rozdzial15.doc

(669 KB) Pobierz
Szablon dla tlumaczy

Opcje programu Microsoft Excel

Okno dialogowe Opcje

Okno dialogowe Opcje udostępnia trzynaście kategorii różnego rodzaju opcji, które pozwalają na zmianę sposobu działania Excela:

§         Widok — opcje kontrolujące wygląd ekranu aplikacji

§         Przeliczanie — opcje sterujące sposobem przeliczania formuł

§         Edycja — opcje sterujące sposobem edycji dokumentów

§         Ogólne — opcje kontrolujące ogólne właściwości Excela

§         Przechodzenie — opcje przydatne dla użytkowników pracujących z innymi arkuszami kalkulacyjnymi

§         Listy — opcje umożliwiające tworzenie i modyfikację list tworzonych przez użytkownika

§         Wykres — opcje kontrolujące zachowanie wykresów

§         Kolor — opcje umożliwiające zarządzanie i modyfikację palety kolorów wykorzystywanych w programie

§         Międzynarodowe — opcje sterujące obsługą formatów liczbowych, drukowaniem danych oraz inne ustawienia przydatne podczas pracy z arkuszami ze specyficznymi ustawieniami narodowymi

§         Zapisywanie — opcje sterujące mechanizmem Autoodzyskiwania

§         Sprawdzanie błędów — opcje sterujące mechanizmem kontroli błędów

§        
Pisownia — opcje sterujące modułem kontroli pisowni

§         Zabezpieczenia — opcje sterujące mechanizmami zabezpieczania dokumentów Excela, szyfrowaniem, podpisami cyfrowymi, opcjami prywatności oraz bezpieczeństwem makr.

 

Rady

§         Większość domyślnych ustawień opcji Excela została omówiona w poprzednich rozdziałach niniejszej książki.

§         Niektóre ustawienia mają wpływ tylko i wyłącznie na aktywny arkusz lub skoroszyt, podczas gdy inne mają wpływ na wszystkie operacje realizowane przez program. Jeżeli chcesz zmodyfikować ustawienia odnoszące się do bieżącego skoroszytu lub arkusza, to upewnij się, że przed otwarciem okna Opcji dany arkusz zostanie zaznaczony.

 

Aby ustawić wybrane opcje

1.       Z menu głównego wybierz polecenie Narzędzia à Opcje (rysunek 15.1). Na ekranie pojawi się okno dialogowe Opcje (rysunek 15.2).

2.       Kliknij na zakładce zawierającej opcje, które chcesz zmodyfikować.

3.       Ustaw żądane opcje.

4.       Powtarzaj operacje z kroków 2 i 3 dla innych kategorii opcji.

5.       Naciśnij przycisk OK.

 

Rada

§         Wszystkie opcje Excela zostaną szczegółowo omówione w kolejnych podrozdziałach.

 

Rysunek 15.1. Aby otworzyć okno dialogowe Opcje z menu głównego wybierz polecenie Narzędzia à Opcje.


Zakładka Widok

Opcje zakładki Widok są podzielone na cztery kategorie: Pokaż, Komentarze, Obiekty oraz Opcje okien.

 

Rada

§         Opcje dostępne na zakładce Widok mogą się różnić w zależności od typu arkusza aktywnego w momencie otwarcia okna Opcje. Jeżeli w momencie otwarcia okna Opcje aktywny jest arkusz wykresu, to wiele opcji nie będzie dostępnych.

 

Grupa opcji Pokaż

Opcje grupy Pokaż odpowiadają za elementy, które są widoczne na ekranie Excela:

§         Okienko zadań przy uruchomieniu — powoduje wyświetlenie okienka zadań podczas uruchomienia Excela

§         Pasek formuły — powoduje wyświetlanie na ekranie paska formuły

·         Pasek stanu — powoduje wyświetlanie paska stanu w dolnej części okna aplikacji

·         Okna na pasku zadań — powoduje wyświetlanie na pasku zadań osobnych ikonek dla każdego otwartego dokumentu.

Grupa opcji Komentarze

Grupa opcji Komentarze odpowiada za sposób wyświetlania komentarzy na arkuszach danych:

§         Brak — nie będą widoczne ani komentarze ani znaczniki komentarzy

§         Tylko wskaźnik komentarza — widoczne będą tylko znaczniki komentarzy (małe, czerwone trójkąciki zlokalizowane w lewym, górnym narożniku komórki). Cały komentarz pojawi się w momencie, kiedy ustawisz wskaźnik myszki na takiej komórce.

§         Komentarz i wskaźnik — na ekranie będą widoczne zarówno znaczniki komentarza jak i same komentarze.

Rysunek 15.2. Zakładka Widok okna Opcje. Opcje dostępne na zakładce Widok mogą się różnić w zależności od typu arkusza aktywnego w momencie otwarcia okna Opcje.


Grupa opcji Obiekty

Grupa opcji Obiekty pozwala na wybranie jednego z trzech sposobów wyświetlania obiektów graficznych, przycisków, pól tekstowych, obiektów rysowanych i obrazów:

§         Pokaż wszystko — widoczne będą wszystkie obiekty

§         Pokaż symbole zastępcze — powoduje wyświetlanie obrazów i wykresów jako szarych prostokątów. Wyświetlanie tylko symboli zastępczych może znacząco zwiększyć szybkość przewijania arkusza zawierającego wiele takich elementów

§         Ukryj wszystkopowoduje ukrycie wszystkich obiektów graficznych, przycisków, pól tekstowych, obiektów rysunkowych i obrazów. Obiekty ukryte nie są drukowane.

 

Grupa Opcje okna

Grupa Opcje okna określa sposób wyświetlania różnych elementów aktywnego okna:

§         Podziały stron — wyświetla poziome i pionowe podziały stron

§         Formuły — wyświetla w komórkach formuły zamiast wartości będących rezultatem działania formuł (rysunek 15.3). Po wybraniu tej opcji na ekranie pojawi się również pasek narzędzi Inspekcja formuł. Jest to opcja bardzo użyteczna podczas dokumentowania i kontroli zawartości arkusza.

§         Linie siatki — wyświetla szare linie siatki komórek.

§         Kolor linii siatki — jest to lista rozwijana (rysunek 15.4) umożliwiająca wybranie koloru, w jakim będą wyświetlane linie siatki. Domyślna wartością jest Automatyczny, co powoduje wyświetlanie linii siatki w kolorze szarym.

§         Nagłówki wierszy i kolumn — wyświetla numery wierszy po lewej stronie arkusza i literowe nagłówki kolumn u góry arkusza.

§         Symbole konspektu — wyświetla symbole konspektu (jeżeli konspekt zostanie utworzony na arkuszu)

§         Wartości zerowe — wyświetla 0 (zero) w komórkach zawierających wartości zerowe. Jeżeli wyłączysz tą opcję, to Excel zamiast zer będzie wyświetlał puste komórki.

§         Poziomy pasek przewijania —  powoduje wyświetlanie poziomego paska przewijania u dołu arkusza

§         Pionowy pasek przewijania — powoduje wyświetlanie pionowego paska przewijania u z prawej strony arkusza

§         Karty arkuszy — wyświetla u dołu okna zakładki reprezentujące kolejne arkusze skoroszytu

 

Rysunek 15.3. W razie potrzeby możesz wyświetl w komórkach formuły zamiast wartości będących rezultatem działania formuł.

 

Rysunek 15.4. Lista rozwijana Kolor linii siatki umożliwia wybranie koloru, w jakim będą wyświetlane linie siatki.


Zakładka Przeliczanie

Opcje na zakładce Przeliczanie (rysunek 15.5) sterują sposobem przeliczania formuł. Opcje zakładki Przeliczanie są podzielone na trzy kategorie: Obliczanie, Iteracja i Opcje skoroszytu.

 

Grupa opcji Obliczanie

Opcje tej grupy pozwalają na wybranie jednego z trzech sposób przeliczania formuł:

§         Automatyczne — powoduje przeliczenie wszystkich zależnych formuł po każdej zmianie wartości, formuły lub nazwy. Jest to domyślne ustawienie obliczeń.

§         Automatyczne z wyjątkiem tabel powoduje przeliczenie wszystkich zależnych formuł z wyjątkiem tabel danych. Aby wykonać obliczenia w tabelach danych, naciśnij przycisk Oblicz teraz lub naciśnij klawisz F9.

§         Ręczne — powoduje przeliczenie formuł tylko po naciśnięciu przycisku Oblicz teraz lub naciśnięciu klawisza F9. Jeżeli zaznaczysz opcję Ręczne to powinieneś również zaznaczyć opcję Oblicz ponownie przed zapisaniem, co zapewni, że arkusz zostanie zapisany dopiero po przeliczeniu wszystkich formuł.

W grupie opcji Obliczanie znajdują się również dwa dodatkowe przyciski, służące do przeliczania formuł:

§         Oblicz teraz (F9) — powoduje przeliczenie wszystkich otwartych skoroszytów i aktualizację wszystkich otwartych arkuszy wykresów. Zamiast naciskania tego przycisku możesz nacisnąć klawisz F9.

§         Oblicz arkusz przelicza aktywny arkusz danych i aktualizuje wykresy połączone z tym arkuszem danych, lub aktualizuje aktywny arkusz wykresu.

 

Rysunek 15.5. Domyślne ustawienia opcji na zakładce Przeliczanie okna dialogowego Opcje.


Grupa opcji Iteracja

Grupa opcji Iteracja umożliwia ograniczenie liczby prób poszukiwania wyniku lub rozwiązywania odwołań cyklicznych. Aby skorzystać z tych możliwości zaznacz opcję Iteracja, a następnie ustaw wartości poniższych opcji:

§         Maksymalna liczba iteracji — określa maksymalną liczbę prób poszukiwania wyniku lub rozwiązywania odwołań cyklicznych

§         Maksymalna zmiana — określa maksymalną wielkość zmiany, poniżej której proces iteracji zostaje zatrzymany

 

Grupa Opcje skoroszytu

Grupa Opcje skoroszytu odpowiadają za sposób przeliczania formuł w aktywnym skoroszycie.

§         Aktualizuj zdalne odwołania — powoduje obliczanie i aktualizację formuł zawierających odwołania do dokumentów innych aplikacji.

§         Dokładność jak wyświetlono — powoduje trwałą zmianę wartości przechowywanych w komórkach z pełnej precyzji (15 cyfr) na format, jaki jest wyświetlany, włącznie z miejscami dziesiętnymi. Może to powodować zaokrąglenie przechowywanych wartości.

§         System daty 1904 — powoduje zmianę daty bazowej, na podstawie której obliczane są wszystkie inne daty, z 1 stycznia 1900 na 2 stycznia 1904. Taki system daty jest wykorzystywany na komputerach Macintosh.  Opcja pozwala na zachowanie kompatybilności arkuszy Excela pomiędzy wersjami dla systemu Windows i MacOS.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin