Katechetyka materialna. 12 grudnia 2009
W nim Bóg nie tylko objawił prawdę o sobie, ale też o człowieku, dlaczego tak się dzieje w naszym życiu.
Pismo Święte w nauczaniu Kościoła.
Pismo Święte – to co zostało spisane; Tradycja – ustny przekaz, przekazywany od początku istnienia świata.
W pewnych czasach oprócz PŚ zaczęły powstawać różnego rodzaju pomoce è katechizmówki.
W PŚ mamy opisane wiele ważnych spraw – podaje dogmaty; żaden dogmat nie jest podany wprost. Ogłoszenie dogmatu wynika z wniosków teologicznych.
ü Rdz – zapowiedz narodzenia Zbawiciela z niewiasty
ü Moment zwiastowania – początek kształtowania się dogmatu è Maryja bez grzechu pierworodnego.
PŚ służyło celom dydaktycznym i wychowawczym; kopalnia wzorów postępowania. Historia zbawienia, dzieje nasze, znaki działania i słowo wypowiedziane.
Oświecenie èAustro - Węgry na czele z Marią Teresą – sięgnięto do elementów Biblii aby przez te przedmioty wychować obywatela posłusznego.
W nauczaniu katechetycznym Soboru watykańskiego II jest najważniejsze PS (KO
Konstytucja o liturgii.
21);
ü Kaznodziejstwo
ü Katecheza pomoce (KO 24)
ü Nauczanie chrześcijańskie
Biblia zawiera obwieszczenie Słowa Bożego przez wydarzenia i słowa. Pismo święte jest ważniejsze od katechizmówki.
Objawienie posiada charakter dynamiczny; katecheta nie może beznamiętnie przekazywać Pisma. Nie można dopuścić by dziecko wyniosło skrzywiony obraz Objawienia. W katechizmach – jasne i rzeczowe podejście do wiary. Katechizowany powinien rozwiązywać swoje problemy w świetle Pisma Świętego.
Podsumowanie:
ü Bóg objawił się ludziom w wydarzeniach i słowach;
ü Bóg objawił swoją tajemnicę;
ü Nauka pisma winna być źródłem formacji człowieka ;
ü W nauczaniu nie można rozdzielać PŚ i katechizmu jako dwóch osobnych źródeł.
Pismo Święte a katechizm.
Katechizm :
ü Pierwotnie oznaczał zespół pytań, skierowanych w przedsionku kościoła przez rodziców chrzestnych do kandydatów, mających przyjąć chrzest oraz pytań kapłana do rodziców chrzestnych.
ü Obecnie katechizm jest książką, która w formie pytań i zwięzłych odpowiedzi podaje elementarne i zasadnicze prawdy religijne.
Pierwsze katechizmy znane były już w IX wieku:
ü Alkuin – doradca Aleksandra Wielkiego – „Dyskusje z dzieckiem przez pytania i odpowiedzi” - 10 rozdziałów w formie dialogowej – uczeń pyta nauczyciel odpowiada. Przetrwał do XIII wieku.
ü Święty Tomasz z Akwinu – „ 10 przepisów o 10 przykazaniach miłości”
ü Jan Gerschon – „O prowadzeniu maluczkich do Chrystusa” – pomoc w nauczaniu ludu głównie dzieci.
ü Święty Augustyn – „O katechizowaniu maluczkich”
Właściwa era katechizmu zaczyna się od czasów Lutra:
ü Mały Katechizm - został wydany przez Lutra w 1529 roku, skierowany do chrześcijan a w szczególności do ojców rodzin. Zawiera m.in. objaśnienie do Dekalogu, Apostolskiego Wyznania Wiary, Modlitwy Pańskiej i Sakramentów.
ü Duży Katechizm - dzieło Marcina Lutra wchodzące w skład sześciu ksiąg symbolicznych (wyznaniowych), zawierających zasadnicze nauki kościoła Luterańskiego. Skierowane, wg Lutra, do chrześcijan a w szczególności do proboszczów i kaznodziejów.
Święty Piotr Kanizjusz – zbiór nauki chrześcijańskiej. 1556 – Suma Kanizjusza – katechizm biblijny.
Sobór Trydencki (1545-1563) nakazał wydanie katechizmu ogólnokoscielnego.
W czasie trwania soboru lud był mało wdrażany a duchowieństwo słabo wykształcone. Sobór:
ü Nałożył obowiązek przebywania biskupów w diecezjach
ü Nałożył obowiązek odbywania przez nich wizytacji w diecezjach i składania sprawozdań ze stanu diecezji do kurii rzymskiej
ü Nałożył obowiązek zakładania seminariów duchownych.
1566 – ukazał się Katechizm Rzymski – opracowanie dla całego Kościoła. Stał się normatywnym wzorem na ponad 500lat. W 1992 promulgowano Katechizm Kościoła Katolickiego.
3
Notowała: Pawlukiewicz Krystyna
STUDENTKA26