PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI
5 – LETNICH
1. POLSKA – MOJA OJCZYZNA
2. WIOSNNE ZABAWY DZIECI
3. NASZE KOCHANE MAMUSIE I TATUSIOWIE
TEMAT KOMPLEKSOWY
ZADANIA PROGRAMOWE
METODY I FORMY REALIZACJI ZADANIA
LITERATURA/
UWAGI
POLSKA MOJA OJCZYZNA
Poznawanie pozaprzedszkolnego środowiska społecznego. Budzenie zaciekawienia otaczającym światem.
Budzenie poczucia przynależności narodowej: mówimy po polsku, jesteśmy Polakami.
Rozwijanie mowy i myślenia.
Umuzykalnianie.
Doskonalenie logicznego myślenia na określony temat.
Poszerzenie doświadczeń plastycznych.
Wzbogacenie wiedzy dzieci o otaczającym świecie.”.
Kształtowanie pojęć matematycznych.
Ćwiczenie sprawnościowo – manualne.
Doskonalenie słuchu oraz umuzykalnianie.
Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wyciągania wniosków.
Poszerzenie wiadomości o nowe informacje. Wzbogacenie słownictwa dzieci.
Próba nauki prostych kroków krakowiaka.
Rozwijanie sprawności manualnej dzieci
Doskonalenie sprawności ruchowej.
Kształtowanie czynnej postawy prozdrowotnej dziecka
ü Spacery w najbliższej okolicy. Zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór – zapoznanie dzieci z konsekwencjami niewłaściwego ubierania się (choroba, złe samopoczucie)
ü Przyglądanie się naszemu najbliższemu otoczeniu: osiedlom, ryneczkom, rzece Warcie – poszerzanie posiadanych informacji o najbliższej okolicy.
ü Wycieczka na Rynek Poznański – przyglądanie się koziołkom.
ü Rozmowa kierowana na temat kraju, w którym mieszkamy. Zapoznanie z zarysem mapy Polski, określenie położenia gór i morza.
ü Zapoznanie z godłem Polski na podstawie wiersza „Katechizm polskiego dziecka - Kto ty jesteś?” W. Bełzy.
ü Nauka pierwszej zwrotki i refrenu hymnu państwowego „Mazurek Dąbrowskiego”.
ü Zaznajomienie z barwami narodowymi i ich znaczeniem
w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego „Barwy ojczyste”.
ü Wykonanie orła na podkładzie z tektury wypełnienie konturów wydzieranką z folii.
ü Wykonanie flagi Polski z krepy zainspirowanie wierszem Cz. Janczarskiego.
ü Słuchanie legendy H. Łochockiej. „Legenda o tarczy i mieczu”
ü Liczenie w zakresie 6. Porównywanie liczebności zbiorów.
ü Wypełnianie konturów Syrenki przy pomocy modeliny lub wydzieranki z kolorowego papieru.
ü Rysowanie zamku z wyszczególnieniem elementów: wieże, brama wjazdowa, płynąca rzeka.
ü Słuchanie pieśni ludowych z kasety magnetofonowej oraz piosenek o Warszawie.
ü Rozmowa podparta ilustracjami na temat zabytków Krakowa. Zwrócenie uwagi na ich nazwy i wygląd: Zamek Królewski – Wawel, Brama Floriańska, Barbakan, Sukiennice, Kościół Mariacki.
ü Słuchanie legendy „Legenda o powstaniu Krakowa”.
ü „Strój krakowski” – omówienie wyglądu stroju krakowskiego, jego elementów.
ü Słuchanie melodii krakowiaka oraz taniec do piosenki pt. „Krakowiaczek jeden”.
ü Malowanie farbami smoka wawelskiego zainspirowanie wysłuchaniem legendy „Legenda o Smoku Wawelskim”.
ü Zabawa ruchowa do piosenki „Lajkonik” oraz zabawy ruchowe: „Flaga na wietrze”, „Orzeł wśród chmur”.
ü Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg K. Wlaźnik
ü Pobyt na świeżym powietrzu – zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór – zapoznanie dzieci z konsekwencjami niewłaściwego ubierania się (choroba, złe samopoczucie) oraz na bezpieczeństwo podczas korzystania ze sprzętu sportowo – rekreacyjnego.
ü Zwracanie uwagi na zachowanie higieny osobistej – mycie rąk przed i po każdym z posiłków oraz w razie konieczności.
ü Wdrażanie do kulturalnego zachowania się przy stole oraz do spożywania świeżych warzyw i owoców (surówki, sałatki, warzywa i owoce podawane do posiłków).
ü Udział w zajęciach relaksacyjnych – odpoczynek po obiedzie.
Wiersz W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka…”
Wiersz T. Janczarskiego „Barwy ojczyste”
„Legenda o tarczy i mieczu” H. Łochockiej.
„Legenda o powstaniu Krakowa”.
„Legenda o smoku Wawelskim”
WIOSENNE ZABAWY DZIECI
Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej aktywności ruchowej dziecka, ocenianie zachowań służących i zagrażających jego zdrowiu.
Kształtowanie czynnych postaw dziecka w stosunku do środowiska, w którym realizowane są zabawy.
Tworzenie okazji do klasyfikowania przedmiotów i dostrzegania zachodzących między nimi relacji.
.
Rozwijanie procesów poznawczych, spostrzegania, pamięci, zdolności kojarzenia i koncentracji uwagi.
Budzenie zaciekawienia słowem pisanym.
Umożliwianie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.
Umożliwienie dziecku wyrażania spostrzeżeń i myśli w różnych formach ekspresji.
Kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej
ü Wspólne zabawy w sali oraz w ogrodzie przedszkolnym podejmowane z inicjatywy dzieci. Zwracanie uwagi na bezpieczną i koleżeńską zabawę.
ü Przyglądanie się naszemu najbliższemu otoczeniu: osiedlom, ulicom, parkom, chodnikom, ryneczkom, rzece Warcie – poszerzanie posiadanych informacji o najbliższej okolicy. Zwracanie uwagi na czystość naszego otoczenia.
ü Wypowiedzi dzieci na temat ilustracji. Liczenie i porównywanie liczebności chłopców i dziewcząt. Nadanie tytułu ilustracji. Odpowiedź na pytanie „Co trzeba zrobić w ogrodzie, by dzieci mogły się tam przyjemnie i bezpiecznie bawić?”
ü Zabawa dydaktyczne „Tak, nie” – zabawa przy użyciu liczmanów. Zadaniem dzieci jest przy ich pomocy udzielanie odpowiedzi – będącej odzwierciedleniem zachowania dziecka.
ü Praca z ilustracją. Porównywanie długości, Nazywanie i kolorowanie figur geometrycznych,. Liczenie i porównywanie liczebności, wielkości i długości. Odwzorowywanie zbiorów.
ü Słuchanie wiersza Brzezińskiego B. „Wesołe przedszkole” ukierunkowane pytaniem „ O jakich czynnościach przedszkolaków opowiada autor w wierszu?”
ü Zabawy słuchowe „Co spadło?”, „Co to za instrument?”, „Czyje to głosy?”.
ü Rozwiązywanie zagadek tematycznie związanych z przedszkolnym otoczeniem oraz dziecięcą zabawą.
ü Praca z ilustracjami. Nazywanie rysunków i wyodrębnianie głoski w wygłosie wypowiadanych wyrazów.
ü Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące ich ulubionych zabaw i zabawek.
ü Praca plastyczna na temat „Moja ulubiona zabawa”.
ü Improwizacje wokalne dzieci dzieci na temat ulubionych zabaw i zabawek.
ü Dowolne interpretacje ruchowe znanych dzieciom piosenek o zabawkach.
ü Praca plastyczna „Moja ulubiona zabawka”– ilustracja do wiersza.
ü Praca plastyczna – przestrzenna „Wiosenny latawiec”
ü Zabawy i ćwiczenia ruchowe podejmowane z inicjatywy dzieci oraz proponowane przez nauczyciela („Przedszkolna gimnastyka”, „Do przodu prawą rękę daj”, „Prawa i lewa noga”, „Taniec przedszkolaków” itp.)
ü Udział w grach i zabawach podsumowujących wiedzę dzieci dotyczącą zdrowego odżywania.
Zabawy i ćw. 5 – latków cz. 2, s. 62-62.
Zabawy i ćw…
s.65.
...
gwiazda12