ROZKŁAD MATERIAŁU
DO PODRĘCZNIKA
JA I MOJA SZKOŁA kl. 3,
SEMESTR II
BLOK XI. W ŚWIECIE BAŚNI CHANSA CHRYSTIANA ANDERSENA (około 37 godzin)
Ogólne zadania edukacyjne:
– poznanie wybranych fragmentów biografii H. Ch. Andersena
– poznanie treści baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat
– rozwijanie umiejętności opowiadania
– kształcenie umiejętności uważnego czytania tekstów
– stosowanie terminów literackich: akcja, bohater, miejsce akcji
– ustalanie kolejności zdarzeń w utworze
– zapisywanie kolejnych zdarzeń w formie zdań i równoważników zdań
– kształcenie umiejętności rozróżniania form osobowych i nieosobowych czasowników
– pisanie wyrazów z trudnościami ortograficznymi
– poznanie warunków życia na Antarktydzie i w Arktyce
– wskazywanie kierunków świata na mapie
– rozpoznawanie i rysowanie linii i odcinków prostopadłych i równoległych
– badanie własności trójkątów i prostokątów
– rozwiązywanie zadań różnymi metodami
– wykonywanie ilustracji do baśni
– poznanie piosenki Baśnie pana Andersena
– granie na dzwonkach prostych melodii
– rozwijanie szybkości i zręczności.
Propozycje tematów dziennych
Tematyka i szczegółowe zadania zajęć
DZIEŃ 1.
HISTORIA ŻYCIA HANSA CHRYSTIANA ANDERSENA!
1. Poznanie życia i twórczości wybitnego duńskiego pisarza Hansa Christiana Andersena.
– Poznanie wybranych fragmentów biografii H. Ch. Andersena.
– Przypomnienie postaci poznanych baśniopisarzy.
– Przypomnienie pojęcia baśni.
– Wypowiadanie się na podany temat.
– Gromadzenie wyrazów nazywających cechy charakteru człowieka.
– Wskazywanie cech charakteru sprzyjających osiągnięciu sukcesu.
– Pisanie wyrazów z rz i ó.
2. Nauka piosenki Baśnie pana Andersena.
– Poznanie piosenki Baśnie pana Andersena.
– Rytmizowanie tekstów.
– Granie na dzwonkach refrenu piosenki.
3. Linie i odcinki prostopadłe.
– Kształtowanie rozumienia prostopadłości.
– Rozpoznawanie linii i odcinków prostopadłych w otoczeniu i na rysunkach.
– Rysowanie odcinków prostopadłych.
DZIEŃ 2.
BAŚŃ KRÓLOWA ŚNIEGU – OPOWIADANIA PIERWSZE I DRUGIE
4–5. Czytanie pierwszej i drugiej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu. Rodzaje zdań.
– Kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów.
– Formułowanie wypowiedzi na temat poznanych części baśni.
– Czytanie tekstu z podziałem na role.
– Przypomnienie znaczenia pojęć: świat rzeczywisty, świat wyobrażony.
– Rozróżnianie i nazywanie zdań.
– Układanie i zapisywanie odpowiedzi na pytania.
– Pisanie wyrazów z ż.
6. Odcinki równoległe.
– Kształtowanie rozumienia równoległości.
– Rozpoznawanie linii i odcinków równoległych w otoczeniu i na rysunkach.
– Rysowanie odcinków równoległych.
DZIEŃ 3.
BAŚŃ KRÓLOWA ŚNIEGU – OPOWIADANIE TRZECIE
7. Wypowiedzi uczniów na temat zdarzeń przedstawionych w trzeciej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu. Równoważniki zdań.
– Formułowanie wypowiedzi na temat zdarzeń przedstawionych w trzeciej części baśni.
– Układanie i zapisywanie pytań.
– Rozwijanie umiejętności opowiadania.
– Wprowadzenie pojęcia: równoważnik zdania.
– Zamiana zdań na równoważniki zdań.
– Pisanie wyrazów z rz.
8. Wykonywanie środkami plastycznymi ilustracji do jednego ze zdarzeń przedstawionych w trzeciej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu.
– Przedstawienie środkami plastycznymi scen inspirowanych utworem literackim.
– Przedstawianie postaci w ruchu.
– Rozwijanie wyobraźni.
9. Odcinki prostopadłe i równoległe.
– Pogłębianie rozumienia prostopadłości i równoległości.
– Rozpoznawanie na rysunkach odcinków prostopadłych i równoległych.
– Rysowanie odcinków prostopadłych i równoległych.
DZIEŃ 4.
BAŚŃ KRÓLOWA ŚNIEGU – OPOWIADANIE CZWARTE
10–11. Wypowiedzi uczniów na temat przygód Gerdy przedstawionych w czwartej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu. Przekształcanie równoważników zdań na zdania.
– Formułowanie wypowiedzi na określony temat.
– Redagowanie odpowiedzi na pytania.
– Przekształcanie równoważników zdań na zdania.
12. Rodzaje trójkątów.
– Dostrzeganie cech wspólnych i cech różniących trójkąty.
– Wprowadzenie pojęć: trójkąt prostokątny, trójkąt różnoboczny, trójkąt równoramienny, trójkąt równoboczny.
– Rysowanie i układanie trójkątów.
– Rozpoznawanie kształtów trójkątów w innych figurach.
DZIEŃ 5.
BAŚŃ KRÓLOWA ŚNIEGU – OPOWIADANIE PIĄTE
13. Porządkowanie kolejności zdarzeń w piątej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu. Wypowiedzi uczniów oceniające postępowanie małej rozbójniczki.
– Czytanie tekstu ze zrozumieniem.
– Poznanie warunków życia w Laponii.
– Porządkowanie kolejności zdarzeń w utworze.
– Rozpoznawanie zdań i równoważników zdań.
– Formułowanie wypowiedzi oceniających postępowanie małej rozbójniczki.
14. Wykonywanie środkami plastycznymi ilustracji do zdarzeń przedstawionych w piątej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu.
15. Obliczanie obwodu trójkąta.
– Wprowadzenie pojęcia obwodu trójkąta.
– Odkrywanie różnych sposobów obliczania obwodu trójkąta.
– Obliczanie obwodu trójkąta, gdy dane są długości jego boków.
DZIEŃ 6.
BAŚŃ KRÓLOWA ŚNIEGU – OPOWIADANIE SZÓSTE
16. Formułowanie odpowiedzi na pytanie Jaką moc posiadała Gerda? na podstawie szóstej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu.
– Opowiadanie baśni.
– Formułowanie odpowiedzi na pytania.
– Przekształcanie zdań na równoważniki zdań.
17. Wykonywanie środkami plastycznymi ilustracji do zdarzeń przedstawionych w szóstej części baśni Królowa Śniegu.
18. Obliczanie obwodu trójkąta.
– Obliczanie długości boku trójkąta, gdy dany jest jego obwód i długości pozostałych boków.
DZIEŃ 7.
BAŚŃ KRÓLOWA ŚNIEGU – OPOWIADANIE SIÓDME
19–20. Wielozdaniowe wypowiedzi uczniów na temat treści ostatniej części baśni H. Ch. Andersena Królowa Śniegu. Ustalenie głównej myśli baśni.
– Gromadzenie wyrazów oznaczających cechy charakteru.
21. Badanie własności prostokątów.
– Dostrzeganie różnic i podobieństw między prostokątami.
– Rysowanie i układanie prostokątów.
– Rozpoznawanie kształtów prostokątów w innych figurach.
DZIEŃ 8.
WOKÓŁ BIEGUNA PÓŁNOCNEGO
22. Wspólne formułowanie odpowiedzi na pytanie Gdzie leży Arktyka? na podstawie tekstu, opowiadania nauczyciela i zgromadzonych materiałów.
– Wprowadzenie pojęć: biegun północny, obszar polarny.
– Pisanie wyrazów z rz po spółgłoskach.
23. Przedstawienie środkami plastycznymi tematu Zwierzęta żyjące na obszarze Arktyki.
– Oglądanie zdjęć zwierząt żyjących w Arktyce.
– Prezentowanie informacji na temat zwierz¹t polarnych.
– Wspólne tworzenie pracy plastycznej.
24. Nauka piosenki Zuch Eskimos. Wprowadzenie pojęcia: kasownik.
– Śpiewanie piosenki Zuch Eskimos.
– Wprowadzenie pojęcia: kasownik.
– Improwizacja ruchowa treści piosenki.
25. Obliczanie obwodu prostokąta.
– Różne sposoby obliczania obwodu prostokąta.
DZIEŃ 9.
WOKÓŁ BIEGUNA POŁUDNIOWEGO
26–27.Wypowiedzi dzieci na temat Antarktydy – najzimniejszego kontynentu na świecie. Rozwijanie zdań.
– Słuchanie czytanego tekstu.
– Redagowanie zdań.
23. cd. Przedstawienie środkami plastycznymi tematu Zwierzęta żyjące na obszarze Antarktydy.
– Oglądanie zdjęć zwierząt żyjących na Antarktydzie.
– Prezentowanie informacji na temat zwierząt.
26–27.cd. Rozwijanie zdań.
– Pisanie wyrazów z zakończeniem -ów.
– Rozwijanie zdań poprzez dodawanie przymiotników i przysłówków.
28. Obliczanie obwodu prostokąta.
– Obliczanie obwodu prostokąta, gdy dane są długości boków.
– Ćwiczenia w obliczaniu obwodów prostok¹tów.
DZIEŃ 10.
ZDOBYWCY BIEGUNÓW
29. Poznanie polskich zdobywców biegunów południowego i północnego. Pisanie wyrazów z ó.
– Formułowanie pytań do tekstu.
– Poznanie elementów biografii Marka Kamińskiego, Wojtka Ostrowskiego, Jasia Meli.
– Utrwalenie wiadomości o biegunach.
30. Obliczanie obwodów różnych figur.
– Stosowanie zdobytych wiadomości na temat obliczania obwodów figur.
– Samodzielne rozwiązywanie zadań.
Tematyka zajęć motoryczno-zdrowotnych
1. Chód równoważny po ławeczce.
– Rozwijanie skoczności, siły, równowagi podczas wykonywania ćwiczeń na przyrządach.
– Zachęcanie do systematycznego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.
2. Wyskok kuczny na skrzynię i zeskok.
...
majax001