Roboty przemysłowe jako narzędzia.pdf

(590 KB) Pobierz
Roboty przemysłowe jako narzędzia
PODSTAWY ROBOTYKI
PR W 1.1
1
Roboty przemysłowe jako narzędzia
Interpretacja systemowa różnych form pracy ludzkiej
Od niepamiętnych czasów czynności zmierzające do kształtowania i opanowania
otoczenia były jednymi z najważniejszych i najbardziej charakterystycznych czynności
ludzkich. Do czynności tych należy:
tworzenie coraz doskonalszych narzędzi, umożliwiających coraz skuteczniejsze
oddziaływanie na otoczenie;
dążenie do coraz lepszego poznaniu otoczenia, aby określić najbardziej efektywne
sposoby oddziaływania na otoczenie.
Na uwagę zasługuje to, że właściwie wszystkie znane formy pracy ludzkiej można
opisywać posługując się pojęciami teorii systemów i sterowania. Ze względu na bardzo dużą
przydatność tych pojęć przy opisie konstrukcji i zasad działania robotów jest pożądane
zaznajomienie się z tymi pojęciami właśnie na przykładach najbardziej prostych i znanych, a
związanych z pracą ludzką.
1. Praca bez narzędzi
Najbardziej prymitywny etap rozwoju pracy ludzkiej to etap pracy bez narzędzi.
Charakteryzuje się on tym, że człowiek oddziałuje na przedmioty ze swojego otoczenia
bezpośrednio swoimi rękoma, wykorzystując przy tym energię mięśni sterowaną za pomocą
systemu nerwowego.
Oddziaływanie na przedmiot wymaga znajomości wielu jego właściwości, całokształt
których tworzy stan przedmiotu. Na podstawie informacji o stanie przedmiotu (np. o
głębokości i średnicy dołu, barwie ziemi, twardości gruntu itp.) przekazywanej do systemu
nerwowego człowieka za pomocą naturalnych przetworników pomiarowych, jakimi są
zmysły: wzroku, dotyku, słuchu, węchu i inne, może on modyfikować swoje oddziaływanie
na przedmiot. Charakterystyczną cechą najprostszej nawet pracy ludzkiej jest więc istnienie
sprzężenia zwrotnego pomiędzy przedmiotem a człowiekiem (rys. 1).
Rys. 1. Schemat blokowy pracy bez narzędzi
2
405922077.001.png
Istota sprzężenia zwrotnego w przypadku pracy bez narzędzi polega na tym, że
oddziaływanie człowieka na przedmiot jest uzależnione od informacji o stanie przedmiotu,
przekazanej człowiekowi za pośrednictwem jego zmysłów.
Kolejną podstawową cechą najprostszej pracy ludzkiej jest jej celowość. Celem
działania w rozpatrywanym przykładzie z rys. 1. może być np. wykopanie dołu o
odpowiednich rozmiarach lub dotarcie do żyły wodnej.
Należy zwrócić uwagę na to, że wybór zmiennych tworzących stan przedmiotu
zależy od celu działania.
Zależnie bowiem od celu działania, istotnymi będą tylko niektóre spośród
bardzo wielu właściwości przedmiotu, np. w rozpatrywanym przykładzie twardość gruntu,
ilość kamieni w gruncie, wilgotność gruntu. Nieistotnymi będą natomiast takie zmienne jak
radioaktywność gruntu, barwa gruntu lub rodzaj i ilość bakterii żyjących w jednostce
objętości gruntu. Reasumując:
Stanem przedmiotu ze względu na określony cel działania nazywa się wszystkie te
zmienne charakteryzujące przedmiot, których znajomość jest potrzebna do osiągnięcia
postawionego celu.
W dalszym ciągu, ilekroć zostanie użyty krótszy termin ,,stan przedmiotu”, należy
pamiętać o tym, że jest on określony ze względu na jakiś konkretny cel działania. Stan
przedmiotu dogodnie przedstawić w postaci wektora, którego składowe: twardość gruntu,
wilgotność gruntu noszą nazwę współrzędnych stanu.
Nieco trudniej zauważalną cechą rozpatrywanej najprostszej pracy ludzkiej jest istnienie
w świadomości wykonującego ją człowieka zasobu doświadczeń z takich samych lub
podobnych prac wykonanych wcześniej, umożliwiającego mu predykcję (przewidywanie)
skutków różnych oddziaływań na przedmiot.
Całokształt dotychczasowych doświadczeń, umożliwiających predykcję skutków
różnych oddziaływań na przedmiot, nazywa się modelem przedmiotu.
Modele przedmiotów, spotykane na omawianym etapie pracy ludzkiej, są z reguły mało
precyzyjne, ,,rozmyte”, nieostre. Mogą one np. składać się ze stwierdzeń typu:
,,Jeżeli będzie się otwór pogłębiać nie poszerzając go równocześnie, to ściany boczne
będą się obsuwać, zasypując go ponownie.”
,,Jeżeli wykopana ziemia zostanie składowana zbyt blisko otworu, będzie się ona
obsuwać w miarę dalszego kopania.”
,,Jeżeli będzie się kopać dół samemu, to nie zakończy się pracy przed zmierzchem.”
W dalszym ciągu okaże się, że wprowadzone dla opisu najprostszej pracy ludzkiej
pojęcia: celu działania, stanu przedmiotu, modelu przedmiotu i sprzężenia zwrotnego, są
pojęciami bardzo ogólnymi, szczególnie przydatnymi do opisu bardziej złożonych form pracy
ludzkiej oraz realizowanej za pomocą robotów i manipulatorów.
2. Praca z narzędziami prostymi
3
Na etapie pracy z narzędziami prostymi, tj. narzędziami napędzanymi energią mięśni
ludzkich i wspomaganymi pracą bez narzędzi, można również wyróżnić: cel działania, stan
przedmiotu, model przedmiotu i sprzężenie zwrotne od stanu przedmiotu (rys. 2.). Nowymi
elementami systemowymi tej pracy są:
Rys. 2. Schemat pracy z narzędziami prostymi, wspomaganej pracą bez narzędzi
model narzędzia, będący całokształtem dotychczasowych doświadczeń ze stosowania
tego narzędzia, umożliwiających predykcję skutków różnego użycia narzędzia. Model
ten, podobnie jak model przedmiotu, jest modelem nieprecyzyjnym, rozmytym;
stan narzędzia, będący zbiorem wszystkich tych zmiennych charakteryzujących
narzędzie, których znajomość jest potrzebna do osiągnięcia wytyczonego celu.
Współrzędnymi stanu narzędzia może być np. prędkość młota w chwili uderzenia, kąt
uderzenia, punkt uderzenia;
sprzężenie zwrotne od stanu narzędzia, informujące człowieka za pośrednictwem
jego zmysłów o wszystkich istotnych, do realizacji celu, współrzędnych stanu
narzędzia.
Modele przedmiotu i narzędzia na etapie pracy z narzędziami prostymi są równie mało
precyzyjne i rozmyte jak modele przedmiotów na etapie pracy bez narzędzi. Osiąganie przez
człowieka bardzo złożonych celów w oparciu o tak mało precyzyjne modele jest możliwe
przede wszystkim dzięki:
dużej liczbie różnych, bardzo złożonych przetworników pomiarowych (zmysłów),
którymi dociera do niego informacja o stanie przedmiotu i narzędzia oraz
jego bardzo dużej inteligencji, umożliwiającej mu rozpoznawanie współrzędnych cech
różnych sytuacji, szybkie uczenie się metodą prób i błędów w trakcie wykonywania
pracy, szybką adaptację do nowych, nieznanych właściwości przedmiotu lub narzędzia.
Jak się okaże w dalszym ciągu, przejęcie części zadań człowieka przez bez porównania
mniej inteligentny i dysponujący małą liczbą prymitywnych przetworników pomiarowych
robot sprawi, że model przedmiotu, którym będzie musiał dysponować robot będzie znacznie
4
405922077.002.png
bardziej precyzyjny aniżeli model, który wystarczał człowiekowi.
3. Praca z narzędziami złożonymi
Kolejnym ważnym krokiem na drodze rozwoju pracy ludzkiej było rozpowszechnienie
się narzędzi złożonych, mających zewnętrzne źródła energii (np. cieplnej lub elektrycznej).
Na etapie tym:
naturalne czujniki pomiarowe człowieka (jego zmysły) zostają uzupełnione złożonym
oprzyrządowaniem pomiarowym. Elementem tego oprzyrządowania są np. przetworniki
przesunięć, sił, momentów, temperatur, czasów i inne. Umożliwiają one obiektywne
określenie wielu ważnych współrzędnych stanu przedmiotu i narzędzia;
modele przedmiotu i narzędzia podlegają częściowej formalizacji, tzn. są częściowo
wyrażone w postaci precyzyjnych relacji matematycznych wiążących skutki
oddziaływania na przedmiot i skutki użycia narzędzia ze sposobem oddziaływania na
przedmiot i sposobem użycia narzędzia. Przykładami modeli sformalizowanych może
być funkcja określająca średnią temperaturę przedmiotu w zależności od jego
rozmiarów, czasu pobytu w określonym piecu oraz mocy grzewczej pieca lub funkcja
określająca głębokość wywierconego otworu w zależności od średnicy, prędkości
kątowej i siły nacisku wiertła oraz czasu wiercenia i rodzaju materiału;
sposób osiągania celu działania zostaje w pewnym stopniu sformalizowany, tj.
przedstawiony w postaci ciągu kolejnych, dokładnie zdefiniowanych etapów pracy.
Rola człowieka w procesie obróbki przedmiotu zostaje na omawianym etapie (rys. 3)
ograniczona do czynności ręcznego manipulowania przedmiotu oraz do sterowania systemu
złożonego z:
wzmacniaczy przekazujących energię z zewnętrznego źródła do narzędzia;
narzędzia;
przedmiotu obróbki.
Rys. 3. Schemat blokowy pracy z narzędziami złożonymi, mającymi zewnętrzne
5
405922077.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin