Dzieci maja prawa- sc. zaj.lek.Mariola Gałczyńska.odt

(22 KB) Pobierz

WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ

Scenariusz zajęć
Mariola Gałczyńska – nauczyciel nauczania zintegrowanego

Temat dnia: Dzieci mają prawa
Edukacja: polonistyczna, muzyczna plastyczna, społeczna, motoryczna zdrowotna

Cele:

                     Uczeń zna i rozumie swoje prawa,

                     uczeń poznaje "Konwencję praw dziecka",

                     potrafi ocenić postępowanie własne i innych

                     aktywnie uczestniczy w pracy grupowej,

                     potrafi zaśpiewać piosenkę " Wszystkie dzieci nasze są",

                     potrafi wskazać osoby i instytucje , do których można się zgłosić w sytuacji, kiedy prawa dziecka będą łamane,

         potrafi dokonać interpretacji plastycznej tematu "Mam prawo do..."

Metody pracy: metody aktywizujące ( integracyjne, definiowania pojęć, ewaluacyj-ne), działania praktyczne zadaniowe.

Formy pracy: indywidualna ,grupowa,

Środki dydaktyczne: plansze na dużym kartonie, Internet, wiersz" O prawach dziecka" M,. Brykczyńskiego, flamastry, płyta z nagraniem piosenki" Wszystkie dzieci nasze są, przybory do malowania, karty pracy.

Przebieg zajęć:

14.                       1.W sali, gdzie odbywają się zajęcia są zawieszone plakaty z rozpoczętymi zdaniami lub pytaniami, np.:
Jak spędzisz" Dzień dziecka"?
............................................................................ ................................................................................
Na pewno będziemy dzisiaj
............................................................................ ................................................................................ ................................................................................ ................................................................................
Pani zapewni nam
............................................................................ ................................................................................ ................................................................................ .....................................................
W "Dniu Dziecka" wszystkim dzieciom powinno być
............................................................................

Uczniowie są podzieleni na 4 grupy. Zadaniem grup jest wymyślenie zakończenia zdań i wpisanie ich u dołu plakatu, a następnie zagięcie kartki z zapisem grupy pod spód.

2.Nauka piosenki" Wszystkie dzieci nasze są"

o              Prezentacja piosenki- odtwarzanie nagrania z płyty.

o              Rytmizacja tekstu.

o              Śpiewanie piosenki fragmentami.

o              Zabawa muzyczno ruchowa.

o              Realizacja tematów rytmicznych w metrum 4/4 za pomocą instrumentów muzycznych.

15.                       3.Prezentacja przez wcześniej przygotowanego ucznia, wiersza Marcina Brykczyńskiego " O prawach dziecka"

4.Objaśnianie praw dziecka – uczniowie dobierają zdania do poszczególnych praw.
Podział klasy na grup. Grupy dobierają odpowiednie zdania do poszczególnych praw dziecka.
     Każde prawo dziecka przedstawione jest w głowie "rybiego szkieletu" . grupy podchodzą i umieszcza-ją odpowiednie zdanie na jego "ości"
Powinny pozostać karteczki ze zdaniami:
Podobnie przygotowuję zdania do kolejnych praw dziecka umieszczonych na "rybim szkielecie"
Mam prawo do wychowania w rodzinie.
Przewiduję odłożenie następujących karteczek:
Podobnie postępuję w przypadku :

o              Prawa do nauki.

o              Prawa do wypowiedzi.

o              Prawa do swobody myśli, sumienia i wyznania.

o              Prawa do prywatności.

o              Prawa do życia bez przemocy.

16.                       5.Podsumowanie wykonania zadania , ewentualna korekta w przypadku nieprawidłowo przyporządkowanych zdań.

6.Wzorowy zapis w zeszycie wszystkich praw dziecka.

    7.Zabawa ruchowa do piosenki "Wszystkie dzieci nasze są":

o              Tworzymy dwa koła

o              Każde koło realizuje inaczej podany temat np.: za pomocą wytupywania, wyklaskiwania motywu rytmicznego

o              Śpiewanie refrenu piosenki.

Zapoznanie z działalnością organizacji ,która działa na rzecz dzieci – UNICEF( źródło: strona internetowa organizacji www.unicef.pl), czytanie tekstu przez nauczyciela z objaśnieniem.

17.                       8.Przedstawienie uczniom adresu instytucji, która pomaga pokrzywdzonym dzieciom (środek planszy). Dopisywanie przez uczniów innych osób i instytucji, do których mogą się zgłosić pokrzywdzone dzieci.
Omówienie listy osób i instytucji, które wymienili uczniowie.

9.Zapoznanie z regulaminem ,Wielkiego konkursu UNICEF dla dzieci i młodzieży"" Mam prawo do..."

10.Przystąpienie do realizacji tematyki konkursu za pomocą różnorodnych technik plastycznych.

11.Ewaluacja:

o              Uczniowie w grupach odpowiadają na pytania zawarte w kartach pracy.

o              Analiza kart pracy.

o              Przedstawienie wyników analizy na posiedzeniu rady pedagogicznej oraz dostosowanie dalszych działań dydaktycznych , jeśli wyznaczone cele nie do końca zostały zrealizowane.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin