PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC MARZEC, GRUPA III A
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Odgłosy muzyki”
§ Uwrażliwienie dzieci na dźwięki w otoczeniu.
§ Rozróżnianie barw dźwięków pojedynczych i w utworze granym przez orkiestrę.
§ Określanie nastroju utworu wg własnych skojarzeń.
§ Przybliżenie dzieciom postaci Fryderyka Chopina i jego młodzieńczych utworów.
Temat dnia
Działania edukacyjne
„ Gdzie mieszka muzyka?”
Rozmowa z dziećmi na temat: co możemy nazwać muzyką? jak powstaje muzyka? Rozpoznawanie na ilustracjach różnorodnych instrumentów muzycznych; nazywanie i czytanie globalne nazw instrumentów; wprowadzenie nowych słów – kompozytor, muzyk, dyrygent; słuchanie fragmentów muzyki klasycznej, tanecznej, jazzowej oraz różnych odgłosów przyrody i najbliższego otoczenia; wyjaśnienie powiedzenia „Wszystko może być muzyką”;
Gimnastyka- improwizacje rytmiczno – ruchowe z laską gimnastyczną - zabawy doskonalące wyczucie rytmu bez muzyki i z muzyką, wystukiwanie akcentu na mocną część taktu, marsz, podskoki; zabawy z wykorzystaniem rąk – klaskanie, nóg – tupanie, język – cmokanie.
„ Nasze instrumenty”
Zapoznanie dzieci z wierszem W. Próchniewicz „Wesołe instrumenty” omówienie treści, wyróżnienie instrumentów muzycznych, zapoznanie z zapisem nutowym na pięciolinii,
Wykonanie zadania z książki „ Razem w przedszkolu”. Wspólne wykonanie instrumentów perkusyjnych z kubków po jogurcie, puszki po napojach, butelki plastikowej, ozdabianie ich wg własnego pomysłu różnorodnym materiałem plastycznym;
Umuzykalnienie.
„ Muzyka Pana Chopina”
Zapoznanie dzieci z postacią wielkiego kompozytora na podstawie opowiadania W. Chotomskiej „Muzyka Pana Chopina”; utrwalenie pojęć: nuty, dzieło muzyczne, fortepian, pianista, komponować, kompozytor; wykorzystanie ilustracji przedstawiających postać Fryderyka Chopina; karta pracy – wyszukiwanie fortepianu wśród wielu instrumentów; słuchanie fragmentów utworu „Koncertu fortepianowego e – moll”; określanie nastroju i tempa; zabawa „echo rytmiczne” – wystukiwanie na bębenku rytmizowanego tekstu np. „Fryderyk – kompozytor” itp.
„ Muzyką malowane” malowanie farbami do muzyki Fryderyka Chopina. Uwrażliwienie dzieci na piękno muzyki klasycznej.
„ Chopin oczami dziecka”
Wysłuchanie treści opowiadania Doroty Konopiełko „ Chopin oczami dzieci”, rozmowa n/t treści utworu. Zwrócenie uwagi dzieci na talent małego dziecka, utrwalenie pojęć: muzyk, kompozytor, twórca.
„ Bawimy się symetrią”
Zapoznanie z pojęciem „symetria” na podstawie zabaw dydaktycznych: różne obrazki, symetryczne figury, budowle, symetryczne bazgranie wg Dennisona – w powietrzu, na kartce do słuchanej muzyki; „Symetryczne wycinanki” – wykonanie dowolnej pracy plastycznej metodą składania kartki na połowę i wycinania symetrycznych wzorów; podziwianie efektów własnej pracy, naklejanie wyciętych elementów na kolorowej kartce, wystawa prac.
Literatura:
· W. Próchniewicz „ Wesołe instrumenty”
· Zeszyt roboczy nauczycielki
· W. Chotomska „ Muzyka Pana Chopina”
· D. Konopiełko „ Chopin oczami dzieci”
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Szanujemy środowisko, w którym żyjemy”
§ Rozumienie potrzeby ochrony środowiska i zachowania porządku w miejscu przebywania.
§ Rozumienie potrzeby segregowania odpadów.
§ Wiązanie przyczyn i skutków wg chronologii zdarzeń, używanie określeń: najpierw, potem, na początku, na końcu.
§ Uświadomienie zagrożeń wynikających z nadmiernego zaśmiecania środowiska.
„Miasteczko śmieci”
Słuchanie opowiadania nauczycielki. Rozmowa n/t postępowania bohaterów, dokonanie oceny ich postępowania. Uświadomienie dzieciom potrzeby ograniczania ilości śmieci. Rozróżnianie właściwych i niewłaściwych zachowań. Budowanie wypowiedzi wielozdaniowej.
Gimnastyka.
„ Dobre rady na złe odpady”
Zabawa dydaktyczna. Poznanie pojęcia odpady. Rozumienie potrzeby segregowania odpadów. Rozumienie potrzeby ochrony przyrody przed nadmiernym zaśmiecaniem środowiska.
Umuzykalnienie – nauka piosenki „ Duszki leśne”
„ Kto zaśmiecił las?”
Opowiadanie nauczycielki „ Wycieczka do lasu” na podstawie historyjki obrazkowej. Budzenie poczucia troski o stan zieleni w najbliższym otoczeniu. Rozumienie szkodliwego oddziaływania odpadów na środowisko przyrodnicze.
„ Las moich marzeń” praca plastyczna różnymi technikami, zwrócenie uwagi na piękno przyrody, która nie jest zaśmiecona. Estetyczne wykonanie pracy, zachowanie porządku w miejscu pracy.
„ Szukaj zysku w odzysku – co mogą zrobić małe dzieci?”
Zabawa dydaktyczna. Zapoznanie z rodzajami i koniecznością sortowania odpadów wytwarzanych przez ludzi. Wdrażanie świadomych działań zmierzających do ograniczenia ilości śmieci.
„ Co to jest ekologia?”
Słuchanie wiersza D. Klimkiewicz i W. Drabika, wprowadzenie pojęcia ekologia. Udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące treści wiersza.
Pokaz mody ekologicznej przygotowany przez dzieci dla rodziców.
§ D. Klimkiewicz, W. Drabik „ Co to jest ekologia?”
§ Zeszyt roboczy nauczycielki
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Witaj wiosno!”
§ Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie, rozumienie znaczenia symbolicznych obrazków przedstawiających zjawiska atmosferyczne.
§ Rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów.
§ Odzwierciedlanie w formie plastycznej treści utworu literackiego.
§ Znajomość prac wykonywanych wiosną w ogrodzie.
„ Wiosenne zmiany”
Spacer w okolicy przedszkola, poszukiwanie widocznych znaków wiosny w najbliższym otoczeniu. Oglądanie i nazywanie budzących się do życia kwiatów: tulipany, żonkile, fiołki. „ Pani Wiosna” – układanie obrazka z części, doskonalenie spostrzegawczości, uważności i dokładności.
„ Wiosenne bukiety”
Słuchanie wiersza A. Łady-Grodzickiej „ Wiosenne kwiaty”. Oglądanie bukietów z wiosennych kwiatów, uważne słuchanie wiersza, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi, poprawne łączenie przymiotnika z rzeczownikiem. Odzwierciedlenie w formie plastycznej treści utworu.
„ Portret wiosny”
Osłuchanie z wierszem D. Gellner „ Portret wiosny”, Omówienie wyglądu Pani Wiosny. Swobodne wypowiedzi dzieci: „ jak może wyglądać Pani Wiosna?, posługiwanie się pełnymi zdaniami, rozbudzenie wyobraźni dziecka.
„ Pani Wiosna” odzwierciedlenie treści utworu w formie plastycznej, zwrócenie uwagi na kolorystykę pracy, wykorzystanie całej powierzchni kartonu, urządzenie wystawy prac.
„ Wiosna w ogrodzie”
Aga7675