Wodor_paliwem_przyszlosci.pdf

(969 KB) Pobierz
Wodór źródłem energii przyszłości
W ODÓR „P ALIWEM P RZYSZŁOŚCI
mgr inż. Adam Feldzensztajn
mgr inż. Leszek Pacuła
inż. Jakub Pusz
80-286Gdańsk, ul. Jaśkowa Dolina 84, (Poland) E-mail: iwt@intech.biz.pl Þ Web: www.intech.gdansk.pl
Tel.: (+48 58) 345 01 11, 341 88 37, 341 52 36 Fax: (+48 58) 341 74 10
550947901.004.png 550947901.005.png
IWT INTECH - Wodór „Paliwem” Przyszłości
OD AUTORÓW .
Gwałtowne przyspieszenie rozwoju cywilizacji w ostatnich kilku dekadach,
postępująca degradacja środowiska oraz narastające niedobory surowców, a zwłaszcza
surowców energetycznych, wymusiły na krajach wysokorozwiniętych poszukiwanie
alternatywnych źródeł energii i związanych z nimi nowoczesnych technologii.
Uwaga wielu najpoważniejszych centrów naukowo-badawczych skupiona została w
ostatnim okresie na technologiach wodoru. Zakresem badań objęte zostały zagadnienia
wytwarzania, transportu, magazynowania oraz zastosowań energetycznych tego gazu.
Szczególnie duże nadzieje pokładane są w rozwoju technologii ogniw paliwowych,
które w połączeniu z wodorem jako nośnikiem energii rysują wizję nieomal „rewolucji
energetycznej”.
Uzyskane wyniki dotyczące wykorzystania ogniw paliwowych są bardzo obiecujące i
potwierdzają słuszność obranych kierunków badań. Wysoka sprawność, żywotność i
bezawaryjność stanowią o poważnym potencjale drzemiącym w rozwoju tych technologii.
Należy się spodziewać bardzo dynamicznego rozwoju tych dziedzin przemysłu, w których
zastosowanie ogniw paliwowych przyczyni się do istotnego unowocześnienia
produkowanego wyrobu i obniżenia kosztów jego wytwarzania lub eksploatacji.
Aktualnie przemysłowe wykorzystanie wodoru sprowadza się głównie do jego
zastosowań jako gazu technicznego lub surowca do produkcji. Zastosowanie wodoru jako
nośnika energii nie przekroczyło do dnia dzisiejszego fazy eksperymentalnej.
Podejmowane od kilku lat w USA, Japonii oraz Unii Europejskiej programy rządowe oraz
ponadnarodowe korporacyjne programy badawcze udowadniają już dzisiaj realność
techniczną stworzenia czystych systemów transportu w dużych aglomeracjach miejskich
w oparciu o autobusy napędzane ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem.
Instytut Wdrożeń Technicznych "INTECH" w swojej blisko dwudziestoletniej historii
włączał się wielokrotnie w upowszechnianie i wdrażanie na rynku polskim godnych tego
rozwiązań technologicznych stanowiących zarówno opracowania własne jak i dorobek
techniki światowej. Od trzech lat reprezentuje na terenie Polski firmę Vandenborre
Hydrogen Systems N.V. rozpoczynając sprzedaż i serwis najnowszej generacji
generatorów wodoru pracujących w oparciu o elektrolizę wody.
Spodziewając się również na naszym rynku znacznego wzrostu zainteresowania
technologiami wodoru oraz ogniw paliwowych wychodzimy niniejszym opracowaniem
naprzeciw potencjalnemu zapotrzebowaniu czytelnika na informację techniczną w tym
zakresie.
Gdańsk, październik 2003.
80-286Gdańsk, ul. Jaśkowa Dolina 84, (Poland) E-mail: iwt@intech.biz.pl Þ Web: www.intech.gdansk.pl
Tel.: (+48 58) 345 01 11, 341 88 37, 341 52 36 Fax: (+48 58) 341 74 10
550947901.006.png
IWT INTECH - Wodór „Paliwem” Przyszłości
Spis treści:
1
IWT INTECH - Wodór „Paliwem” Przyszłości
1. Informacje ogólne o wodorze
Wodór jest najbardziej pro-ekologicznym nośnikiem energii. Podczas spalenia
płomieniowego wodoru powstają jedynie tlenki azotu i para wodna, a gdy proces utleniania
przeprowadzony jest w ogniwach paliwowych, jedynym produktem ubocznym jest para wodna.
Dlatego właśnie w wodorze i ogniwach paliwowych widzi się wielką szansę na ograniczenie emisji
takich związków jak tlenki azotu, tlenki węgla, najróżniejsze węglowodory, które są przyczyną
kwaśnych deszczy i prawdopodobnie efektu cieplarnianego. Jednakże, jeżeli wodór będzie
produkowany poprzez proces reformingu lub elektrolizy przy pomocy prądu elektrycznego
niepochodzącego z czystych źródeł, emisja przynajmniej dwutlenku węgla zmniejszy się
nieznacznie. Zastosowanie wodoru i ogniw paliwowych, może natomiast wyeliminować tworzenie
się smogu w silnie zurbanizowanych aglomeracjach miejskich.
Tak zwaną ekonomię wodoru (ang. Hydrogen Economy) trzeba rozpatrywać jako cztery
ściśle z sobą powiązane etapy, produkcji, oczyszczania oraz transportu, magazynowania i
zastosowania wodoru.
ETAP I
ETAP II
ETAP III
ETAP IV
Elektroliza
wody
pod
ciśnieniem
Silnik
spalinowy
Reforming
benzyny
Oczyszczenie
wodoru
skroplony
Transfer
Rozkład
metanu
wodorki
metali
Ogniwa
paliwowe
?
?
2
550947901.007.png
IWT INTECH - Wodór „Paliwem” Przyszłości
2. Porównanie wybranych nośników energii
Najważniejsze własności czterech podstawowych nośników energii, wodoru, metanu,
metanolu i oktanu mającego reprezentować benzynę, przedstawiono w tabeli poniżej.
H 2
CH 4
CH 3 OH
C 8 H 18
Temp. topnienia
-259,2 o C
-182,6 o C
-97,8 o C
-56,8 o C
Temp. wrzenia
-252,77 o C
-161,4 o C
64,7 o C
125,6 o C
Gęstość
0,08987 g/litr
(0 o C)
0,7168 g/litr
(0 o C)
0,8100 kg/litr
(25 o C)
0,6986 kg/litr
(25 o C)
Temp. samozapłonu
582 o C
537 o C
464 o C
206 o C
Mieszanina wybuchowa,
%obj. w powietrzu
4 – 74
5 – 15
6 – 36
1,0 – 6,5
Ciepło spalania
141,79 MJ/kg
55,6 MJ/kg
22,70 MJ/kg
47,90 MJ/kg
12,7 MJ/m 3
40,0 MJ/m 3
18 400 MJ/m 3
33 700 MJ/m 3
Dane opracowane na podstawie ([ 1] , [ 2])
Wodór postrzegany jest za dużo bardziej niebezpieczny związek niż benzyna czy metan.
Niska gęstość wodoru sprawia, iż jest to związek niezwykle lotny, ponadto cząsteczka wodoru jest
bardzo mała i dyfunduje przez większość materiałów takich jak najróżniejsze polimery, gumy czy
stopy metali. Razem z bardzo wysoką temperaturą zapłonu, nieprawdopodobnym jest by wodór w
efekcie wycieku zebrał się w jakiejś przestrzeni w samochodzie i uległ zapłonowi. Ponadto, wodór
pali się zupełnie inaczej niż ciężkie węglowodory, które mają tendencję do zbieranie się pod
samochodem, fotelami itp. wytwarzając tak zwaną poduszkę ogniową (ang. fire pillow). Płomień
wodoru jest wąski i pionowy, tak więc w razie zapłonu, podpaleniu nie ulega cały samochód. W
trakcie testu przedstawionego poniżej, temperatura na tylniej szybie samochodu ze zbiornikiem
wodorowym osiągnęła jedynie 47,2 o C, a temperatura w kabinie nie przekroczyła 19,5 o C. [3]
Zdjęcie wykonane w 3 sek. po zapłonie.
Zdjęcie wykonane w 60 sek. po zapłonie.
Zapłon zbiornika wodoru (lewa część zdjęcia) i takiego samego zbiornika z benzyną (w
prawej części). [ 3]
Kontrowersyjne jest również wskazanie wartości opałowej zamiast ciepła spalania.
Prawidłowe przy oznaczaniu sprawności jest użycie jedynie ciepła spalania, gdyż jest to definicja
zgodna z prawem zachowania energii pierwszej zasady termodynamiki. Niestety w wielu krajach,
przy oznaczaniu sprawności silników używa się wartości opałowej, lub wręcz obu tych wartości nie
określając ich. Sprawność urządzenia przy użyciu wartości opałowej może przewyższyć 100%,
gdyż nie uwzględnia się energii kondensacji wody i tym samym nie jest to zgodne z prawem
zachowania energii.
Wodór ma bardzo wysokie ciepło spalania przeliczając na masę, jednakże przy
zastosowaniach w motoryzacji powinno się patrzeć na przeliczenia na objętość. Ma to zasadnicze
znaczenie, gdyż określa ilość zmagazynowanej energii np. w 60 litrowym zbiorniku.
3
550947901.001.png 550947901.002.png 550947901.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin