specjalna2.doc

(124 KB) Pobierz
Stopień lekki

 

Stopień lekki

Stopień głębszy

Umiarkowany

Znaczny

Głęboki

charakterystyka

ü      Iloraz inteligencji SW 52-68, W 55-69

ü      Iloraz rozwoju sprawności intelektualnych 52-68, 55-69

ü      Iloraz dojrzałości społecznej 64-68

ü      Odchylenia standardowe –3,00S--2,01S

ü      Jednostki dorosłe nie przekraczają poziomu intelektualnego 12 letniego dziecka

ü      Dojrzałość społeczna 17 lat

ü      Iloraz inteligencji 36-31, 40-54

ü      Iloraz rozwoju sprawności intelektualnych 36(40)-51(54)

ü      Dojrzałość społeczna 44-63

ü      Odchylenia standardowe –4,00S-

-3,01S

ü      Poziom inteligencji 8 letniego dziecka

ü      Dojrzałość społeczna 10 lat

ü      Iloraz inteligencji 25-35, 25-39

ü      Iloraz rozw. spawn. Intelekt. 20(25)-35(39)

ü      Dojrzałość społeczna 24-43

ü      Odchylenia –4,01S- -5,00

ü      Poziom intelektualny 5-6 lat

ü      Dojrzałość społeczna 7-8 lat

ü      Iloraz inteligencji 0-19, 0-24

ü      Rozwój sprawności intelektualnych 0-19(24)

ü      Dojrzałość społeczna 0-23

ü      Odchylenia poniżej – 5,01

ü      Poziom rozwoju intelektualnego 3 lata

ü      Dojrzałość społeczna 4 lata

postrzeganie

ü      Sprawność spostrzegania zasadniczo w normie

ü      Spostrzeżenia są niedokładne, nieprecyzyjne

ü      Wolny tok spostrzegania

ü      Trudności z wyróżnieniem istotnych szczegółów, cech przedmiotów i zjawisk

ü      Zachowanie zdolności do percepcji muzyki

(Bogdanowicz)

ü      Przebiega wolno i ma wąski zakres

ü      Trudności w percepcji większych całości wymagające jednoczesnego uwzględniania wielu detali, spostrzegają bezładnie i przypadkowo

ü      Obniżona sprawność spostrzegania

ü      Spostrzega cechy konkretne, nie odróżnia cech ważnych (B)

ü      Zaburzenia w zakresie receptorów tj. wzroku, słuchu, kory mózgowe w której dokonują się analiza i synteza odebranych wrażeń powoduje to że dziecko niedokładnie odzwierciedla otaczającą je rzeczywistość

ü      Węższy zakres spostrzeżeń

ü      Proces spostrzegania przebiega wolno (K)

ü      Znacznie obniżona sprawność i szybkość spostrzegania

ü      Spostrzeżenia niedokładne, trudności rozpoznawania przedmiotów, wyodrębnienia elementów całości (Bogdanowicz)

ü      Spostrzeżenia niedokładne bardzo wolne (Dykcik)

ü      Nie odzwierciedlają w sposób adekwatny rzeczywistości

ü      Spostrzegają mniejsza liczbę przedmiotów (Kirejczyk)

ü      Głęboko zaburzona sprawność spostrzegania

ü      W niektórych przypadkach nie udaje się wywołać koncentracji wzroku na przedmiocie

ü      Reakcja głównie na bodźce sygnalizujące pokarm (Bogdanowicz)

ü      Jednostki dorosłe spostrzegają przedmioty, osoby, choć może wystąpić brak percepcji do spostrzegania  (Kirejczyk)

ü      Powolność i niedokładność spostrzeżeń (Wyczesany)

ü      wolno i mniej błędnie ujmują powiązania, wąski zakres różnicowania (W)

kolejne elementy nie związki między nimi

Proces spostrzegania przebiega wolniej gdyż wolne jest tempo procesów analizy i syntezy (Obuchowska)

Uwaga

ü      Uwaga dowolna dobrze skoncentrowana na materiale konkretnym

ü      Krótko i słabo koncentrują się na treściach abstrakcyjnych, trudnych do zrozumienia

ü      Ograniczony zakres uwagi

(Bogdanowicz)

ü      Uwaga dowolna wraz z wiekiem wzrasta jej trwałość i podzielność (Kirejczyk)

ü      Zaburzenia uwagi, chwiejność, rozproszenie, mała podzielność, rozdrabnianie na słabe bodźce, nie są w stanie wykonać kilku czynności naraz albo kolejnych trwających dłużej

ü      Nietrwałość uwagi

ü      Trudności z koncentrowaniem uwagi dowolnej

ü      Dobrze koncentruje uwagę przy wykonywaniu czynności prostych mechanicznych i na interesujących przedmiotach

ü      Uwaga mimowolna

ü      Słaba koncentracja uwagi, wąski jej zakres

ü      Mają trudności z dłuższym skoncentrowaniu uwagi na określonym przedmiocie

ü      Można rozwinąć uwagę dowolną

ü      Uwagę mimowolna przyciąga nowy, silny bodziec

 

ü      Uwaga mimowolna skupiona jedynie na silnych bodźcach

ü      Słaba trwałość uwagi (Dykcik)

ü      Poważne trudności z koncentracją

ü      Koncentracja na przedmiotach służących zaspakajaniu potrzeb lub wyróżniających się

ü      Uwaga mimowolna brak uwagi dowolnej (Bogdanowicz)

ü      Trwałość uwagi mimowolnej stosunkowo niewielka (Kirejczyk)

ü      W niektórych przypadkach brak koncentracji uwagi mimowolnej (Bogdanowicz)

ü      Brak uwagi dowolnej kierowanej wysiłkiem woli

ü      Uwage mimowolną aktywizuje jedynie silny bodziec

ü      Uwaga bardzo nietrwała

ü      koncentracja  na bodźcu lub przedmiocie przez ułamek sekundy (Kirejczyk)

ü      duże trudności z koncentracją uwagi (Wyczesany)

Uwaga ma charakter mimowolny ma ograniczony zakres i jest nieodwracalna (Obuchowska

Pamięć                                                         

ü      Dobra pamięć mechaniczna zdarzają się przypadki dobrej pamięci fotograficznej

(Bogdanowicz)

ü      Pamięć krótkotrwała, bardzo ograniczona (Dykcik)

ü      Zapamiętywanie wybitnie utrudnione

ü      Zakres pamięci  znikomy, mała trwałość

ü      Potrafi zapamiętać najprostsze układy ruchowe na rytmice

ü      Osoby dorosłe potrafią powtórzyć zdanie (12 sylab), 4 cyfry , 3 proste polecenia zapamiętać i wykonać (Bogdanowicz)

ü      Potrafi odnaleźć 4 spośród 5 schowanych na jego oczach przedmiotów, zapamiętać 3 proste polecenia i wykonać je w prawidłowej kolejności (Kirejczyk)

ü      Zapamiętywanie i uczenie się zniesione lub widoczne jedynie w opanowywaniu prostych reakcji ruchowych, odszukiwaniu schowanego przedmiotu (Bogdanowicz)

ü      Brak percepcji pamięci do cząstkowego jej występowania (Dykcik)

ü      Od braku zdolności opanowania kilku słów, rozumienia melodii słów do porozumiewania się 2-3 wyrazowymi zdaniami oraz rozumienia poleceń

ü      Od braku zdolności zatrzymania w pamięci jakiejkolwiek treści do utrzymania jej przez dłuższy czas (Kirejczyk)

ü      Trwałość pamięci powoduje okazje do przeinaczania faktów do zmyśleń i konfabulacji (Wyczesany)

ü      Słaba pamięć logiczna i dowolna

ü      Uczenie się bez zrozumienia

ü      Wolne tempo uczenia

ü      Zapamiętuje piosenki i wiersze

(Bogdanowicz)

ü      Nie ma różnic w zakresie pamięci mechanicznej i skojarzeniowej

ü      Trudności w trwałym zapamiętywaniu treści powiązanych logicznie

ü      Pojawiają się zmyślenia i konfabulacyjne wypełnianie luk pamięciowych

ü      Utrudnione utrwalanie wiadomości

ü      Mała pojemność treści poznawczych

ü      Zaburzona selektywność i gotowość poznawcza

(Kirejczyk)

ü      Mają zaburzenia pamięci logicznej , za to dobrą pamięć mechaniczną, jednak ogólna pojemność pamięci jest mniejsza

ü      Ograniczony zakres pamięci

ü      Bardzo wolne tempo uczenia się

ü      Potrafi zapamiętać proste piosenki i wiersze

ü      Osoby dorosłe potrafią powtórzyć zdanie(16-18 sylab), 5 cyfr, krótkie opowiadania (Bogdanowicz)

ü      Pamięć nietrwała głównie mechaniczna

Dykcik)

ü      Trudności w zapamiętywaniu, przechowywaniu, rozpoznawaniu i odtwarzaniu informacji

ü      Umiarkowanie upośledzona pamięć świeża jak i trwała w tym pamięć mechaniczna i logiczna

ü      Mają trudności w trwałym zapamiętywaniu treści powiązanych logicznie

ü      Często pojawiają się zmyślenia i konfabulacyjne uzupełnienia luk w pamięci (Kirejczyk)

ü      Uczenie się przebiega w sposób ograniczony i znacznie wolniejszy, spowodowane jest to uszkodzeniem sprawności takich jak: odbieranie bodźców sensorycznych i ich integrowanie, kojarzenie informacji w czasie i przestrzeni przechowywanie informacji w pamięci czy też wykorzystanie ty informacji w działaniu. Akcentuje się występowanie zwolnionego tempa uczenia się, trudności w zapamiętaniu szczególnie materiału abstrakcyjnego. Jedynie materiał konkretny może być opanowany w wyniku długotrwałego procesu uczenia się .Najwcześniej upośledzona jest pamięć logiczna, mechaniczna upośledzona w znacznie mniejszym stopniu i niewiele różni się od pamięci osób normalnie rozwijających się. (Obuchowska)

Mowa

ü      opóźniony  rozwój mowy( wyrazy do 3 r.ż zdania w 5-6 r.ż.)

ü      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin