agresja.doc

(131 KB) Pobierz
Cykl lekcji dotyczących zjawiska agresji

Anna Jaroch, Anna Kopeć

Gimnazjum nr 3

ul. Gawędy 5

85-792 Bydgoszcz

             

 

Temat: Cykl lekcji dotyczących zjawiska agresji.

 

 

1.     Temat: Co to jest agresja?

2.     Temat: Skąd się bierze agresja?

3.     Temat: Jak radzić sobie z agresją?

 

Zoperacjonalizowane cele edukacyjne:

 

Wiedza:

-          uczeń potrafi zdefiniować pojęcie agresji,

-          uczeń identyfikuje agresję fizyczną i psychiczną,

 

Umiejętności:

-          uczeń odróżnia zachowanie agresywne od nieagresywnego,

-          uczeń dostrzega różnicę między agresją a złością,

-          uczeń określa przyczyny zachowań agresywnych,

-          uczeń poszukuje sposobów radzenia sobie z przejawami agresji oraz swoim napięciem, by nie doszło do przemocy,

-          uczeń wskazuje przykłady agresji fizycznej i psychicznej,

-          uczeń prezentuje sposoby zapobiegania zachowaniom agresywnym,

-          uczeń wie jak uczyć się radzenia sobie z problemami, kogo prosić o pomoc, jak postępować samemu.

 

Postawy:

-          uczeń potrafi zrozumieć i szanować siebie i innych,

-          uczeń rozumie potrzebę wysiłku samowychowawczego,

 

Metody:

-          pogadanka heurystyczna,

-          dyskusja,

-          elementy dramy,

-          burza mózgów,

-          praca w grupach.

 

Środki dydaktyczne:
-     papier, klej

-          arkusz: „ Czy to jest agresja?”

-          gazety

 

1. Temat: Co to jest agresja?

 

1.      Uczniowie siadają na krzesłach w kręgu /klasa liczy 25 osób/.

2.      Nauczyciel podaje tematykę i cele lekcji

Na zajęciach będziemy rozmawiać o agresji wśród uczniów. Z przejawami agresji
i przemocy mamy doczynienia  w różnych sytuacjach: w szkole, w domu, na ulicy, na podwórku itp. Być może wśród was są osoby, które kiedyś użyły przemocy albo padły jej ofiarą. Zajęcia nie mają na celu ujawniać konkretnych osób, lecz dostrzeżenie problemu
i znalezienie sposobów jego rozwiązania.

3.      Nauczyciel przygotował arkusz pt. „Czy to jest agresja?” zawierający 25 przykładów

zachowań w różnych sytuacjach. Uczniowie losują pocięte i ponumerowane kartki. Na tablicy zostają umieszczone dwa arkusze papieru z napisami „Agresja”, „Brak agresji”. Zadaniem każdego ucznia jest przeczytanie zdania ze swej kartki, umieszczenie jej pod jednym z napisów i uzasadnienie swojej decyzji.

[Inni uczniowie też mogą wyrazić swoją opinię, dopuszcza się dyskusję]

 

 

Arkusz

 

1)     Janek zbił siostrę, bo mu przeszkadzała oglądać mecz.

2)     Zosia powtórzyła plotki o Hani swojej koleżance.

3)     Jacek napisał na murze – „Jurek jest głupi”.

4)     Martyna zabiła mrówkę idąc po ścieżce.

5)     Wojtek złamał swoją rakietę tenisową, gdy przegrał mecz z Jurkiem.

6)     Babcia zabiła kurę i ugotowała z niej rosół.

7)     Monika na treningu karate rzuciła Roberta na matę.

8)     Mariusz rzucał kamieniami w błoto.

9)     Marek sfaulował Michała podczas gry w piłkę.

10) Kuba niechcący popchnął kolegę, który jechał na rowerze.

11) Wilk zagryzł owcę pasącą się na hali.

12) Ilona zabrała Kasi list od przyjaciółki i podarła go.

13) Pielęgniarka zrobiła zastrzyk dziecku, które krzyczało i wyrywało się.

14) Michał zaniósł chorego psa do weterynarza, aby ten go uśpił.

15) Asia ze złości tupała nogami, gdy mama nie pozwoliła jej pójść na dyskotekę.

16) Tomek krzyczał głośno ze złości, gdy nikt go nie słyszał.

17) Dawid kopał psa sąsiada.

18) Pies pogryzł dziewczynkę.

19) Mama zabiła komara, który siedział jej na ręce.

20) Basia wyjęła z plecaka Bożeny jej pamiętnik i śmiejąc się głośno, czytała go w klasie.

21) Jarek wydrapał nożem na ławce rysunki i napisy.

22) Andrzej powiedział do brata: „Ty idioto!”.

23) Łukasz rozpylił trujący gaz w klasie.

24) Ariel zepchnął Sebastiana ze schodów.

25) Danka popłakała się z bezsilności.

 

4.      Wspólne ustalenie definicji agresji metodą „burzy mózgów”.
W definicji powinny znaleźć się następujące informacje:

-          jest to działanie przeciwko osobie lub grupie,

-          jest to działanie umyślne, którego celem jest wyrządzenie szkody drugiej osobie,

-          w jego wyniku osoba lub grupa ponosi szeroko rozumiane szkody, cierpi fizycznie lub psychicznie,

 

5.      Dokonanie powtórnej analizy zadań nr 8, 15, 16, 25. Wprowadzenie ewentualnych zmian.

Należy wziąć pod uwagę sformułowaną wcześniej definicję agresji. Uczniowie stwierdzają, że powyższe zachowania nie czynią nikomu szkody i nie są skierowane przeciwko komuś, nie są więc agresywne, a stanowią jedynie sposób wyrażania swojej złości. Dochodzą do wniosku, że „MOŻNA WYRAZIĆ ZŁOŚĆ, NIE MOŻNA BYĆ AGRESYWNYM”.

 

 

2. Temat: Skąd się bierze agresja?

 

1.      Teraz przeczytam wam wierszyk waszej rówieśniczki (czyta nauczyciel).

 

Wierszyk

 

Agresja jest straszna

Przemoc to choroba

Okrutne czyny

Czasem nawet słowa

Ogarnia wszystkich

Winnych i bez winy

Nie szukajmy zemsty

Szukajmy przyczyny.

 

2.      Nauczyciel zadaje pytanie uczniom co? lub kto? może mieć wpływ na wywołanie agresji? Rodzina, rówieśnicy, media.

Uczniowie odpowiadają: W czym się przejawia ten wpływ?

 

 

brak ciepła
i zainteresowania ze strony rodziców











wpływ mediów, naśladowanie agresji

 

 

 

 

pobłażliwość rodziców na stosowanie agresji wobec innych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

rodziny patologiczne
(alkohol, przemoc,
molestowanie)

 







brak konsekwencji
w egzekwowaniu przyjętych norm ze strony rodziców, nauczycieli innych dorosłych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

uczeń



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bezrobocie, bieda

 



 

 

 

 

 

 

 

 



brak czasu dla dzieci
z powodu dużego zaangażowania
się rodziców w pracę

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin