CD
20
Przyślij nam swoje demo
96
Moogazyn
102
Warsztat gitarowy
„Travels“ (P. Metheny)
103
Warsztat basowy
105
Rynek EiS
115
Informacja o produktach
117
Witryna Klubu AVT
119
Prenumerata
121
Tam kupisz EiS
122
Spis reklam
6 4
T E S T Y
48
Oktava MK219, MK319, MC012
Mikrofony Oktava stanowią bardzo korzystną i warto−
ściową propozycję dla wszystkich niskobudżetowych
7 6
DŸwiêkowe ilustracje do artyku³ów oznaczonych
znajdziesz na kr¹¿ku
do³¹czonym do EiS w wersji z CD
w czerwcu:
punkt widzenia
Przyszłość wzmacniaczy mocy
Często w tym miejscu pisałem o najnowszych technologiach wy−
korzystywanych w komputerowych systemach audio i instrumen−
tach muzycznych i nigdy (albo prawie nigdy) nie zdarzyło mi się
wspomnieć o gwałtownym rozwoju technik związanych z nagłaś−
nianiem. Ktoś powie, że nie ma tu o czym pisać. Miksery jakie były, takie są,
wzmacniacze i kolumny też − status quo et nihil novi sub sole. Przybyło kilka no−
wych procesorów efektów, drgnęło na rynku urządzeń zarządzających pracą sys−
temów głośnikowych, które de facto są tylko bardziej rozbudowanymi zwrotni−
cami aktywnymi i to w zasadzie wszystko. Ale czy na pewno? Otóż nie. Postęp
jest powolny, ale mimo wszystko doskonale widoczny.
Uwaga konstruktorów od wielu już lat skupia się na udoskonaleniach w stop−
niu zasilacza, w znacznej mierze odpowiedzialnego za jakość wzmacniacza mo−
cy. Wiadomo już, że przyszłość rysuje się jasno przed wzmacniaczami wykorzy−
stującymi zasilacze impulsowe – pozbawione ciężkich i mało efektywnych trans−
formatorów dużej mocy. Wprawdzie zbudowanie takiego wzmacniacza jest droż−
sze i trudniejsze niż klasycznego wzmacniacza z transformatorem, ale niesie z so−
bą wiele korzyści, wśród których wyliczyłbym większą sprawność, lepsze wyko−
rzystanie dostarczonej mocy i większą elastyczność w dopasowaniu się do wyma−
gań stawianych przez dynamiczne obciążenie. Dlaczego więc wzmacniacze z za−
silaczem impulsowym nie wyeliminowały całkowicie wzmacniaczy klasycznych?
Bo są droższe i w dalszym ciągu pokutuje o nich niezasłużona opinia urządzeń
zawodnych. Wypada wszak zauważyć, że pierwsze pojazdy z napędem mecha−
nicznym też nie od razu cieszyły się dobrą opinią, co nie zmieniło faktu, że po
pewnym czasie dość skutecznie wyparły z rynku bryczki i wierzchowce, będące
podówczas podstawowymi środkami transportu.
Za wzmacniaczami impulsowymi stoi też ekologia. Parametr korekcji współ−
czynnika mocy – lepszy niż w przypadku wzmacniaczy z zasilaczem klasycznym,
o wybitnie indukcyjnym charakterze – sprawia, że maleje pobór mocy z gniazdka
zasilającego. Średnio jest on o 60% mniejszy niż w typowych wzmacniaczach z
transformatorami, a to już poważna i nie dająca się pominąć milczeniem oszczęd−
ność.
Ale i w klasycznych rozwiązaniach pojawiły się nowe, godne zauważenia tren−
dy. Jednym z nich jest zasilanie wzmacniacza bezpośrednio ze źródła napięcia
trójfazowego. Inteligentny układ zasilacza „wybiera” fazę, która w danym mo−
mencie charakteryzuje się najbardziej optymalnymi parametrami, dzięki czemu
zasilany taką metodą wzmacniacz jest bardzo stabilny i efektywny. Należy za−
uważyć, że wspomniane zasilanie trójfazowe odbywa się bez wykorzystania
przewodu neutralnego (przewód uziemiający jest oczywiście podłączony), co
sprawia, że niemal całkowicie znikają wszelkie problemy związane z
przydźwiękami w rozbudowanych instalacjach nagłośnieniowych.
Rozwijają się – wprawdzie powoli, ale jednak – technologie związane ze zdal−
nym sterowaniem wzmacniaczy połączonych ze sobą w sieci. Wykorzystujący je
realizator dźwięku nie musi już biegać od wzmacniacza do wzmacniacza i usta−
wiać tryby pracy, czułości i kontrolować zachowanie się końcówek. Wystarczy
komputer (najlepiej laptop), na ekranie którego widać wszystko, i którym można
wszystko sterować. A czemu nie pójść dalej i sterować całością aparatury – mik−
serami, procesorami i wzmacniaczami – w czasie rzeczywistym przez Internet?
Siedzący we własnym domu amerykański dźwiękowiec realizowałby zza kompu−
tera koncert odbywający się np. w Warszawie! OK, zgoda, teraz już przesadzi−
łem...
M A G A Z Y N
M
U Z Y K Ó W
I
R
E A L I Z AT O R Ó W
Miesiêcznik wydawany przez AVT Korporacja sp. z o.o.
Dyrektor Wydawnictwa:
Wies³aw Marciniak
Redaktor Naczelny:
Tomasz Wróblewski
tel. kom. 0-604-427-157; fax (042) 717-59-37
e-mail: wroblewski@eis.com.pl
Sekretarz Redakcji:
Krzysztof Maszota
tel. kom. 0-601-330-846;
e-mail: maszota@eis.com.pl
Redaktor Techniczny, sk³ad i ³amanie:
Piotr Œmietanowski
tel. kom. 0-601-366-453; e-mail: dtp@eis.com.pl
Wspó³praca:
Micha³ Arkusiñski, Jan Blew, Janusz
Brzeziñski, Maciej Dobrski, Grzegorz Gawrysiak, Piotr
Flies, Bazyli Jañczak, Artur Lasoñ, Robert
Lewandowski, Piotr Madziar, Andrzej Ni¿ewski,
Dariusz Mazurowski, Aleksander Ryszka, Jacek
Spruch (
t³umaczenia
)
Foto:
Wojciech Smêdzik, Maciej Dobrski, Rados³aw
Wróbel
Opracowanie graficzne i ok³adka:
Piotr Œmietanowski, Tomasz Wróblewski
Konsultacja graficzna:
Ma³gorzata Jab³oñska
Dzia³ Reklamy:
Izabella Pach
tel. kom. 0-501-714-420, tel. (022) 835-66-77,
fax (022) 835-67-67, (042) 717-59-37;
e-mail: eis@avt.com.pl
Prenumerata:
Herman Grosbart
tel. (022) 834-74-75; fax 835-67-67;
e-mail: prenumerata@avt.com.pl
EiS CD
Producent:
Krzysztof Maszota
Wspó³praca:
Robert Lewandowski,
Tomasz Wróblewski, Maciej Dobrski
www.eis.com.pl
Redakcja:
Tomasz Wróblewski
Wykonanie:
Ampton
Adres Redakcji:
ul. Burleska 9, 01-939 Warszawa
tel. (022) 835-66-77, fax (022) 835-67-67
Adres do korespondencji:
AVT Korporacja, Estrada i Studio, 00-967
Warszawa 86, skrzynka pocztowa 134
e-mail:
eis@eis.com.pl
http://www.eis.com.pl
Indeks
322725;
ISSN
1427-0404
Naœwietlanie:
AMOS Poland, Warszawa, ul. Reymonta 12
Druk:
HELDRUK, Malbork, ul. Partyzantów 3b
Za treœæ zamieszczanych reklam, og³oszeñ i
anonsów Wydawnictwo oraz redakcja nie ponosz¹
odpowiedzialnoœci. Redakcja rezerwuje sobie prawo
do dokonywania skrótów i adjustacji nades³anych
tekstów.
W czerwcu publikujemy jedyne w swoim rodzaju porównanie pięciu sekwen−
cerów MIDI/audio, na które z niecierpliwością czekało wielu czytelników. Zain−
teresowanych tematyką zapraszam do lektury, ale uprzedzam – wymaga ona pew−
nego przygotowania i minimalnej choćby orientacji w temacie. Jak dowiecie się z
tekstu, autor opracowania wytypował dwa najbardziej zaawansowane programy,
ale należy zastrzec, że nie oznacza to, iż są one najlepsze. Większość typowych
użytkowników nie wykorzysta nawet 20% ich możliwości, zatem może okazać
się, że pozostałe trzy programy będą pod wieloma względami bardziej interesu−
jące.
Wydawnictwo
AVT Korporacja Sp. z o.o.
należy do Izby Wydawców Prasy
Miesięcznik Estrada i Studio
jest wydawany we współpracy
licencyjnej z amerykańskim pismem
Tomasz Wróblewski
wroblewski@eis.com.pl
The features and illustrations in this issue from
KEYBOARD are reprinted by arrangement with the GPI
Corporation, San Mateo, California, USA. Copyright ©
(year(s) of publication) by The GPI Corporation. All rights
reserved. The GPI Corporation is a wholly−owned
subsidiary of Miller Freeman, Inc.
listy do redakcji
eis@eis.com.pl
Wycinania
ci¹g dalszy
zredukowanymi dŸwiêkami
ustawionymi centralnie w
panoramie. Jeœli chcesz po-
s³uchaæ, jaki efekt daje opi-
sany wy¿ej zabieg, zajrzyj na
nasz¹ stronê w Internecie,
gdzie znajdziesz prezenta-
cjê w formacie RealAudio
(RA).
by³o emulowanie szczególnego
brzmienia starego Fairchilda,
ale przez wykorzystanie wspó³-
czesnych elementów i redukcjê
liczby lamp chcia³em wyelimi-
nowaæ koniecznoœæ regularnej
kalibracji. Zastosowa³em po-
dobn¹ strukturê sterowania z
prze³¹czanymi czasami nara-
stania i zanikania, umo¿liwiaj¹-
c¹ tak¿e pracê z ró¿nymi cha-
rakterystykami czasowymi. Po-
stanowi³em tak¿e dodaæ przed-
wzmacniacz mikrofonowy, z
mo¿liwoœci¹ zasilania mikrofo-
nów pojemnoœciowych (phan-
tom). Jego zadaniem mia³o byæ
skrócenie œcie¿ki sygna³owej od
mikrofonu, poprzez kompresor,
bezpoœrednio na taœmê. Pod-
czas jednego z testów ods³ucho-
wych, ustawi³em mikrofon w³¹-
czony w wejœcie mikrofonowe
kompresora przed g³oœnikiem
wzmacniacza gitarowego, co po
przepuszczeniu sygna³u przez
kompresor da³o interesuj¹cy
efekt. Poniewa¿ na panelu czo³o-
wym mojego wci¹¿ prototypowe-
go urz¹dzenia zosta³o nieco wol-
nego miejsca, doda³em wysoko-
czu³e wejœcie Aux z regulacj¹
przesterowania oraz dodatkowy
uk³ad korekcji dla gitary elek-
trycznej i basowej. W ten spo-
sób 1960 sta³ siê kompletnym
urz¹dzeniem „front end“, mo-
g¹cym wspó³pracowaæ z wielo-
ma ró¿nymi Ÿród³ami sygna³u.
Od 1984 roku, czyli od momentu
pojawienia siê na rynku wersji se-
ryjnej, u¿ytkownikami 1960 sta³o
siê wielu znanych muzyków, ta-
kich jak Eric Clapton czy Bryan
Adams. Niedawno odnawialiœmy
w naszej firmie 10-letni eg-
zemplarz procesora zakupionego
przez Claptona, z którego stale
korzysta.“
Przesy³am pozdrowienia
Ivor Drawmer“
Giga-problem
Niedawno zakupi³em kartê
WT2496, z któr¹ mam problemy.
Karta wyposa¿ona jest w stero-
wnik do Gigasamplera i wywi¹zu-
je siê z tego znakomicie, ale pro-
blem pojawia siê przy wspó³pracy
Gigasamplera i Cubase VST 3.7:
nie mo¿na nagrywaæ sygna³u z
Gigasamplera na œcie¿ki Cubase.
MIDI dzia³a bez problemu. Nie
mogê te¿ sobie poradziæ ze zgra-
niem mixu audio na jedn¹ œcie¿-
kê. Wczeœniej pracowa³em na
SoundBlaster Live (wersja full) i
wszystko by³o w porz¹dku.
Chcia³bym dowiedzieæ siê te¿, czy
mo¿na wymusiæ poprawn¹ pracê
programu Retro AS 1 z moj¹ kar-
t¹ (na razie dŸwiêk jest szarpany
i przerywany, przypomina arpeg-
gio). Bardzo proszê o odpowiedŸ
jak rozwi¹zaæ moje problemy.
Krzysztof Dejneka
Red. Z uwagi na szereg li-
stów jakie otrzymaliœmy od
Was w sprawie wycinania
wokalu z plików dŸwiêko-
wych, kontynuujemy temat
poruszony w marcowym nu-
merze
EiS
. Tym razem opi-
szê metodê wycinania woka-
lu z wykorzystaniem progra-
mu Sound Forge z plików
stereofonicznych (w przy-
padku plików mono poni¿sza
metoda nie dzia³a). Najpro-
œciej bêdzie oczywiœcie wy-
korzystaæ opcjê Mix i zasto-
sowaæ polecenie Remove Vo-
cal, które automatycznie wy-
kona za nas ca³¹ pracê.
Funkcja ta dostêpna jest jed-
nak tylko w wersji 4.5. W
wersjach wczeœniejszych mu-
simy wszystko zrobiæ na pie-
chotê, co w wiêkszoœci przy-
padków bêdzie o wiele lep-
szym rozwi¹zaniem.
Po wczytaniu pliku do pro-
gramu odwróæ fazê w jed-
nym z kana³ów (dwukrotnie
kliknij na jednym z kana³ów,
w menu wybierz Proces
oraz Invert/ Flip). Zmiksuj
oba kana³y (Process/Chan-
nel Converter/ opcja Mono),
pamiêtaj¹c o tym, by nie
zmieniaæ ustawieñ pozio-
mów (oba kana³y na 100%).
Zmieñ nastêpnie format
mono na stereo. Najproœciej
wykonaæ to klikaj¹c prawym
przyciskiem myszy na falê
reprezentuj¹c¹ plik dŸwiê-
kowy, wybraæ Properties,
zak³adkê Format, opcjê Ste-
reo, a nastêpnie Both Chan-
nels. Ostatnim krokiem bê-
dzie odwrócenie fazy pra-
wego kana³u. W efekcie
otrzymasz quasi-stereofo-
niczny plik dŸwiêkowy ze
Tomasz Wróblewski
wroblewski@eis.com.pl
Ad vocem
Publikujemy fragment listu
otrzymanego przez nasz¹ re-
dakcjê od Ivora Drawmera,
bêd¹cego rozwiniêciem arty-
ku³u dotycz¹cego procesora
model 1960, opublikowanego
w kwietniowym numerze EiS.
„Zanim rozpoczê³a dzia³alnoœæ
firma Drawmer, spêdzi³em wraz
ró¿nymi zespo³ami wiele czasu w
studiach nagraniowych u schy³ku
lat 70. Poniewa¿ interesowa³em
siê elektronik¹, z uwag¹ przygl¹-
da³em siê dostêpnym w tamtych
czasach urz¹dzeniom studyjnym.
Wiêkszoœæ z nich by³a urz¹dze-
niami z tzw. najwy¿szej pó³ki,
ale ku swemu zdziwieniu do-
strzeg³em tak¿e stary kompresor
lampowy firmy Fairchild, na któ-
rego tabliczce znamionowej zna-
laz³em datê 1960. Na moje py-
tanie, dlaczego wci¹¿ u¿ywa tak
starego urz¹dzenia, realizator
odpowiedzia³, ¿e brzmi ono
znacznie cieplej ni¿ kompresory
tranzystorowe. Doda³ tak¿e, ¿e
przepuszczone przez niego wo-
kale i gitary akustyczne wypada-
j¹ szczególnie interesuj¹co. Z
uwagi jednak na wiek urz¹dze-
nia, koniecznoœæ ci¹g³ej kalibra-
cji i trudnoœci z zakupem lamp,
u¿ytkowanie tego procesora sta-
je siê niepraktyczne.
To sk³oni³o mnie do zbudowania
kompresora, którego zadaniem
Red. Poniewa¿ w momencie
otrzymania pytania nie mie-
liœmy akurat dostêpu do
komputera wyposa¿onego w
kartê WaveTerminal 2496,
poprosiliœmy o konsultacjê
p. Tadeusza Grabowskiego z
firmy Sound Import z Cho-
rzowa, bêd¹cej oficjalnym
dystrybutorem karty, które-
mu w tym miejscu pragnie-
my podziêkowaæ za szybk¹ i
wyczerpuj¹c¹ odpowiedŸ.
„Z listu nie wynika jasno, czy
ma Pan tylko jedn¹ kartê
WT2496 czy te¿ dwie karty,
drug¹ – SB Live! Taki uk³ad
jest najbardziej prawdopo-
dobny, gdy¿ WT2496 nie ma
wbudowanego interfejsu MI-
DI, a skoro Pan pisze o MIDI,
musi ono pochodziæ z SB Live!
St¹d wniosek, ¿e w chwili
obecnej w komputerze pracu-
j¹ dwie karty. Poniewa¿ uru-
chamia Pan dwa programy
Wzmacniacze
mocy
w y m y œ l o n e
i w y p r o d u ko w a n e
w U S A
Wy³¹czny przedstawiciel w Polsce
KOD AUDIO Firma Handlowa
tel./fax: (022) 779-21-12
e-mail: kodaudio@elektron.pl
eis@eis.com.pl
listy do redakcji
audio, zatem musi Pan u¿y-
waæ dwóch kart dŸwiêko-
wych, z których jedna obs³u-
guje GigaSampler, a druga
Cubase VST, tak wiêc fizycz-
nie otrzymuje Pan 4 wyjœcia.
Wystarczy po³¹czyæ wyjœcie
GS z wejœciem do Cubase VST
i rozpocz¹æ nagrywanie pod
warunkiem, ¿e wszystko jest
dobrze skonfigurowane, a sy-
stem podo³a i nie wprowadzi
znacznych opóŸnieñ.
Skoro WT2496 obs³uguje GS i
dzia³a, jak Pan pisze, bez za-
rzutu, to problem tkwi w kon-
figuracji Cubase VST z kart¹
SB Live – bêd¹c¹ jednoczeœnie
kart¹ odtwarzaj¹c¹ i nagrywa-
j¹c¹ – tj. Full Duplex. (Prawdo-
podobnie przydzieli³ Pan ste-
rowniki z WT2496 do Giga-
Samplera GS IF i jednoczeœnie
ASIO II do Cubase, co jest nie-
dopuszczalne, choæ mo¿liwe).
Mo¿liwe jest równie¿ po³¹cze-
nie wejœcia z wyjœciem za po-
moc¹ S/PDIF z tym, ¿e SB Li-
ve! pracuje na S/PDIF tylko z
czêstotliwoœci¹ 48kHz.
W chwili gdy pracuj¹ dwie
karty, które korzystaj¹ z od-
dzielnych DMA, nale¿y siê li-
czyæ ze spowolnieniem syste-
mu. Firma EgoSys proponuje
stosowaæ do karty WT2496
przystawkê MIDI w postaci
Miditerminal 4140, wówczas
wykorzystywany jest tylko je-
den kana³ DMA i pozwala na
wspólne taktowanie dla MIDI
i audio (synchronizacja). Inn¹
kwesti¹ jest pamiêæ RAM,
która w przypadku pracy tych
dwóch programów powinna
wynosiæ min. 256MB.“
Odnoœnie Retro AS1. Z listu
nie wynika³o jasno, czy cho-
dzi o program uruchamiany
oddzielnie, czy pracuj¹cy
pod kontrol¹ Cubase. Wy-
magania w stosunku do mo-
cy komputera ka¿dego z
programów s¹ dosyæ spore,
a w przypadku wspó³pracy
Retro AS1 i Cubase sumuj¹
siê – przecie¿ Retro AS 1
dzia³a pod kontrol¹ Cubase
VST, który niestety ma du¿e
potrzeby.
Byæ mo¿e sytuacjê poprawi
kilka interwencji w panelu
kontrolnym Retro AS1 – ob-
ni¿enie czêstotliwoœci prób-
kowania czy polifonii. Jeœli
problemy wystêpuj¹ w przy-
padku samodzielnej pracy
programu, jego panel kon-
trolny jest te¿ pierwszym
miejscem, od którego nale-
¿y zacz¹æ eksperymenty
maj¹ce na celu poprawê sy-
tuacji.
gólnych œcie¿ek). Do nagrañ u¿y-
wa³em programów Cool Edit Pro
v.1.2 oraz Samplitude Studio
5.11. Niestety, tylko dwie karty
s¹ w synchronizacji i to nieko-
niecznie obie PCI (PCI & ISA rów-
nie¿ maj¹ synchronizacjê). Aby
zwolniæ zasoby maszyny wy³¹czy-
³em porty COM i LPT. Wszystko
to odpalam na PII 400MHz
98MB RAM, dysk 9GB ultra DMA
33, Wingroza 98II.
Maciek Mackiewicz
foxtrot@poczta.fm
danej karty w jednym kom-
puterze. Szereg wysokiej
klasy modeli kart (np Lynx
One czy WaveTerminal) jest
zaprojektowanych tak, aby
w jednym komputerze mo-
g³o pracowaæ ich kilka w ce-
lu zwiêkszenia iloœci równo-
czeœnie nagrywanych kana-
³ów audio. Ale uwaga: op-
rócz tego, ¿e karty s¹ w³o-
¿one w gniazda PCI jednego
komputera, dodatkowo s¹
po³¹czone przewodem syn-
chronizuj¹cym ich zegary
taktuj¹ce. Jedna karta pra-
cuje w trybie Master, narzu-
caj¹c wszystkie parametry
pozosta³ym kartom pracu-
j¹cym w trybie Slave.
W Pana przypadku, cztery
ró¿ne karty s¹ po prostu
w³o¿one w cztery gniazda
jednego komputera, jednak
ka¿d¹ kart¹ kieruje jej w³as-
ny zegar. Dlatego w¹tpiê,
aby ich stuprocentowe zsyn-
chronizowanie poprzez us-
tawienia w panelach kon-
trolnych czy setupach pro-
gramów by³o wykonalne.
Myœlê, ¿e dobra wspó³praca
dwóch tanich kart w jednym
komputerze to i tak niez³y
wynik, a Pana doœwiadczenia
mog¹ byæ inspiracj¹ dla in-
nych u¿ytkowników, którzy
na pewno bêd¹ zaintereso-
wani wynikami Pañskich
eksperymentów.
Przesy³am pozdrowienia
Aleksander Ryszka
ryszka@eis.com.pl
Red. Gratulujê wytrwa³oœci.
Oczywiœcie da siê do kompu-
tera w³o¿yæ kilka kart audio
i mog¹ dzia³aæ one jako ró¿-
ne urz¹dzenia nagrywaj¹co-
odtwarzaj¹ce. Jednak w wy-
padku jaki Pan opisuje nie s¹
one ze sob¹ w ¿aden sposób
zsynchronizowane, co mo¿e
owocowaæ „rozje¿d¿aniem“
siê œladów nagrywanych na
ró¿nych kartach.
W praktyce jednak problem
równoczesnego nagrywania
wielu œladów rozwi¹zuje siê
przez kupienie jednego
wielokana³owego interfejsu
audio. Jego cena jest po-
równywalna do ceny kilku
przeciêtnych kart kupowa-
nych oddzielnie, jednak
apetyt na zasoby znacznie
mniejszy, jakoœæ dŸwiêku
lepsza... no i nic siê nie roz-
chodzi. Znam kilka modeli,
których cena nieznacznie
przekracza 1500 z³, a wygo-
da pracy z nimi na pewno
jest warta tej kwoty. Innym
sposobem jest równoczesna
praca kilku egzemplarzy
Aleksander Ryszka
ryszka@eis.com.pl
Jak to zrobiæ?
Mam ciekawy problem. Otó¿ pró-
bujê od jakiegoœ czasu nagrywaæ
wieloœladowo za pomoc¹ PC, wy-
korzystuj¹c do tego typowe karty
dŸwiêkowe SB Live!, SB16PCI,
SB16 ISA oraz kartê ESS audio
drive ISA. Uda³o mi siê (z trudem)
zmusiæ wszystkie jednoczeœnie do
pracy przy rejestracji oœmiu œla-
dów, jednak nie mogê uzyskaæ w
¿aden sposób synchronizacji miê-
dzy nimi (tzn. w miarê postêpu
czasu nastêpuje rozjazd poszcze-
Plik z chomika:
Muzykant-48
Inne pliki z tego folderu:
ESTRADA I STUDIO - Rocznik 2000.rar
(109620 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-12.pdf
(5269 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-11.pdf
(6527 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-10.pdf
(5783 KB)
ESTRADA I STUDIO - 2000-09.pdf
(6281 KB)
Inne foldery tego chomika:
Rocznik 2001
Rocznik 2002
Rocznik 2003
Rocznik 2004
Rocznik 2005
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin