dziennikarz szkolny.doc

(164 KB) Pobierz
To jest wersja html pliku http://www

To jest wersja html pliku http://www.zspnr3pleszew.neostrada.pl/kola/dz_sz.doc.
G o o g l e automatycznie generuje wersję html dokumentu podczas indeksowania Sieci.
Aby utworzyć łącze lub zakładkę do tej strony, użyj następującego adresu url: http://www.google.com/search?q=cache:D6x8yYnFYqYJ:www.zspnr3pleszew.neostrada.pl/kola/dz_sz.doc+program+ko%C5%82a+teatralnego&hl=pl&ct=clnk&cd=733&gl=pl&lr=lang_pl

Google nie jest w żaden sposób związany z autorami tej strony i nie odpowiada za jej treść.

Znalezione słowa zostały podświetlone: 

program 

koła 

teatralnego 


 
 
 
 
 
 

Dziennikarz szkolny

czyli

od publicystyki do polonistyki 
 
 

PROGRAM KOŁA DZIENNIKARSKIEGO

przeznaczony dla kl. I – III gimnazjum

ZSP nr 3 w Pleszewie 
 
 
 
 

autor: mgr Renata Kramer 
 
 
 

SPIS TREŚCI 
 

  1. Wprowadzenie  3
  2. Charakterystyka programu  4
  3. Cele ogólne i szczegółowe  5
  4. Materiał kształcenia  6
  5. Procedury (sposoby) osiągania założonych celów  12
  6. Ewaluacja programu  13
  7. Literatura  14

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

motto:

„Uczę się robić coś, robiąc to”

(Arystoteles) 
 
 

Wprowadzenie 
 

      Program koła dziennikarskiego „Dziennikarz szkolny”, czyli od publicystyki do polonistyki powstał na bazie wieloletnich doświadczeń opiekuna redakcji gazetki szkolnej „Amicus”, wydawanej od 1990 roku.

      Adresowany jest do uczniów kl. I – III gimnazjum.

      Program zakłada zdobywanie przez uczniów interdyscyplinarnych umiejętności: planowania, sprawnego organizowania pracy i uczenia się, efektywnej pracy zespołowej, podejmowania działań twórczych, komunikowania się w różnych sytuacjach, posługiwania się technologią informacyjną.

      Program przeznaczony jest do realizacji w ramach koła dziennikarskiego (1 godzina tygodniowo). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Charakterystyka programu 
 

  1. Dokumentami wyznaczającymi kierunki pracy w ramach koła dziennikarskiego są:

·         Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjum (Dz. U. 1999 nr 14 poz. 129 z późn. zm.)

·         szkolny zestaw programów: „To lubię”. Program nauczania języka polskiego w kl. I – IIII gimnazjum (DKW-4014-128/99);

Program nauczania języka polskiego w gimnazjum STENTOR 2 „Kto czyta, nie błądzi” (DKW-4014-143/99)

  1. Opracowany program ma charakter:

·         spiralny – oznacza to, że wielokrotnie stwarza możliwości powrotu do wcześniej poruszanej tematyki

·         podmiotowy – wyłącznie ramowy, o rozluźnionej kompozycji, pozostawia swobodę w projektowaniu kształcenia, którego podmiotem jest uczeń

·         czynnościowy – nastawiony jest na wyzwalanie zarówno nauczycielskiego jak i uczniowskiego działania

·         otwarty – może być wzbogacany i korygowany

·         Forma i metoda pracy – koło dziennikarskie

 
 
 
 
 
 
 

Cele dydaktyczno-wychowawcze 
 

CEL OGÓLNY: kształcenie osobowości uczniów, przygotowanie do pełnienia różnych ról. 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

·         wyposażenie uczniów w wiadomości ogólnohumanistyczne,

·         ćwiczenie sprawności wypowiadania się w podstawowych gatunkach publicystycznych na łamach gazetki szkolnej,

·         poznanie trudniejszych form i gatunków publicystycznych,

·         przygotowanie i zachęcanie do samokształcenia, korzystania z różnych dóbr kultury (biblioteki, czytelnie, muzea itp.), tekstów kultury, Internetu,

·         praktyczne wykorzystanie zdobytych wiadomości i umiejętności dziennikarskich przy redagowaniu szkolnej gazetki,

·         rozwijanie umiejętności segregowania, opracowywania zdobytych informacji i określania własnego stanowiska,

·         rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, wspólnego tworzenia gazetki szkolnej,

·         opanowanie umiejętności pracy z komputerem (z wykorzystaniem prostych programów przydatnych w amatorskiej pracy dziennikarskiej), dyktafonem,

·         rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak: tolerancja, życzliwość, szacunek, uczciwość, odpowiedzialność za własne słowa i czyny, otwartość,

·         kształtowanie postaw poszanowania prawa, poczucia odpowiedzialności, zaciekawienia drugim człowiekiem.

 

 

·         · 

·          

Materiał kształcenia / Zagadnienia

Osiągnięcia

I Redagowanie różnorodnych form wypowiedzi

Uczeń:

 

·         redaguje tytuły i nagłówki,

 

·         redagując tytuły, posługuje się środkami artystycznymi, np. kalamburami,

 

·         posługuje się różnymi rodzajami zdań i równoważnikami

zdań,

  1. Informacja

 

    1. typy informacji

·         redaguje informację, stosując zasady budowy informacji (pytania, zasadę odwróconej piramidy),

·         rozpoznaje typy informacji,

·         umie zredagować lid,

·         dzieli tekst na akapity,

·         prosta: sygnał, news, wzmianka, zapowiedź (zajawka), notatka

·         rozwinięta: relacja (sprawozdanie lub streszczenie), sylwetka, artykuł informacyjny

 

    1. podstawowe reguły budowania informacji (pytania, zasada odwróconej piramidy)
    1. konstrukcja informacji (tytuł, nadtytuł, podtytuł, lid (lead), „body”, czyli korpus informacji)

 

    1. rodzaje lidów (streszczający, pojedynczy, dramatyczny, cytat, opisowy, prognozujący, pytający, hasłowy, anegdotyczny)

 

    1. dzielenie tekstu na akapity (cechy i rodzaje akapitów)

 

  1. Komentarz

·         oddziela informacje od komentarza,

  1. Depesze

 

·         Infografika – dane w obrazku

·  potrafi redagować depeszę,

·         Zajawki w pigułce

 

·         potrafi skracać teksty, stosując zasadę odwróconej piramidy,

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin