Historia języka polskiego — egzamin (studia dzienne)
sesja zimowa 2006 r.
l .Wymień:
a) XVI-wieczne przekłady Starego i Nowego Testamentu.
b) twórcę pierwszej teorii kultury języka polskiego
c) autora gramatyki języka polskiego dla szkół narodowych (opracowanej na zlecenie KEN)
2. Omów typy zapożyczeń na wybranych przykładach.
3. Wyjaśnij znaczenie terminów: latynizm \ makaronizm. Omów wpływy języków obcych na polszczyznę w dobie średniopolskiej.
4. Wyjaśnij, w jakim znaczeniu zostały użyte podkreślone wyrazy, i określ mechanizm zmian znaczeniowych.
Języki germańskie zdawały się leżeć w ognisku tego rozległego obszaru językowego, na którego Ukrainach działały wpływy podłoży etnicznie obcych (A. Gawroński XDC/XX w.);
Plan obronny ukrain obu państw ma być postanowiony na zjeździe (A. Prochaska XIX w.).
Ofiara u nich zawisła (tj. polegała) na rzeźbie baranów (H. Kłokocki (XVII-XVin w.);
Fidiasz, sławny w kamiennej rzeźbie artysta (Monitor Warszawski)
Edward, król duński, matki swej naród do książąt polskich przytaczał (M. Kromer);
Naród nasz albo familija (J. Herburt XVI w.)
5. Omów pierwszy słownik ogólny języka polskiego — zasady opracowania, zakres materiału, kwalifikatory, źródła.
6. Uzupełnij tabelę
Nazwisko autora lub redaktora
Tytuł
Miejsce wydania
Rok wydania
Układ alfabetyczny
Układ tematyczny
Układ alfabetyczno-gniazdowy
J. Karłowicz,A. Kryński, W. Niedźwiedzki
Witold Doroszewski
1807-1814
Thesaums polono-latino-graecus
X
7. Świadomość językowa w XVI w. - polemiki poprawnościowe.
8. Przyporządkuj imię określonemu typowi nazewniczemu:
Imię
Stp. nazwa złożona
N. skrócona
N, odapelatywna
N. patronimiczna
N. pochodzenia chrzęścijańskiego
Sulichna
Sarbinowic
Szyman
Kłobuczek
9. Podkreśl archaizmy, określ ich typy, wyjaśnij znaczenia na podstawie kontekstu:
W tychże ogrodach lasy cyprysowe, laurowe, które podczas gorąca przechodzącym się umbrę dają; ptastwa rozmaitego podostatku w klatkach, jak w domach wielkich drutowych; nawięcej tego w papieskim ogrodzie w Monte Cavallo. Nawiększa to rozkosz widzieć flory różnych odorów i kolorów, potem fontanny, aa które ta nawiększa sumptów odwaga; w tychże fontannach dziwne są artificia i igrzyska i różne samołapki, któremi się spectatores całe oblewają. (W. Radoliński, ...
figielek