WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄScenariusz zajęć Mariola Gałczyńska – nauczyciel nauczania zintegrowanego Temat dnia: Dzieci mają prawaEdukacja: polonistyczna, muzyczna plastyczna, społeczna, motoryczna zdrowotnaCele:
• Uczeń zna i rozumie swoje prawa,
• uczeń poznaje "Konwencję praw dziecka",
• potrafi ocenić postępowanie własne i innych
• aktywnie uczestniczy w pracy grupowej,
• potrafi zaśpiewać piosenkę " Wszystkie dzieci nasze są",
• potrafi wskazać osoby i instytucje , do których można się zgłosić w sytuacji, kiedy prawa dziecka będą łamane,
• potrafi dokonać interpretacji plastycznej tematu "Mam prawo do..."
Metody pracy: metody aktywizujące ( integracyjne, definiowania pojęć, ewaluacyj-ne), działania praktyczne zadaniowe.Formy pracy: indywidualna ,grupowa, Środki dydaktyczne: plansze na dużym kartonie, Internet, wiersz" O prawach dziecka" M,. Brykczyńskiego, flamastry, płyta z nagraniem piosenki" Wszystkie dzieci nasze są, przybory do malowania, karty pracy.Przebieg zajęć:
14. 1.W sali, gdzie odbywają się zajęcia są zawieszone plakaty z rozpoczętymi zdaniami lub pytaniami, np.:Jak spędzisz" Dzień dziecka"?............................................................................ ................................................................................ Na pewno będziemy dzisiaj ............................................................................ ................................................................................ ................................................................................ ................................................................................ Pani zapewni nam............................................................................ ................................................................................ ................................................................................ ..................................................... W "Dniu Dziecka" wszystkim dzieciom powinno być............................................................................Uczniowie są podzieleni na 4 grupy. Zadaniem grup jest wymyślenie zakończenia zdań i wpisanie ich u dołu plakatu, a następnie zagięcie kartki z zapisem grupy pod spód.
2.Nauka piosenki" Wszystkie dzieci nasze są"
o Prezentacja piosenki- odtwarzanie nagrania z płyty.
o Rytmizacja tekstu.
o Śpiewanie piosenki fragmentami.
o Zabawa muzyczno ruchowa.
o Realizacja tematów rytmicznych w metrum 4/4 za pomocą instrumentów muzycznych.
15. 3.Prezentacja przez wcześniej przygotowanego ucznia, wiersza Marcina Brykczyńskiego " O prawach dziecka"
4.Objaśnianie praw dziecka – uczniowie dobierają zdania do poszczególnych praw. Podział klasy na grup. Grupy dobierają odpowiednie zdania do poszczególnych praw dziecka. Każde prawo dziecka przedstawione jest w głowie "rybiego szkieletu" . grupy podchodzą i umieszcza-ją odpowiednie zdanie na jego "ości"Powinny pozostać karteczki ze zdaniami:Podobnie przygotowuję zdania do kolejnych praw dziecka umieszczonych na "rybim szkielecie"Mam prawo do wychowania w rodzinie.Przewiduję odłożenie następujących karteczek:Podobnie postępuję w przypadku :
o Prawa do nauki.
o Prawa do wypowiedzi.
o Prawa do swobody myśli, sumienia i wyznania.
o Prawa do prywatności.
o Prawa do życia bez przemocy.
16. 5.Podsumowanie wykonania zadania , ewentualna korekta w przypadku nieprawidłowo przyporządkowanych zdań.
6.Wzorowy zapis w zeszycie wszystkich praw dziecka.
7.Zabawa ruchowa do piosenki "Wszystkie dzieci nasze są":
o Tworzymy dwa koła
o Każde koło realizuje inaczej podany temat np.: za pomocą wytupywania, wyklaskiwania motywu rytmicznego
o Śpiewanie refrenu piosenki.
Zapoznanie z działalnością organizacji ,która działa na rzecz dzieci – UNICEF( źródło: strona internetowa organizacji www.unicef.pl), czytanie tekstu przez nauczyciela z objaśnieniem.
17. 8.Przedstawienie uczniom adresu instytucji, która pomaga pokrzywdzonym dzieciom (środek planszy). Dopisywanie przez uczniów innych osób i instytucji, do których mogą się zgłosić pokrzywdzone dzieci. Omówienie listy osób i instytucji, które wymienili uczniowie.
9.Zapoznanie z regulaminem ,Wielkiego konkursu UNICEF dla dzieci i młodzieży"" Mam prawo do..."
10.Przystąpienie do realizacji tematyki konkursu za pomocą różnorodnych technik plastycznych.
11.Ewaluacja:
o Uczniowie w grupach odpowiadają na pytania zawarte w kartach pracy.
o Analiza kart pracy.
o Przedstawienie wyników analizy na posiedzeniu rady pedagogicznej oraz dostosowanie dalszych działań dydaktycznych , jeśli wyznaczone cele nie do końca zostały zrealizowane.
qubaniek