OCZEKIWANIA RODZICÓW WOBEC PRZEDSZKOLA.doc

(209 KB) Pobierz
OCZEKIWANIA RODZICÓW WOBEC PRZEDSZKOLA

 

 

OCZEKIWANIA   RODZICÓW   WOBEC   PRZEDSZKOLA

 

 

 

Celem nawiązania efektywnej współpracy z rodzicami oraz określenia ich oczekiwań względem placówki, przeprowadzony został sondaż diagnostyczny                     w formie anonimowej ankiety skierowanej do rodziców dzieci nowoprzyjętych do przedszkola.

 

Ankieta była w pełni anonimowa, składała się z 7 pytań: 5 pytań zamkniętych, w których rodzic mógł dokonać wyboru spośród podanych odpowiedzi, oraz z 2 pytań otwartych, dających możliwość swobodnej, nieograniczonej wypowiedzi. W sumie przebadano 25 rodziców. Poniżej przedstawiono analizę wyników ankiety.

 

1.      Dlaczego zdecydował się Pan(i) wysłać dziecko do tego przedszkola?

 

a)     bliskość miejsca zamieszkania

b)     dobra opinia o przedszkolu w środowisku

c)     inne ...................................................



 

              Jak wynika z wykresu głównym argumentem przemawiającym za tym, aby dziecko zostało zapisane do naszej placówki była przede wszystkim dobra opinia               o przedszkolu w środowisku (68%), jak również bliskość miejsca zamieszkania                   (55 %). Rodzice nie podali innych czynników warunkujących ich wybór.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.      Jakiego przedszkola przede wszystkim oczekuje Pan(i) dla swojego dziecka?

 

a)     przyjaznego, akceptującego go takim, jakie jest

b)     z domową atmosferą

c)     współpracującego z rodzicami

d)     współpracującego z poradniami (psycholog, logopeda)

e)     bezpiecznego

f)      estetycznego

g)     dobrze wyposażonego w zabawki i pomoce naukowe

h)     z wykwalifikowaną kadrą

 

 

 

                            Rodzice oczekują dla swoich dzieci przede wszystkim przedszkola bezpiecznego (72 %), współpracującego z rodzicami (60 %) i poradniami (psycholog, logopeda) - (52 %). Chcieliby również, aby miało domową atmosferę (48 %), było estetyczne (44 %) i przyjazne dla dziecka (36 %). Najmniejszą wagę przykładają do wyposażenia placówki w zabawki i pomoce dydaktyczne, jak również do kwalifikacji zatrudnionych w niej nauczycieli (10 %).

 

 

3.      Czego oczekuje Pan(i) od nauczycieli?

 

              To pytanie było pytaniem otwartym, dającym rodzicom możliwość swobodnej, nieograniczonej wypowiedzi co do tego, jaki powinien być nauczyciel pracujący na co dzień z ich dzieckiem.

              Jak wynika z ich wypowiedzi, oczekują oni od nauczycieli przede wszystkim cierpliwości w ich codziennej pracy z dziećmi (32 %), wyrozumiałości i  fachowej opieki  (16 %), odpowiedniego podejścia do dzieci (12 %), jak również tolerancji, życzliwości, troski, miłości do dzieci oraz odpowiedniego poziomu nauczania (4%).

 

 

 

 

4.      Czego oczekuje Pan(i) od przedszkola?

 

a)     nauczania

b)     wychowania

c)     opieki

d)     rozwijania zainteresowań

e)     doskonalenia umiejętności

f)      pomocy specjalistycznej

g)     inne (jakie?)

 

 

 

 

 

              Rodzice oczekują od przedszkola przede wszystkim  wychowania i opieki (23 %), równie ważne jest dla nich nauczanie (20 %). Natomiast zdecydowanie mniej istotne jest dla nich rozwijanie zainteresowań (15 %), doskonalenie umiejętności (9 %)            i dostęp do specjalistycznej pomocy w formie logopedy czy też psychologa (7 %). Rodzice nie podali innych oczekiwań względem placówki.

 

 

 

5.      O czym rodzice powinni współdecydować w przedszkolu?

 

a)     zajęciach dodatkowych

b)     programie i metodach wychowawczych przedszkola

c)     wycieczkach

d)     środkach finansowych gromadzonych przez rodziców

e)     innych sprawach (jakich?)

 

 

 

                            Jak wynika z ankiet, rodzice chcieliby decydować o rodzaju zajęć dodatkowych, które miałyby być prowadzone na placówce (80 %), o gromadzonych przez nich środkach finansowych i ich przeznaczeniu (76 %), jak również                           o wycieczkach organizowanych w poszczególnych grupach (68%). Natomiast tylko         32 % ankietowanych rodziców wyraża chęć podejmowania decyzji w sprawach wyboru programów i metod wychowawczych przedszkola.

 

6.      Jaką formę współpracy (kontaktu) z przedszkolem Pan(i) preferuje?

 

a)     zebrania ogólne

b)     zebrania grupowe

c)     rozmowy indywidualne z nauczycielem

d)     udział w uroczystościach i imprezach przedszkolnych

e)     udział w wycieczkach przedszkolnych

f)      udział w zajęciach otwartych

g)     pisemna opinia o postępach dziecka

h)     kontakt telefoniczny

i)       inne (jakie?)

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            Zdecydowanie najbardziej preferowaną przez rodziców formą współpracy (kontaktu) z przedszkolem są zebrania grupowe oraz udział w uroczystościach                             i imprezach przedszkolnych (88%). Równie wysoce rodzice cenią sobie indywidualne rozmowy z nauczycielem (84%), gdyż zapewne właśnie ta forma kontaktu dostarcza im najwięcej wiadomości o dziecku. Wyraźnie mniejszym zainteresowaniem rodziców cieszą się zebrania ogólne (48%), udział w wycieczkach przedszkolnych (40 %), udział w zajęciach otwartych (32 %) oraz pisemne informacje o postępach dziecka (28%). Tylko 8% ankietowanych jako formę kontaktu z przedszkolem oraz nauczycielem dopuszcza kontakt telefoniczny.

 

 

7.      Jeśli miałby Pan(i) wpływ na zmiany w przedszkolu, czego by one dotyczyły?

 

              To pytanie również było pytaniem otwartym. Miałyśmy nadzieję, że da ono rodzicom możliwość swobodnego wypowiedzenia się na temat jakości pracy placówki i ewentualnych zmian, które chcieliby wprowadzić. Jak wynika z ankiet rodzice nie mają zastrzeżeń, co do funkcjonowania przedszkola – są zdania, iż placówka funkcjonuje  na bardzo wysokim poziomie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 4 IM. JANA BRZECHWY W BĘDZINIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OCZEKIWANIA RODZICÓW WOBEC PRZEDSZKOLA

 

 

 

 

ANALIZA ANKIET PRZEPROWADZONYCH

WŚRÓD RODZICÓW DZIECI

W ROKU SZKOLNYM 2008/2009

 

 

 

                                                                                         OPRACOWAŁA:

Sylwia Świerczek

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin